Hlavní obsah

Král luxusu, který se styděl za svůj lidový původ. Mercedes-Benz 200, nejdražší auto své doby

Foto: Tomáš Kopečný

Jak to asi může dopadnout, když z lidovky uděláte luxusní svezení?

1. 12. 2022

Generačně se označoval jako W 21, vyráběl se od roku 1933 do roku 1936 a různými druhy karoserií rozhodně nešetřil. Přestože vycházel z lidového typu W 15 (170), maskoval svůj původ luxusními materiály, častými modernizacemi a dvoulitrovým šestiválcem. Představujeme Mercedes-Benz 200, který nakonec dojel na vysokou hmotnost a nízký výkon.

Článek

Mercedes-Benz 200 (W 21) debutoval spolu s modely 290 (W 18) a 380 (W 22) na berlínské Mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v únoru 1933. Bystrým návštěvníkům ovšem jistě neuniklo, že dvoustovka byla jen výkonnější a něco prostornější verzí modelu 170 (W 15), který měl svou premiéru rok a půl nazpět.

Foto: Tomáš Kopečný

Model továrně značený jako W 21 debutoval v únoru 1933

W 21 nabídla benzinový dvoulitrový šestiválec s výkonem 40 koní, takže byla o 8 kobyl výkonnější než W 15 a také měla o 100 mm delší rozvor náprav.

V roce 1933 byl výběr karoserií modelu 200 ještě poměrně skromný, jelikož se vůz dělal jako čtyřdveřový sedan s vestavěným kufrem a volitelnou stahovací střechou, případně jako kabriolet typu C či jako speciální dvoumístný roadster.

Foto: Tomáš Kopečný

Pohonným srdcem vozu je dvoulitrový šestiválec o 40 koních

Už v únoru 1934 se automobil dočkal modernizace, proto se viditelně změnil tvar chladiče na šípovitý a rozšířil výběr karoserií. Vedle nejdražšího kabrioletu typu A za 7 800 Říšských marek jste si dvoustovku mohli pořídit ještě ve formě dvou druhů tourerů.

Na scénu přišel i prodloužený rozvor na 3 050 mm, který se stal základem čtyřmístného kabria typu B a rovněž dvou šestimístných pullmanů i jednoho otevřeného toureru. Sedan pullman se ukázal jako dostatečně prostorný, proto z něj později vznikly také speciální taxikářské varianty s dieselovým motorem (první využití naftového motoru v osobních automobilech) – Mercedes-Benz 260 W 138.

Foto: Tomáš Kopečný

Na snímcích můžete vidět kabriolet typ A s krátkým rozvorem

Opět v únoru, tentokrát však následujícího roku (1935), výrobce snížil prodejní ceny u většiny modelů a rozšířil portfolio o čtyř až pětimístný čtyřdveřový sedan a o avantgardní sedan s aerodynamickou karoserií. Objevil se taktéž nový cenový rekordman – speciální kabriolet typ A s dlouhým rozvorem za 11 500 marek okamžitě převzal roli nejdražší nabízené dvoustovky.

Za stejnou cenu jste si totiž mohli koupit dva slušně vybavené čtyř až pětidveřové sedany. Tak moc bylo otevřené speciální áčko drahé.

Foto: Tomáš Kopečný

Nechybělo ani v tu dobu populární výklopné čelní sklo

Zajímavější nabídky se dočkali i vyznavači krátkých sedanů, kteří chtěli okusit výhody stahovací střechy. Jednak se nabízela klasická stahovací střecha ze Sindelfingenu a jednak posuvná od společnosti Happich. Uživatelé dlouhých sedanů zase mohli volit alternativní střechy značek Happich nebo Webasto.

Foto: Tomáš Kopečný

Ani ukazateli nabitá palubní deska neztrácela svou eleganci

V roce 1935 se vozy dočkaly též větších čísel na přístrojové desce, tužší přídě s kovovou přepážkou proti vibracím a zesíleného rámu.

Nový motor zvěstoval konec

Pro modelový rok 1936 si Mercedes-Benz přichytal další karoserie a opět je odhalil v únoru. Šlo o dvoudveřový sedan se standardním rozvorem, který byl vizuálně daleko modernější než jeho čtyřdveřový protějšek, co se vyráběl pouhé dva roky.

Foto: Tomáš Kopečný

Vůz dostával postupná vylepšení a s modelovými roky se měnily i nabízené karoserie

Druhým nováčkem byl kabriolet typu C, stylově vycházející z dvoudveřového sedanu a se stejně namontovanými rezervními koly na předních blatnících.

Toho času v Mercedesu ovšem také redukovali, protože z nabídky zmizel aerodynamický sedan a na jeho místo nastoupil čtyř- až pětimístný kabrioletu typu D. Vůz rovněž přišel o odolné nárazníky a dostal jednodušší, takřka shodné s lidovější variantou 170.

Foto: Tomáš Kopečný

Typ 200 (W 21) je vlastně jen honosnější variantou lidovější 170 (W 15)

Typy 200 vlastně vznikly jen proto, že 170 začaly brzy být takřka lidovými vozidly, neb je užívali dokonce i popeláři. Takže si umíte představit to haló, kdyby nějaký menší továrník nebo lékař jezdil tím samým, co vozilo dělníky vykonávající manuální práci.

Takže jak dvoustovka nabyla na prostoru i luxusu, tak ztěžkla a její 40koňový motor příliš nedostačoval, což především ve stoupání pociťovali i samotní uživatelé. Řešení na tento hendikep dorazilo až v roce 1936, kdy se pohonná jednotka přepracovala na objem 2,3 litru a výkon 55 koní.

Foto: Tomáš Kopečný

Standardní 40koňový motor na těžké auto nedostačoval, zejména pak ve stoupání

Prvně byl silnější motor v květnu 1936 zahrnut do příplatkové výbavy u vybraných modelů s dlouhým rozvorem za 175 říšských marek. Pokud jste si jej zvolili, vaše vozidlo už neneslo konstrukční označení 200 W 21, nýbrž 200 W 143. No a aby v tom nebyl nepořádek, což Němci obvykle netolerují, už v září 1936 se model s žádaným 2,3litrovým motorem modelově označoval jako 230. Tedy alespoň tak to tvrdí oficiální zdroje.

Jiný známý zdroj (Werner Oswald) zase udává, že byl i model se silnějším 2,3litrovým motorem značen stále jako W 21. W 143 pak dle něj vešlo v platnost až s označením nové typové řady.

Foto: Tomáš Kopečný

Vůz se rodil v Untertürkheimu a Mannheimu

S koncem roku 1936 však skončila výroba verze W 21 s dlouhým (červenec) i standardním rozvorem (prosinec), čímž se vlastně uzavřela celá kapitola vylepšené stosedmdesátky nesoucí pojmenování Mercedes-Benz 200.

W 21 se standardním rozvorem se vyráběla pouze v Untertürkheimu, kde vzniklo 9 281 vozů. Dlouhá verze se narodila v celkovém počtu 6 341 kusů, přičemž 2 950 kusů bylo vyrobeno v Untertürkheimu a 3 391 kusů (převážně luxusních kabrioletů a tourerů) v Mannheimu.

Zatímco v období komunistické totality byly předválečné Mercedesy 200 považovány prakticky za starý bezcenný odpad, dnes jde o veterány s investičním potenciálem. Jestliže si chcete pěkně zrenovované dvoustovky prohlédnout zblízka, tak několik různých karosářských provedení najdete ve stylovém muzeu ve Slatinicích, kam se můžete vydat celoročně. Upozorňujeme ovšem, že nejde o jediné automobilové skvosty, jaké pod tamní střechou bydlí. Máte se na nač těšit.

Reklama

Související témata:
Mercedes-Benz 200 (W21)