Hlavní obsah

Aprilia Dorsoduro 900: Masakrální supermoto

Foto: Archiv Garáž.cz

Motocykl Dorsoduro 900 vychází z tradičního zastoupení značky Aprilia v tomto segmentu a je skutečným generátorem radosti z jízdy. Letos přichází s inovovaným motorem.

Článek

Jeho exkluzivita pramení rovněž z originálních a inovativních technických řešení, mezi něž patří kombinovaná konstrukce rámu s ocelovými trubkami a hliníkovými deskami, která zaručuje motocyklu vynikající ovladatelnost a nekompromisní charakteristiku při průjezdu zatáčkou. Dvouválec s válci do V/90° vykouzlí úsměv na jezdcově tváři při každém přidání plynu díky nové výkonové charakteristice, která umocňuje jeho charakter. Technickou výbavu modelu Dorsoduro 900 završuje citlivé elektronické řízení, které zahrnuje kromě elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ s nastavitelnou charakteristikou motoru také protiprokluzový systém a ABS.

Foto: Archiv Garáž.cz

Aprilia vyvinula novou jednotku se zdvihovým objemem 900 cm 3na základě dvouválce s válci do V/90° a zdvihovým objemem 750 cm3, který je proslulý a oblíbený pro svůj charakter a spolehlivost. Cílem bylo dosáhnout vyššího točivého momentu a rychlejších reakcí v oblastech nízkých a středních otáček. Motor Aprilia „V-twin“ byl za tím účelem v mnoha detailech přepracován. Nového zdvihového objemu se dosáhlo zvětšením zdvihu z 56,4 mm na 67,4 mm a ponecháním vrtání beze změny (92 mm). Na základě této změny vrcholí křivka výkonu hodnotou 95,2 k, ale důležitější je hodnota maximálního točivého momentu, která vzrostla z 82 N.m u motoru „V-twin“ 750 cm3 na 90 N.m u nového vidlicového dvouválce se zdvihovým objemem 900 cm3. Křivka točivého momentu má plošší průběh a je vždy výš než u předchůdce se zdvihovým objemem 750 cm3. Tento krok umožnil zrychlit reakce při akceleraci a rozjezdu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přestože základní konstrukce zůstává beze změny, doznal nový motor různých změn. Důležitým krokem bylo snížení tření prostřednictvím zcela přepracovaných pístů. Jejich plášť je nyní opatřen speciálním prvkem, který snižuje tření, zatímco nové pístní čepy snížily hmotnost dílů, vykonávajících vratný pohyb. Rovněž nový klikový hřídel má odlišné vyvážení. Nové a účinnější mazání s polosuchou skříní snižuje ztráty výkonu mazání v důsledku působících sil a omezuje spotřebu a teplotu oleje. Díky tomu není zapotřebí chladič oleje. Motor také používá nové vstřikovače. Vylepšené tvorby směsi vzduchu a paliva bylo dosaženo zvýšením tlaku paliva. Tím se snížila spotřeba paliva a emise, což přispívá k tomu, že motor vyhovuje limitům emisní normy Euro 4. Tohoto výsledku bylo dosaženo také díky výfukové soustavě s dvěma senzory Lambda. Motor motocyklu Aprilia Dorsoduro 900 je navíc vybaven automatickým dekompresorem, který usnadňuje jeho spuštění za nízkých teplot.

Foto: Archiv Garáž.cz

V konstrukci modelu Dorsoduro 900 debutuje nová vidlice Kayaba (v kombinaci s nosníky řízení z kovaného hliníku), která má o 450 gramů nižší hmotnost, nastavitelné předpětí pružiny a lepší schopnost odolávat zatížení při sportovní jízdě a pohlcovat rázy od nerovností povrchu vozovky. K celkově vylepšeným vlastnostem zavěšení obou kol modelu Dorsoduro 900 přispívá také nový pár kol s třemi dělenými paprsky, která jsou o více než 2 kg lehčí než kola, jimiž je vybaven model Dorsoduro 750. Snížení momentu setrvačnosti vylepšuje ovladatelnost a zrychlení a optimalizuje celkové provozní vlastnosti podvozku v důsledku nižších neodpružených hmot.

Reklama

Načítám