Článek
Není těžké přijít na to, jak čínské automobilky získaly své know-how. Stačí se rozhlédnout po minulé a současné produkci a hrát poznávací hru, co odkud zkopírovaly – tady je něco od VW, tam zase něco z BMW, další kousky z Mercedesu. Evropské automobilky vyměnily své pracně vydobyté zkušenosti ze staletí vlastního vývoje za dvě, tři dekády utěšených prodejů na ohromujícím tempem rostoucím trhu v Číně.
Jenže protože vstup na něj šel pouze spoluprací s místními automobilkami, bylo celkem jasné, co se stane – dřív nebo později se od nich naučí, jak stavět auta, a nebudou už Evropany potřebovat. A to se přesně děje v posledních letech, kdy prodeje většiny evropských značek (vyjma bojujícího Volkswagenu, který se stále drží na celkovém druhém místě, i když si meziročně o 6 procent pohoršil) „padly na hubu“.

Interiér Tesly? Kdepak, to je Xiaomi SU7. A většina čínských elektromobilů vypadá dost podobně…
No, a elektromobily se zase Číňani naučili stavět díky Tesle. Prostě ji okopírovali – jak jsme si řekli v reportáži ze šanghajského autosalonu, střední proud čínských elektromobilů prakticky kopíruje Model 3 a Y v exteriérovém i interiérovém designu, techniku už začínají mít lepší. Nyní se ale našel další hráč, kterého si čínské automobilky berou za vzor.

Lucid Air začíná tam, kde Tesla skončila – má lepší techniku pohonu i prostorové řešení. Lepší elektromobil aktuálně nekoupíte.
Je to v Evropě méně známý automobilový start-up Lucid. Ten (spolu)založil Peter Rawlinson, zkušený britský inženýr, který pomáhal na svět průkopnické Tesle Modelu S a nebyl spokojený s tím, jaký kompromis musel uvést do produkce (exteriérový design spolu s rozměry byl hotový ještě předtím, než přišel do funkce a mohl na voze začít pracovat). Cítil, že dokáže postavit mnohem lepší elektrické auto – a tak to prostě udělal.

Kabina je skutečně luxusní a postavená s ohledem na cenovku. Která je také luxusní.
Výsledkem je Lucid Air, úžasně elegantní elektrický sedan s fascinujícími parametry: 483 koní a dojezd 653 km byly v roce 2020 naprosto špičkové parametry, dnes je vrcholem 1200koňový Sapphire, který smázne stovku za dvě sekundy a ujede skoro 700 km. Lucid už připravuje SUV variantu Gravity, budoucnost značky je však zatím nejistá – prodeje kvůli omezeným možnostem prodejců zaostávají, ceník začínající na 1,5 milionu a rychle stoupající až k 5,5 milionu také nepomáhá. Technika je ale sama o sobě tak skvělá, že Aston Martin spolupracuje s Lucidem na vývoji svého prvního elektrického modelu a další značky toužící po kooperaci by mohly následovat.

Vrcholná verze Sapphire má 1 200 koní a na stovku vystřelí za dvě sekundy.
To samozřejmě upoutalo pozornost čínských značek, které si řekly, že zkusí postavit to samé za výprodejovou cenu. Jen se podívejte na novinku Zeekr 007 (v Evropě se bude prodávat pod jménem Zeekr 7, aby se agent Jejího Veličenstva nezlobil), skoro pětimetrovou limuzínu (nebo stylový shooting brake), který jako by Airu z čelního světlometu vypadl. Jeho technika přitom nijak nezaostává, má výkon skoro 650 koní a dojezd 620 km, díky pokročilé 800V architektuře se dokáže nabíjet výkonem až 500 kW, takže nabití z 10 na 80 % zabere jen 11 minut. To vše při ceně kolem 1,5 milionu.
Dalším kopírovatelem je Luxeed S7, také skoro pětimetrový silniční koráb, který je dílem obřího automobilového koncernu Chery (jenž dodal „autové“ části) s technologickým gigantem Huawei (ten se zase postaral o všechny jedničky a nuly). Silnější varianta nabízí výkon 500 koní a na stovku vystřelí za 3,3 sekundy při dojezdu kolem 700 km, 800V architektura umožňuje nabít 200 km dojezdu za pouhých 5 minut a 400 km za 15 min. K tomu má velmi pokročilý systém autonomní jízdy (vidíte ten LiDAR nad čelním sklem?) včetně parkování na dálku. Až příští rok dorazí do Evropy, mohl by se tu prodávat za cenu také kolem 1,5 milionu.
Obě auta přitom vypadají zvenku i zevnitř tak, že byste jim hádali cenu klidně o polovičku vyšší – Tesla za ty peníze vedle nich vypadá jako chudý (a malý) příbuzný. Což ostatně platí i pro všechny evropské elektromobily. Takže už určitě chápete, proč v Číně není zájem o auta odjinud… a že řeči ohledně technologické převahy čínských aut rozhodně nebyly nadnesené.