Hlavní obsah

5 turbo sedanů 90. let s pohonem 4x4, které nejsou Subaru

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud toužíte po sportovním sedanu z 90. let s pohonem všech kol, pravděpodobně vás jako první napadne Subaru. Tato značka je podobnými vozy proslulá a v té době vyráběla kupříkladu Imprezu GT či Legacy Turbo. Jenže my známe i jiné alternativy.

Článek

Sportovní sedany 90. let s přeplňovaným motorem? Většině lidí se vybaví Subaru Impreza GT či Mitsubishi Lancer Evolution, ale to rozhodně není vše. V té době se totiž vyráběla i další, dnes více či méně zapomenutá auta, která vyznávala stejnou koncepci a dokázala nabídnout úžasné zážitky s nádechem rally při zachování praktičnosti rodinného vozu. Navíc, všechna tato auta mají potenciál dobré koupě - kusy v pěkném stavu již na ceně neklesnou, ba naopak. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault 21 Turbo Quadra

Tohle auto se sice začalo vyrábět již v 80. letech, jeho výroba ale zasáhla výrazněji i do devadesátek. Renault 21 byl veskrze globální vůz, prodával se snad ve všech koutech světa včetně USA a Kanady, vyráběl se pak kupříkladu v Číně, Turecku, Chile či Iránu. Osobně na něj mám krásné vzpomínky, na zadních sedadlech předfaceliftového modelu jsem totiž strávil dětství. Vždy mě ale fascinovala nejrychlejší verze vozu, model Turbo, obzvláště ve variantě s pohonem všech kol Quadra. Jasně, v dnešní době již 175 koní a 270 N.m neznějí jako bůhvíco, ale na přelomu 80. a 90. let to bylo slušné, přičemž vůz vážil 1345 kg. Dvoulitrový čtyřválec byl přeplňován turbodmychadlem Garrett T3 a měl takovou sílu, že u předokolky musel být na první rychlostní stupeň omezen točivý moment. To však pro čtyřkolku, která původně fungovala v MPV Espace, neplatilo. Renaut pak v devadesátkách vyrobil ještě jednu užásnou turbo čtyřkolku, a to Safrane Biturbo s nechvalně proslulým pohonem všech kol, který se samovolně předělával na předokolku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Opel Vectra Turbo 4x4

V první polovině 90. let byl Opel váženou automobilkou, která vyráběla zajímavé a kvalitní vozy. První generace modelu Vectra pak přišla i v ostré variantě Turbo 4x4, která, jak již samotný název naznačuje, disponovala přeplňovaným dvoulitrovým motorem C20LET ve spojení se šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. Tuto specifikaci vůz sdílel s aerodynamickým kupé Calibra. Podobně jako u výše zmíněného Safrane, rovněž zde měl pohon všech kol tendenci předělávat se na pohon jedné nápravy. Vectra vážící 1365 kg měla výkon 205 koní, což stačilo ke zrychlení z nuly na stovku za 6,8 sekund, přičemž maximálka činí 240 km/h. Údajně bylo vyrobeno 2252 kusů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Peugeot 405 T16

Vyrobilo se jej jen něco málo přes 1000 kusů, prvních 50 putovalo okamžitě do služeb francouzské policie, jeho motor se stal základem pro pohon úspěšného rally speciálu 206 WRC a používalo hydraulický podvozek. Peugeot 405 T16 je opravdu speciálním vozem, který byl navíc dosti rychlý. Jeho 1380 kg rozpohybovával dvoulitr turbo s výkonem 200 koní, ovšem jej do doby, než se nespustil overboost. Pak auto dosáhlo na 220 koní! Točivý moment byl rovněž na úrovni - 318 N.m. Auto je navíc takový sleeper - na první pohled vypadá jako běžná 405, jen pořádně jede, a to se nám líbí! 

Foto: Archiv Garáž.cz

Alfa Romeo 155 Q4

Jaké je to nejlepší rally auto historie? Názor se liší, pro mnohé to ale zcela jistě bude Lancia Delta Integrale. A právě tohle auto se stalo donátorem techniky pro ostrý sportovní sedan, Alfu Romeo 155 Q4. Ta fungovala jako homologační speciál pro okruhové závody. Vůz převzal z Integrale opravdu téměř vše. Dvoulitrový turbomotor měl výkon 190 koní a točivý moment 291 N.m. Alfa ale byla poměrně těžká, vážila 1465 kg, takže žádné extrémní jízdní výkony nečekejte. Pohon všech kol v poměru 53 ku 47 ve prospěch zadní nápravy doplňoval samosvor Torsen. Celkově šlo o zajímavé a schopné, ale dnes poměrně zapomenuté auto.

Foto: Archiv Garáž.cz

Audi 100 S4

Audi 100 generace C4 je vlastně předfaceliftová verze prvního modelu A6. Ta se rovněž vyráběla ve sportovní verzi S4, a to rovnou ve dvou motorizacích. V tomto případě nás zajímá ta slabší a přeplňovaná s legendárním pětiválcem o objemu 2.2 litru, ale tohle auto můžete mít rovněž s osmiválcem 4.2 o výkonu 280 koní. Přeplňovaný "pětihrnek" disponuje 230 koňmi, 350 N.m a rozpohybuje rozložitý sedan na stovku za 6,2 sekund. Spojený je přitom s pěti či šestistupňovým manuálem. Dnes je tohle auto ve stínu novějších, obratnějších modelů, což je možná ideální doba ke koupi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám