Hlavní obsah

I takhle se kdysi kempovalo. Obytné volkswageny prošly neskutečným vývojem, jeden detail je však všechny spojuje

Foto: Volkswagen

První obytný Volkswagen California debutoval v roce 1988, odkazoval však na podobně koncipované vozy z šedesátých let. I dnešní verze je v jednom ohledu stejná.

Článek

Nabídka Volkswagenu je širokánská, její nedílnou součástí je desítky let nabízený obytný vůz California. Aktuálně je na trhu jeho již pátá generace, která je možná mnohem chytřejší a vyspělejší než ta původní, jeden detail však oba vozy spojuje. Odjakživa má Volkswagen California výsuvnou střechu s horním lůžkem.

První Volkswagen California debutoval v roce 1988. Snažil se využít dlouhodobé obliby produktů firmy Westfalia, která dlouhou dobu fungovala jako oficiální úpravce vozů Volkswagen. Už v padesátých letech tvořila speciální obytné přestavby modelu T2.

Westfalia se však proslavila až v šedesátých letech, tehdejší verze už použila výsuvnou střechu s horním lůžkem. A uměla mít i kuchyňku. Později do podoby campervanu Westfalia přestavěla i Transporter generace T3.

Přichází California

Obytňák představený Volkswagenem v roce 1988 byl postaven na bázi tehdejšího užitkového Transporteru generace T3. Uvedená California se snažila vzpomenout na campervany ze šedesátých let, po jejich vzoru nabídla výklopnou střechu, uvnitř nechyběla kuchyňka. Byla tu i otočná přední sedadla nebo sklopné zadní sedačky, které šlo rozložit na postel.

Foto: Volkswagen

Takto vypadala první California z konce osmdesátých let. Původně California značila jen jednu z variant obytného modelu.

Auto zaujalo dostupnou cenovkou, chytrými detaily a robustní technikou, díky čemuž se stalo okamžitě hitem. Hned první rok se prodalo 5 000 kousků tohoto obytného vozu. Za tři roky výroby měla California (T3) na svém kontě asi 22 000 prodaných kusů. Nabídnutí obytňáku pod vlastní hlavičkou se tak Volkswagenu vyplatilo.

Změna koncepce

Kariéra první Californie byla krátká z toho důvodu, že dorazila až na konci životního cyklu řady T3, v roce 1990 totiž debutovala nová generace Transporteru T4. Ta přinesla mnohé technické změny, primárně však jinou koncepci – T4 už nepoužívala pohon zadních kol a plochý čtyřválec, ale vsadila na vpředu umístěný motor pohánějící přední kola. A těchto změn se brzy dočkala právě i California.

Foto: Volkswagen

California T4 nabídla i vyšší plastovou střechu.

California T4 plně využila novou koncepci pro zvětšení vnitřního prostoru, kabina najednou byla prostornější než u soudobé konkurence. Lednička, sporák i připojení na externí elektrickou síť se mohly posunout více dozadu, což vytvořilo více životního prostoru pro posádku. Není tak divu, že pro její propagaci Volkswagen využíval slogan „Hotel California“ odkazující na stejnojmennou slavnou píseň kapely Eagles.

I druhá generace Californie se stala hitem. Do roku 2003 se prodalo zhruba 39 000 exemplářů.

Přesun produkce

Další generace T5 a T6 dále posouvaly nabízený komfort. Důležitou změnou se rovněž stalo místo výroby. Do roku 2004 produkci zajišťovala společnost Westfalia, počínaje pátou generací si divize Volkswagen Užitkové vozy Californii vyráběla vlastními silami ve specializovaném závodu v Hannoveru.

Základní koncepce však zůstávala pořád shodná. Typické detaily jako výklopná střecha pro horní lůžko, sklopné židličky ukryté v zadních dveřích nebo stoleček pro možnost venkovního posezení se tak během let staly typickými.

Foto: Volkswagen

Čtyři generace VW California vedle sebe.

Výbava se však postupně rozšiřovala a reagovala na moderní dobu. California T5 nabídla pohon všech kol s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, který nahradil méně účinnou viskózní spojku, používanou v T4. Výbavu mohl doplnit DVD přehrávač, televizor nebo parkovací kamera. California T6.1 zase použila dotykový displej pro ovládání hlavních kempovacích funkcí.

Zákazníci na novinky slyšeli a California zůstávala prodejním hitem. Mezi lety 2004 až 2023 Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru vyrobil na 200 000 exemplářů Californie. Tomu pomohlo i několik různých derivátů různé cenové relace.

Foto: Volkswagen

Výklopná střecha je pro modely California typická.

Mezitím na trh dorazili i sourozenci Californie. Velká Grand California použila za základ rozměrnější dodávku Crafter, naopak kompaktnější Caddy California je postaven na bázi kompaktního modelu Caddy.

Chytřejší než kdy dříve

Zatím posledním Volkswagenem California je ten na bázi generace T7. Změnil se hodně, což bylo způsobeno novým technickým základem ve formě platformy MQB.

California T7 vůbec poprvé u všech verzí disponuje dvěma posuvnými dveřmi, což zvyšuje flexibilitu vozu jak při kempování, tak při každodenním životě. Umožňuje to navíc připevnit markýzu z obou stran vozu. K dispozici je několik variant, vrcholná Ocean se čtyřmi místy má podobně jako verze Coast plnohodnotnou kuchyňskou linku se skříňkami, dřezem a plynovým vařičem. Nechybí ani lednička.

Novinkou generace je u vyšších výbav také pětipalcový dotykový displej integrovaný v obytné zóně pro ovládání kempovacích funkcí. V závislosti na výbavě se jedná například o informace ohledně stavu čerstvé a odpadní vody, funkce osvětlení v interiéru, stav napájení v elektrické síti, chladničku a nezávislé topení. Některé tyto funkce lze ovládat i prostřednictvím specializované mobilní aplikace.

Přizpůsobení dnešní době pak dokazuje plug-in hybridní pohon. V minulosti se mluvilo dokonce o elektrickému obytňáku na bázi ID.Buzz, kvůli předpokládanému nízkému zájmu zákazníků však takový model (zatím) nevznikl. Jinak se ale VW California prodejně daří, a tak praktický obytňák využitelný každý den v nabídce značky nepochybně zůstane i nadále.

Načítám