Hlavní obsah

Bentley Bentayga má 90 řídících jednotek

Foto: Archiv Garáž.cz
13. 7. 2016

Sto milionů řádků kódu, půl metráku kabelů a tolik vymožeností, že některé objeví až druhý nebo třetí majitel. Bentayga nás ohromuje svou složitostí. Je to ale ta správná cesta?

Článek

Je poměrně logické, že nové vozy se svou výbavou elektronických chůviček, ale i moderních palubních systémů budou mít čím dál tím víc kilometrů kablíků a mozkových propojení, nicméně při pohledu na neuronovou síť Bentley Bentayga se nám ani tak netají dech jako spíš svírá zadek. Stačí se podívat na dnešní výsledky ťukanců běžných hatchbacků. Stačí mírný náraz a už měníte tři řídící jednotky, které se posunuly o pár centimetrů dozadu a roztříštily se. A teď si představte, že v Bentayze půjdete přes střechu. Stačí špatně odhadnutý terén nebo nezvládnutá zatáčka. Věříme, že vás tenhle luxusní tank ochrání a zavine vás do airbagů jako novorozeně. Jeho mozek sestávající z devadesáti počítačů ale dostane takovou ťafku, že se z toho vaše peněženka už nikdy nevzpamatuje.

Nejsme staromilci, abychom vyžadovali auta, která opraví libovolný vesnický automechanik, ale není tohle přeci jenom už trochu příliš? Moderní systémy sice umí autodiagnostikovat své vlastní chyby, ale prosekávat se houštinou kabelů k rozpojenému konektoru #357F, aby v autoledničce zase začalo svítit světýlko, to se nám zdá od snu o bezproblémovém automobilu už trochu vzdálené. Dnešní třicet, padesát, sedmdesát let staří veteráni jezdí na silnicích jako zamlada - stačí jim dopřát jednoduchou péči a odpovídající palivo. Co taková Bentayga, až se jí za dvě, tři dekády zašmodrchá klubko kabelů? Chytrá elektronika zachraňuje lidské životy, ale autům dost možná životy zkracuje. Při závažnější poruše elektroniky je totiž dost dobře možné, že podobně komplikované vozy zamíří do předčasného důchodu. Rádi bychom se v tomto ohledu mýlili. Rozsoudí nás až čas. 

Reklama

Sdílejte článek