Hlavní obsah

Aston Martin AM-RB 001 bude boháčům trhat hlavy!

Foto: Archiv Garáž.cz

Nedávno jsme psali o chystané závodní placce od Scuderia Cameron Glickenhaus a varovali jsme, že její možnosti jsou daleko za schopnostmi zákaznické cílovky. Aston Martin a Red Bull jdou ale ještě mnohem dál.

Článek

Když jsme psali o Scuderii, byli jsme nadšení z toho, že má mít v zatáčce 2 gé, což je opravdu o dost víc, než u nejdrsnějších supersportů nebo okruhových hraček. Jenže to jsme ještě netušili, co na nás chystá Aston Martin, který se ve spolupráci s Red Bullem rozhodnul opravdu postavit silniční Formuli 1. Zatím jsme něco podobného viděli jen ve videohrách. Zrychlení z nuly na 320 km/h za deset sekund (Bugatti a Koenigseggu to trvá dvakrát déle) je samo o sobě brutální a hodné poklony, ale největší trumf tohohle projektu spočívá v závodnické DNA a generovaném přítlaku. Jen tak pro srovnání: McLaren P1 GTR se svým obřím křídlem a šíleným bodykitem generuje 660 kilogramů přítlaku. A teď si tipněte, kolik zvládne AM-RB 001.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tak už to máte? Stejně tipujete málo! Je to zhruba 1600 až 1700 kilogramů, což mimochodem znamená, že každý z pětadvaceti exemplářů tohoto okruhového monstra v zatáčce udrží přetížení až 4 gé. Dvakrát víc než Scuderia a skoro čtyřikrát víc než cokoliv od Ferrari. A vy jste si mysleli, že Aston Martin Vulcan byl příliš hardcore. Tohle už je regulérní sebevražda, protože čtyřnásobné přetížení se rovná hodnotám, kterým jsou vystavení jezdci Formule 1. Viděli jste někdy jejich šíje? Fernando Alonso umí mezi krkem a klíční kostí louskat ořechy! A teď si představte průměrného milionáře, který si bude moci AM-RB 001 dovolit. Bude mu přes padesát, pravděpodobně nebude v nejlepší možné fyzické kondici, protože aby na tenhle megastroj vydělal, neživí se kroužením po trati, ale nejspíš něčím rentabilnějším.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud takový člověk do AM-RB 001 sedne, zmačká ho tohle auto do kuličky. A jestli se naučí přiblížit limitům stroje, o čemž úspěšně pochybujeme, promění se po několika projetých zatáčkách jeho páteř v jemný prášek. Tak nějak tušíme, že bude mít AM-RB 001 alespoň deset nastavení kontroly trakce - od totálního dřeva až po Lewise Hamiltona. Navzdory tomu všemu máme velikou radost, že tenhle ambiciózní projekt vzniká. K čemu auto, které umí skutečně vymačkat do dna 0,000000001% řidičů? No přece proto, abychom dokázali, že to dokážeme! A to, že si Aston s Red Bullem dokázali podat ruce a přeměnit fantasmagorii ve skutečnost, je jednoznačně na potlesk.

Reklama

Načítám