Hlavní obsah

Autopilot Tesly neumí jezdit sám. To se nelíbí Německu a USA

Foto: Archiv Garáž.cz
17. 10. 2016

Německé ministerstvo dopravy zdvořile žádá Teslu, aby přestala používat zavádějící termín autopilot a nahradila název částečně autonomního systému ovládání vozu jiným termínem. Elon Musk má ale dost možná lepší řešení.

Článek

Nárůst nehod, ve kterých řidiči vinili autopilota od Tesly, začal dělat vrásky nejen Tesle, ale nejdřív americkým a teď už i německým zákonodárcům. Ve všech případech je podle všeho problém v samotném termínu autopilot, který si lidé po vzoru leteckého průmyslu spojují s plně automatickým systémem řízení. Představují si piloty, kteří zapnou autopilota, dají si nohy na přístrojovku, začnou flitrovat s letuškou, dojdou si pro kafe atd.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lidé využívající autopilota ve vozech od Tesly mají často podobný pocit nepřemožitelnosti, ačkoliv odsouhlasili podmínky užívání, v nichž je jasně napsáno, že jsou testovacími subjekty a používají software, který vyžaduje neustálý dohled a pokud možno i ruce na volantu. Přesto lidé - jak je jim podobné - zkoušejí, co autopilot umí a neumí. Za volantem zkoušejí spát, číst si noviny, ignorovat varovné signály (nikoliv softwaru, ale bezprostředního okolí), a pak to končí nehodou, žalováním na Teslu, a nakonec zcela jasným verdiktem - lidé jsou naivní a hloupí. A jejich vlády je samozřejmě chtějí ochraňovat, a proto žádají po Tesle, aby se kontroverzního názvu vzdala, protože jinak budou mít pořád lidé pocit, že si kupují autonomní vůz, ačkoliv do takového stavu mají ještě Tesly hodně daleko.

Elon Musk se zatím k celé aféře nevyjádřil, ale už pozítří chce Tesla ohlásit "velkou věc". Velmi pravděpodobně půjde o novou, pokročilejší verzi autopilota, která bude využívat víc senzorů, které už má vůz k dispozici, a bude výrazně chytřejší, protože do ní programátoři zapracovali řadu kritických situací, nastudovaných právě díky testování tisícovek dobrovolníků. Update se dostane ke všem majitelům vozů pomocí internetu, takže ho stačí stáhnout a nainstalovat. Je jasné, že autopilot pořád nebude autopilotem v tom smyslu, jak ho laická veřejnost vnímá, ale musí se proto Tesla onoho termínu vzdávat? Není snad lepší spoléhat na to, že většina inteligentních lidí pochopí, že dokud má auto volant, musí se ho držet? 

Foto: Archiv Garáž.cz

V naší redakci jsme fanoušci selského rozumu a toho, aby se vlády jakýchkoliv zemí do osobních rozhodnutí svých občanů vměšovaly pokud možno co nejméně. Tohle nám připadá jako další plošné řešení přirozené lidské blbosti, kterou ovšem žádné vyhlášky nikdy uspokojivě nevyléčí. 

Reklama

Sdílejte článek