Hlavní obsah

Bezpečnostní pásy prochází stálým vývojem. Ale ne ty zadní

Foto: Shutterstock

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Moderní auta jsou technicky výrazně odlišná od těch, která byla na trh uvedena třeba před 10 nebo 20 lety. Obrovský pokrok zaznamenala právě bezpečnost, na kterou kladou velký důraz zákazníci, automobilky i úřady. Na jeden bezpečnostní prvek se však při vylepšování zapomíná – na zadní bezpečnostní pásy.

Článek

Bezpečnostní pásy patří k nejdůležitějším bezpečnostním prvkům ve vozidlech. Všechny super moderní bezpečnostní asistenty, které mají varovat před nehodou nebo se jí pokusí zabránit, nejsou zdaleka všemocné a k haváriím tak dochází i přes jejich veškerou elektronickou starost. Pak jsou to právě bezpečnostní pásy (spolu s airbagy, které by však bez pásů nefungovaly správně), jež mají za úkol nás pokud možno ochránit. Jenže zatímco pásy umístěné na předních sedadlech procházejí postupným vývojem, na ty zadní se poněkud zapomíná.

Přišel na to americký Institut bezpečnosti provozu (IIHS), který se na funkčnost zadních bezpečnostních pásů před nedávnem zaměřil. Z jeho zjištění vyplývá, že zatímco připoutaná posádka na předních sedadlech je při nehodě v relativním bezpečí, posádka vzadu, byť připoutaná, už tolik ne. Vycházeli při tom z analýzy dopravních nehod z roku 2014, kdy i připoutaná posádka na zadních sedadlech utrpěla při nehodě smrtelná zranění, a to mnohem častěji než posádka vpředu. Za vším je podle všeho fakt, že vývoj zadních pásů nedrží krok s vývojem těch předních.

Na předních sedadlech je možné dnes mít pásy s integrovaným malým airbagem, vpředu jsou navíc často výškově stavitelné a vychytané do posledního detailu. Ovšem vzadu jsou to prostě jen obyčejné bezpečnostní pásy, které jsou často umístěné v nevyhovující výšce, což právě vede k fatálním zraněním.

Odborníci z IIHS analyzovali 117 dopravních nehod, při kterých byli připoutaní cestující na zadních sedadlech buď vážně, nebo fatálně zraněni. Zjistili při tom, že nejčastěji zde posádky vykazují velká zranění na hrudníku nebo v oblasti hlavy, a to jak při čelním, tak při bočním nárazu. Vinu za tato zranění dávají právě ne moc kvalitním bezpečnostním pásům, které vzadu neumí pracovat s rozložením síly. Navíc neumí tělo udržet na svém místě, čímž dochází právě k nebezpečným zraněním hlavy. Hodně tomu mohou pomoci airbagy i v zadní části auta, ale ani ty nejsou všemocné.

Aby se důsledky nehody minimalizovaly, musely by oba tyto bezpečnostní prvky spolupracovat. Vpředu se tak děje zcela běžně – bezpečnostní pásy jsou mnohdy inteligentní, pasažéra si umí i změřit, aby věděly, jakou silou na něj mohou v případě nárazu působit. Pásy na zadních sedadlech, kde sedají malé děti i vzrostlí dospělí, to však neumí a mohou tak ohrozit zdraví posádky. Organizace má proto v plánu vyvinout nový způsob testování zaměřený na posádku vzadu, který by přiměl výrobce automobilů více se věnovat nejen pásům vpředu, ale i vzadu. Dodáme jediné: Bylo načase! Ještě tak naučit některé řidiče a jejich posádky, aby se opravdu důsledně v autech poutali. Jak totiž ukázaly nedávné policejní kontroly, někteří stále nechápou, že poutat se je nejen povinné, ale i nutné.

Reklama