Článek
Ačkoliv je kvalita našich silnic tristní, a to i těch nově postavených, a rekonstrukce dálniční či stavba nových kilometrů probíhá neskutečně pomalu a nákladně, Ministerstvo dopravy se stále tváří jako dobrý hospodář a snaží se vyždímat z řidičů co nejvíce peněz do státní kasy.
Přitom pro výběr mýta existují dokonce ministrovi poradci, jako třeba firma Deloitte. Její šéf Josef Kotrba se nyní rozvyprávěl v rozhovoru pro Hospodářské noviny a nastínil, co by on udělal jinak. Nepřekvapivě by řidiče dále ždímal, osobně by totiž navrhnul platbu mýtného i pro osobní automobily dle ujetých kilometrů. To by znamenalo, že ti, co jezdí po dálnici málo, by možná ušetřili či byli stále na podobné částce, avšak kdokoliv jezdí jen o trochu více než málo, ten by již platil tučné sumy.
"Já si myslím, že debata o zpoplatnění osobních vozidel podle ujeté vzdálenosti není vůbec od věci a měla by být důležitým tématem dneška. Třeba já najezdím ročně zhruba čtyřicet, padesát tisíc kilometrů, a to zpravidla po dálnici, přesto platba nákladů za kilometr by mě asi nezruinovala," dodává Kotrba.
Podle něj má systém málo peněz a je neuvěřitelné, jak malé množství kilometrů dálnic se za poslední desetiletí postavilo. To je pravda, jenže opět je potřeba připomenout, že máme dálnice extrémně drahé, pomalu stavěné a nekvalitní. Ministr Ťok však zatím o změně výběru mýtného nechce slyšet. "Ministerstvo dopravy nemá v úmyslu měnit časové a výkonové zpoplatnění a dávat výkonové zpoplatnění na osobní auta," potvrdil.