Hlavní obsah

Původně slovenský sporťák K-1 Attack zachránili Češi, teď připravují chytrou stavebnici pro nadšence

Foto: B-racing

Sportovní K-1 Attack, inspirovaný Hondou NSX, se ze Slovenska přestěhoval do Česka.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ačkoli model K-1 Attack není žádný mainstream, mnohým běžným motoristům tento pojem přece jen není cizí. Původně slovenský projekt kit-car sporťáku se totiž objevoval na veřejných akcích, ale i v závodních šampionátech, načež skončil v rukou české firmy B-racing. Ta auto vylepšila a chystá převratnou stavebnici pro technikou nepolíbené nadšence.

Článek

Psal se rok 2000 a hlavní město Slovenska, Bratislava, bylo svědkem zrodu prvního prototypu závodního modelu K-1 Attack, za nímž stáli pánové Dick Kvetňanský a designér Juraj Mitro – oba ze společnosti K-1 Styling & Tuning.

Foto: B-racing

K-1 Attack byla původně skica, ze které se stal zajímavý sporťák.

Oba vizionáři chtěli stvořit lehký sportovní automobil s motorem uprostřed, inspirovaný ikonickou Hondou NSX, který měl dobýt primárně severoamerický trh. Takové auto toho času na kit-carové (stavebnice) scéně totiž zcela chybělo.

Poté, co se ze skici stvořený hliněný model změnil v první prototyp, následovala malosériová produkce, v níž se narodilo přibližně 200 kitů K-1 Attack. Většina z nich byla poháněna zážehovým čtyřválcem Honda 2,2 litru (původně z Accordu), nicméně pro náročnější zákazníky později vzniklo několik kitů poháněných vidlicovým zážehovým šestiválcem Ford 2,5 litru (Mondeo).

Foto: B-racing

Hliněný model dal tvary prvnímu prototypu.

Jelikož se prodejům stavebnic toho času dařilo, tvůrci zaveleli k prodeji K-1 Attack ve formě továrně sestaveného automobilu dodávaného na klíč. A tak se ve fabrických K-1 začaly objevovat vrcholové vidlicové benzinové šestiválce Ford 3,0 litru (Mondeo).

Z hlediska karosařiny byl původní design rozšířen o volitelné příslušenství v podobě odnímatelné střechy, modernizovaných panelů nebo zavazadlového prostoru v zadní části vozu. Žádné další větší změny základního designu se originálně nekonaly.

Foto: B-racing

Attacky s motorem Honda se schvalovaly individuálně, ty s motorem Ford pak měly klasické evropské schválení.

Pokud jde o homologaci, první kity se na značky dostávaly individuální cestou, zatímco attacky s šestiválci Ford už měly klasické evropské schválení (COC list).

Úspěšný prodej stavebnic i vysokou atraktivitu továrně montovaných modelů nakonec pokazil rok 2008 a s ním naplno bující celosvětová hospodářská krize. Lidé přestali mít (dočasně) zájem o drahá či jednoúčelová vozidla, což vedlo k pádu prodejů vozů K-1 a k odchodu klíčových obchodních partnerů. Zdálo by se, že je konec, ovšem…

Foto: B-racing

Koukněte na tu plochou podlahu. A ne, nejde o elektromobil.

Česko přebírá štafetu

Žádný konec nenastal, protože se na scéně objevila česká firma B-racing. Původně zákazník/přítel, dnes vlastník celého K-1 projektu. Touha byla jediná – postavit další unikátní auta.

Pod křídly B-racing se K-1 dočkala modernizace jednotlivých komponentů stavebnice, došlo zejména k doplnění zakázkově vyráběných dílů do zadní nápravy a k náhradě klíčových komponentů za modernější, díky čemuž zmizely nežádoucí vůle a další konstrukční neduhy. Cesta k odladěnému českému silničnímu závoďáku tak byla otevřená, oktany provoněná.

Foto: B-racing

Češi projekt K-1 Attack nejen zachránili, ale také vylepšili.

Tím však vylepšování neskončilo, jelikož zástupci B-racing rozšířili nabídku kitů o modernější a výkonnější zážehové motory Honda K20 (2,0 litru) a K24 (2,4 litru). V roce 2015 byl veřejnosti představen zbrusu nový kit, jehož srdcem jsou agregáty původně pracující v Toyotě MR2 (2,0 litru turbo).

Nezapomeňte, že tehdy byla Anglie ještě součástí Evropské unie, takže dovoz modelů MR2 vyšel na nižší desetitisíce. Navíc tovární model Toyoty měl hnanou zadní nápravu jako K-1, díky čemuž výrobce použil z MR2 maximum možných dílů.

Foto: B-racing

K-1 Attack se brzy dočká nového typu stavebnice.

Současná nabídka výrobce tak čítá vysoce variabilní kit K-1 Attack, který vám dává na výběr mezi silniční (s RZ) a závodní verzí. Na přání si také můžete vůz nechat firmou přímo sestavit a na míru odladit, ceny hotového auta se pohybují od jednoho do jednoho a půl milionu korun.

Momentálně se za stěnami dílen B-racing dokončuje nová stavebnice K-1 Attack, která se bude dle slov výrobce od ostatních lišit smyslem pro detail a také tím, že kompletaci bude schopna zvládnout pomocí přiloženého nářadí i osoba bez technického vzdělání.

Projekt K-1 Attack tedy žije, nezemřel, jen se ze Slovenska přesunul k nám. Přestože model zaujme jen úzkou skupinku nadšenců, stále je třeba mít na paměti, že jde teď už o ryze český počin, který si zaslouží pozornost, obdiv i úctu. Je dobré si stále připomínat, že Česko není jen montovna škodovek, hyundaiů a toyot, ale také země zručných motoristických vývojářů.

Reklama

Související témata:
K-1 Attack
Načítám