Hlavní obsah

Jedna z nejkrásnějších Tater 77 se po letech ukazuje na veřejnosti v dokonalém stavu. V depozitáři přitom strávila skoro padesát let

Foto: Národní technické muzeum

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tatra 77 platí za první sériově vyráběné aerodynamické auto u nás, přičemž nedávno tento skvost oslavil 90. narozeniny. Na památku tohoto výročí lidé od Národního technického muzea zrestaurovali jeden vzácný kus z roku 1937, který má status národní kulturní památky. A co víc, vůz hned neputuje do depozitu, ale můžete si jej prohlédnout naživo.

Článek

Začátkem března 1934 byl světu odhalen model Tatra 77, který působil jako zjevení díky své aerodynamické karoserii. Nešlo ovšem o první aerodynamické auto u nás, toto prvenství Tatrovce vyfoukl prostějovský Wikov s Kapkou, nicméně Tatra to s modelem 77 a jeho pokračovatelem 77a dotáhla do sériové produkce čítající přes 250 ks.

V roce 1974, tedy pár dekád po debutu Tatry 77, se značně opotřebený černý kus Tatra 77a z roku 1937, jehož prvním majitelem byl českoněmecký podnikatel Evžen Porák, tehdejší majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě, dostal do Národního technického muzea.

Foto: Národní technické muzeum

Tatru 77a poznáte proti 77 například díky prostřednímu světlu.

Nicméně ještě předtím tento unikát s výrobním číslem 35690 a s karoserií číslo 7735 vystřídal po Porákovi několik soukromých majitelů. V depozitáři poté automobil čekal na své znovuzrození takřka 50 let, ale dočkal se.

Tedy alespoň z hlediska estetiky, přičemž renovaci z 85 % sponzorovala Evropská unie (5,4 milionu korun). Restaurátoři dle oficiálního vyjádření totiž vozidlo uvedli do esteticky atraktivního stavu se zachováním maximální autenticity, nicméně na motor a mechanické části se nesahalo. Automobil je tedy nepojízdný, nicméně pořád má vysokou dokumentační hodnotu.

Úkol uvést Tatru 77a do stavu, v jakém opouštěla fabriku, nebyl dle zástupců restaurátorů lehký. Sice bylo auto takřka kompletní, ale stav se dal označit za špatný, navíc znehodnocený dodatečnými úpravami, tj. napadeno kutilem. V minulosti se někdo pokoušel vůz také opravit, sice vágním stylem, ale dostačujícím pro další provozování vozidla.

Vzhledem k tomu, že se modelů Tatra 77 a Tatra 77a dodnes dochovalo lehce přes 20 kusů, je tento exemplář vysoce unikátní, ovšem nepůjde hned do depozitáře, nýbrž si jej můžete prohlédnout naživo od 28. března 2024 v časech 10:00 až 17:00 hodin v Centru stavitelského dědictví v Plasích, které spadá pod Národní technické muzeum.

Reklama

Načítám