Hlavní obsah

Aston Martin ukázal parádní Vantage AMR. Má manuál!

Foto: Aston Martin

Aston Martin Vantage AMR

3. 5. 2019

Aston Martin poslední dobou představil několik novinek, ale žádná nezvedla ze židle tolik milovníků řízení, jako Vantage AMR. Tohle auto, jako kdyby přijelo z doby dávno minulé, kdy se řadilo manuálně, pod plynem a kdy řidiči uměli pracovat s meziplyny. Vyroben bude ale pouze omezený počet kusů.

Článek

Často vám říkáme o tom, že bez elektromobility, bezpečnostních asistentů a moderních technologií se dnešní moderní auta prostě neobejdou. A neobjedou se bez nich ani automobilky, které díky takovým modelům zvládají plnit přísná bezpečnostní a emisní nařízení úřadů. Pokud se ale nějaké značce podaří všechny ta omezení splnit a zbydou nějaké finance, může vyrobit auto pro radost, pro milovníky řízení a pro ty, kteří ještě ví, k čemu je řadicí páka a pedály.

Dělá to třeba Porsche, které na jedné straně chrlí elektrifikovaná SUV a na straně druhé hračky jako 911 GT2 RS. A podobně to udělal i Aston Martin. Před několika dny představil elektrický model Rapide E a k němu přidal parádní hračku ze staré školy v podobě Vantage AMR. Tím nejzajímavějším, co tohle auto nabídne, je sedmistupňová manuální převodovka. Možná si klepete na čelo a nechápete, proč jsme tak nadšení z „fofrklacku“, ale uznejte sami, že u sportovních aut je manuální řazení dnes bohužel velkou neznámou.

Vantage AMR ten obyčejný manuál ale zatraceně vyšperkoval třeba tím, že druhý a třetí převodový stupeň umístil proti sobě. To pak mezi oběma stupni, které při opravdu ostré jízdě třeba při okruhu potřebujete velmi často, umožňuje rychlejší řazení. První převodový stupeň pak je umístěn vlevo dole, a sice až pod zpátečkou. Možná vám to připadá jako velká novinka, ale takhle měla převodové stupně a jejich řazení poskládána velká spousta starších sportovních aut!

Ale jsme v 21. století, takže Aston Martin samozřejmě musel pracovat s chytrými technologiemi. Tentokrát se ale jejich zmínka nebude týkat nějakých bezpečnostních asistentů, ale systému s názvem AMSHIFT, což se dá jednoduše vysvětlit jako možnost řazení pod plynem. Vidíte, znovu se dostáváme k původnímu pojetí sportovní jízdy. S moderními převodovkami ale něco takového nedoporučujeme.

Buď byste si důkladně přepočítali zuby na převodovce, nebo by vám některé rovnou vypadaly. Funguje to tak, že několik senzorů se naučí to, jak vy řadíte a následně vám pomáhá dávat správné stupně a meziplyny. Kromě toho ale jako řidič můžete při zrychlování nechat nohu na plynu a zároveň sešlápnout spojku a přeřadit. Neztratíte otáčky, neztratíte rychlost a ani čas. Systém bude možné deaktivovat. Ale řekněte nám, kdo by to dělal?

O pohon se u Vantage AMR stará V8 o objemu 4 litrů, která je přeplňována dvojicí turbodmychadel. Tato jednotka pochází z dílny Mercedesu AMG. Pro potřeby AMR byla umístěna co možná nejníže to šlo, a co nejblíže ke středu auta. Díky tomu nabídne jak nižší těžiště, tak i takřka dokonalé rozložení hmotnosti mezi nápravami. Výkon motoru je 503 koní a točivý moment 625 Nm, přičemž obě tyto hodnoty pracují se zadními koly.

Už jsme vás dostatečně navnadili? Pak si pospěšte! Aston Martin vyrobí pouze 200 kusů tohoto modelu, přičemž 59 z nich bude označeno jako Vantage 59. To pro připomenutí 60. výročí vítězství značky v Le Mans. Cena nebyla oficiálně zveřejněna, ale mluví se o částce kolem 190 000 eur, tedy necelých 5 milionů korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb