Hlavní obsah

5 supersportů, u kterých chceme vidět nástupce

Foto: Archiv Garáž.cz

Pamatujeme si je z dětství všichni, rychlé placky, které jsme obdivovali. Jenže čas už je odvál jako zastaralé a automobilky nějak ne a ne představit nástupce. Které reinkarnace bychom rádi viděli i dnes?

Článek

Někdy automobilka představí auto, které je absolutně senzační, a my z něj sedíme na zadku. Pak se nějakou dobu vyrábí a najednou konec. Proč? A kde je nástupce?

Jaguar XJ220

Foto: Archiv Garáž.cz

Tenhle hrdina mého dětství by si nástupce opravdu zasloužil. Zvlášť teď, když se automobilce daří, vyrábí výborné kompresorové vidlicové motory, má 3 skvělé sedany, úžasný F-Type a přísun peněz z prodeje zajišťuje SUV F-Pace. Proto by se Jaguar opět měl vrhnout do vývoje auta, které se stane nejrychlejším sériově vyráběným vozem na světě. Tak jako se mu to kdysi povedlo s XJ220. Elegantní placka se vytratila v roce 1994 a kromě konceptu C-X75 se nikdy do podobných plánů britský výrobce nepustil. Škoda, já si myslím, že uzrál opět čas.

Maserati MC12

Foto: Archiv Garáž.cz

V sousedství s vulgárními rivaly Ferrari a Lamborghini bylo Maserati vždy jedinou možnou volbou pro gentlemana, který chce jezdit italským sportovním autem. Ale i trojzubec postavil senzační supersport – Maserati MC12. Tedy, postavil… Když ho oloupete jako pomeranč, najdete pod tím vším Ferrari Enzo. Ale na tom není nic špatného, Enzo bylo technicky absolutně skvělé a Maserati potřebovalo homologovat své auto, takže se koncernu úspora za vývoj nové techniky hodila. Vzniklo tak 50 kusů extrémní vzácnosti, které se rozutekly po světě (jedno je i v České republice). Ale to nadšení, které MC12 vyvolalo, se Ferrari vůbec nelíbilo, bylo hodně v jejich teritoriu. Proto se nikdy nedočkalo pokračování výroby ani žádného nástupce. A pravděpodobně se ani nikdy nedočká, takže nám budou muset stačit klasická GT a moderní SUV. Ach jo…

BMW M1

Foto: Archiv Garáž.cz

V sedmdesátých letech byla bavorská automobilka stále i značkou pro nadšence. A aby dokázala, že patří k nejlepším, představila vlastní supersport. Zase za to vděčíme homologačním předpisům, ale výsledkem bylo elegantní hranaté kupé s designem od Giorgetta Giugiara a na vývoji se podílelo Lamborghini. Mezi roky 1978 až 1981 bylo vyrobeno 457 aut. A nadlouho šlo o poslední BMW s motorem uprostřed, teprve nedávno se objevila hybridní i8, která se však za pravého nástupce považovat nedá a ani BMW to tak neprezentuje. My prostě od BMW chceme pořádný opravdový supersport na benzín, ale možná se už nikdy nedočkáme.

Dodge Viper

Foto: Archiv Garáž.cz

Bylo mi 6 let a v televizi jezdily super sporťáky. Jeden byl černý s červeným blikátkem a mluvil, druhý, o dekádu mladší (ale v TV post-socialistického státu se potkali současně) sice nemluvil, zato se z červeného kabrioletu uměl proměnit v neprůstřelné stříbrné kupé. Dodge Viper jsem prostě musel milovat a první generaci roadsteru RT/10 na trojpaprskových kolech s V10 pod kapotou miluji dodnes. Nedávno mu ale GM vystavil stopku a s nástupcem zatím nepočítá. Alespoň s takovým, který by byl hoden toho jména. A nám je srdečně fuk, jestli by jej dodal Dodge nebo SRT. Viper už jednu pauzu měl mezi roky 2010 a 2013, tak doufejme, že i tentokrát se zase vrátí. A doufejme, že to bude stejně uřvaná V10, jako vždycky a ne nějaký hybridní supersport. K němu se to nehodí.

Lexus LFA

Foto: Archiv Garáž.cz

Jen málo automobilek ke svému superautu přistoupilo tak poctivě, jako Lexus. Ten zkrátka chtěl uvést to nejlepší za každou cenu a nedbal na náklady. Vývoj byl dlouhý a drahý. A když bylo skoro hotovo, zjistila automobilka, že hliníková konstrukce je pasé a dnes funguje karbon. Shodila celý projekt ze stolu a začala od nuly. Nepředstavitelné, že to nějaká automobilka udělá dnes. Také motor V10 byl úplně nový a v jiných modelech jste jej mít nemohli. Výsledkem bylo hodně drahé auto, které museli tradiční výrobci supersportů brát vážně. Nekonkurovalo jim ale dlouho, v roce 2012 skončila výroba bez nástupce. Dnes už má automobilka v nabídce jen jedno kupé – LC, ale to se se supersportem LFA nedá srovnávat.

Reklama

Načítám