Hlavní obsah

Testy: Audi TT RS – juniorský supersport

Foto: Jakub Deml
9. 9. 2019

Kupé Audi TT se netěší pověsti ostrého sportovního náčiní, lidé ho většinou berou spíš jako módní doplněk. Jenže verze RS je úplně jiné zvíře – má divoký vzhled, brutální výkon a balistickou dynamiku, která z něj dělá přímo juniorský supersport. Držte se pevně, tohle bude hodně rychlé svezení!

Článek

Je strhující už na pohled…

Když se k Audi TT RS budete blížit, nejspíš se vám rozklepou kolena. Současná generace TT už nevypadá jako auto pro sekretářky a kadeřníky, ale design RS ho posouvá na zcela novou úroveň. Jen si dobře prohlédněte ten rozšklebený čumák se zamračenými světlomety, ta obrovská 20palcová kola v nafouklých blatnících, to velké křídlo na zádi a tlusté lafety výfuků pod ním – kdepak, tohle auto dá do zubů každému, kdo by si z něj chtěl dělat legraci.

Foto: Jakub Deml

Ty dvě roury na zádi dělají za jízdy pěkné hromobití!

Pak vklouznete do těsné anatomické sedačky a budete žasnout, jak intimní a uhlazený je interiér TT RS. Vše se tu točí kolem řidiče a řízení – není tu žádný velký rušivý displej infotainmentu, všechny informace máte přehledně v kapličce přístrojů před sebou, startovací tlačítko je přímo na volantu, stejně jako přepínání jízdních režimů. Volant má také věnec čalouněný Alcantarou (stejný materiál je i na voliči převodovky), takže ho prostě nebudete chtít pustit z ruky.

…zastrašující hned po nastartování…

Zmáčkněte startovací tlačítko, motor se zavrčením naskočí a ustálí se na zvýšeném, brumlavém volnoběhu, který jako by nasupeně bručel: „Hm, proč mě budíš? Budeme závodit nebo co?“ Vlastně celé auto vyvolává už na prvních metrech dojem, že jeho teritoriem není Pařížská ulice v Praze. Řízení chce sílu, převodovka je trhavá a reakce na plyn kousavá, motor navíc celou dobu bručí a prská: „Tak co, kde jsou ty závody, sakra?“ Proplétání podzemními garážemi TT RS zjevně dost irituje.

Jakmile vyjedete na ulici, situace se o mnoho nezlepší. TT RS pořád působí nervózně a nedočkavě, jako by to běžné popojíždění dělalo jen se sebezapřením. Je čas najít nějaké zatáčky, tam snad konečně přestane prskat. Ale ještě předtím ho musím přepnout do dynamického jízdního módu, řazení přepnout do manuálního režimu pádly pod volantem… a podepsat životní pojistku s vyšším limitem.

…a děsivé na plný plyn!

BWAAAH-PRÁSK-BWAAAH! Pedál plynu mám zabořený v koberečku, motor burácí na celé kolo a při každém zatažení za pádlo práskne do výfuku, akcelerace mě tlačí do sedačky a krajina se nebezpečně začíná rozmazávat. Na tachometr nemám ani čas koukat, tak rychlé tohle auto je.

Foto: Jakub Deml

S těmi 400 koni jede jako z praku!

Foukaný pětiválec má totiž výkon 400 koní a 480 Nm, což ve spojení s bleskově řadící sedmistupňovou převodovkou a efektivním pohonem všech kol znamená zdolání stovky za 3,7 sekundy. Ještě jednou: 3,7 sekundy! Tohle bylo ještě nedávno teritorium pravých supersportů s ušlechtilým zvířetem v erbu, nyní do něj můžete vtrhnout s kapesním Audi. Neskutečné!

Tuhý podvozek je přilepený k silnici a všechna kola jsou zakousnutá do asfaltu, díky kapesním rozměrům a hmotnosti skromných 1,4 tuny také ostře brzdí a hbitě mění směr, takže se zatáčkami snadno prosmýknete a na výjezdu tomu můžete naložit, aby vás pohon všech kol vystřelil do prostoru. Je to tak brutálně efektivní, až bych přísahal, že na běžných silnicích nebude nikdo rychlejší, i kdyby měl mnohem silnější auto. Je to ohromující, fascinující, a tak trochu strašidelné. Ale… hm… není to tak úplně zábavné…

Foto: Jakub Deml

Díky pohonu všech kol se nemusíte bát nedostatku trakce ani záludného chování

Rychlost versus radost

Konstruktéři TT RS se totiž zaměřili na absolutní rychlost a naprostou jistotu – a to zadání splnili dokonale! Ale nějak z toho vypadla zábava. Na to je TT RS příliš odměřené, příliš málo s vámi komunikuje a šasi si vůbec nechce hrát. TT RS je prostě zakousnuté do asfaltu a žere okresku zatáčku po zatáčce, rovinku po rovince. Budete tak sice všude daleko dřív než kamarádi se zadokolkami, jenže úsměv na rtech po vystoupení budou mít větší oni (tedy jen do chvíle, než začne pršet, pak se budete smát vy).

Ale to vůbec není špatně! TT RS není horší, jen je prostě jiné – pro spoustu sportovních nadšenců je rychlost důležitější a tohle auto jim s ní naplní vanu, a ještě jim udělá bublinky voňavé pěny a hodí jim tam kachničku, aby se v ní mohli ráchat do sytosti. Stejným přístupem se proslavilo Porsche 911 Turbo, Nissan GT-R  nebo R8 z domácí stáje. TT RS nabídne podobný zážitek za výprodejovou cenu. Tohle je prostě juniorský supersport!

„Výprodejová cena“ v segmentu supersportů bohužel neznamená, že je TT RS laciné – v základu totiž stojí 1 913 900 Kč (a ano, stále je hodně za co připlácet). Ale pořád je to polovina toho, co stojí desetiválcové Audi R8... Pokud máte rádi vítr ve vlasech, TT RS můžete mít i se skládací střechou za 1 989 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový pětiválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem2 480 cm3
Výkon294 kW (400 k) při 5 850 - 7 000 ot./min.
Točivý moment480 Nm při 1 950 - 5 850 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 525 kg
Akcelerace 0-100 km/h3,7 s
Maximální rychlost250 km/h (el. omezená s možností posunutí na 280 km/h)
Spotřeba (kombinace)8,2 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky255/30 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 201/1 832/1 344 mm
Rozvor2 505 mm
Objem zavazadlového prostoru305 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama