Hlavní obsah

5 francouzských aut, která si zaslouží náš respekt

Foto: Archiv redakce

Často od lidí slýcháváme, že francouzská auta by si nikdy nekoupili. My však tento názor nesdílíme, protože je celá řada aut ze země galského kohouta, která považujeme za skvělá a toužíme po nich. Zde je výběr pěti takových napříč třídami.

Článek

Renault Clio V6

Tohle auto musíme milovat už jen pro to, že se vůbec dostalo do sériové výroby. Neexistuje totiž mnoho větším šíleností. Clio V6 vlastně z logického hlediska nedává smysl - do karoserie malého hatchbacku inženýří místo zadních sedadel vměstnali těžký třílitr z modelu Laguna a napojili jej na pohon výhradně zadních kol. Máte tedy velmi drahé, těžké a nepraktické malé auto. Jenže tady šlo od začátku o to nabídnout neobvyklé a unikátní zážitky, což se povedlo. První generaci vozu stavěla firma Tom Wilkinshaw Racing a měla 230 koní. S druhou, výrazně vychytanější generací pomáhalo Porsche a vyráběla jej divize Renaultsport v Dieppe, přičemž motor PRV posílil na 255 koní. Pamatujeme si na slova jednoho z britských novinářů, který zažil oficiální představení na jedné z francouzských tratí. Ta byla extrémně promáčená a nakonec téměř všechna Clia V6 skončila v kačírku. Tohle auto je na řízení velmi náročné a vyžaduje zkušenou ruku. O to větší výzvou však je jeho zkrocení. Ve výsledku sice nebylo Clio V6 rychlejší než běžná sportovní varianta s dvoulitrem, ale nabízelo extrémně unikátní zážitek podpořený řevem šestiválce za vaší hlavou.

Foto: Archiv redakce

Peugeot 205

Vyrobilo se jej 5,3 milionu kusů, má nadčasový design, nespočet skvělých sportovních variant, úspěchy z rally Group B, dost toho vydržel a i dnes po něm kde kdo touží. Peugeot 205 byl velmi povedeným hatchbackem osmdesátých let a dodnes jej můžeme potkávat na silnicích. Má slušou antikorozní ochranu, lidé si oblíbili jeho spolehlivé diesely i celou řadu ostrých verzí. Už model 205 XS s točivou čtrnáctistovkou uměl okouzlit, ostatně dodnes jej miluje moderátor Top Gearu Chris Harris. Pak jste ale měli na výběr přiostřené kabrio CTI, homologační speciál Rally s úžasnou třináctistovkou a později i devatenáctistovkou, dvě varianty GTI se čtyřválcem 1.6 a 1.9, dvousetkusovou limitku Turbo 16 s pohonem všech kol a v neposlední řadě rovněž naftovou verzi STDT, která měla přeplňovaný diesel, ale vypadala jako GTI. Pokud tedy víte o slušném kusu, nenechte si jej utéct!

Foto: Archiv redakce

Citroën SM

Obdivujeme hned několik Citroënu s hydropneumatickým odpružením, ale nejlepší může být jen jeden a pro nás je to nádherné kupé sedmdesátých let, SM. Tohle auto vzniklo ve spolupráci Citroënu a Maserati a cílem bylo vyrobit výkonné GT, které kombinuje právě unikátní francouzský podvozek s výkonným italským šestiválcem. Vůz dostal pětistupňový manuál či třístupňový automat a již první verze měla slušnou dynamiku. Šestiválec 2.7 litru dával výkon 170 koní, což stačilo na zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,5 sekundy a díky propracované aerodynamice byla maximální rychlost 170 km/h. To byly v roce 1970 úžasné hodnoty a SM se stalo nejrychlejší předokolkou světa. Později přišla také verze se vstřikováním a 178 koňmi, stejně jako třílitr se 180 k. V Kalifornii dokonce vytvořili přeplňované SM, které dokázalo jet 325 km/h! Dnes je tato socha na kolech čím dál cennější.

Foto: Archiv redakce

Venturi Atlantique Biturbo

V devadesátých letech vyráběli Francouzi rovněž baby supersporty. Ten nejzajímavější z nich však můžete vidět zde - Venturi Atlantique 300 ve verzi Biturbo. Stylový vůz, který miloval kupříkladu Jeremy Clarkson, má lehkou laminátovou karoserii, hmotnost méně než 1300 kg, třílitrový šestiválec známý již z výše uvedeného Clia V6, avšak zde navíc se dvěma turbodmychadly, tedy ve specifikaci Renaultu Safrane Biturbo, a to vše v krásné karoserii s motorem před zadní nápravou. Koncem 90. let to bylo vážně rychlé auto, ostatně s 314 koňmi jelo 275 km/h a stovku zdolalo pod 5 sekund. Mohlo se tak hrdě postavit konkurenci, tedy třeba Alpine A610 či Lotus Esprit V8. Ačkoliv na vůz všichni pěli chválu a i přes zadní svítilny z Fordu Sierra vypadalo Venturi fantasticky, prodalo se jich velmi málo a značka se blížila krachu. Dnes je obrovským automobilovým svátkem už jen nějaké Venturi vidět, natož jej řídit, což je veliká škoda.

Foto: Archiv redakce

Alpine A110

Značka Alpine se vrací, což nám dělá neskonalou radost, a to rovnou nejznámějším modelem A110 v moderní reinkarnaci. Tohle auto však budeme moci řídit až za nějakou dobu, až se dostane vývoj ke konci, pojďme si tedy připomenou slavného předchůdce a jmenovce. Malinké kupé s motorem vzadu se začalo vyrábět již v roce 1961, nejznámější se však auto stalo až jako úspěšný rallyový stroj začátkem 70. let. Vrcholná silniční varianta se šestnáctistovkou dokázala jet na tu dobu neskutečných 210 km/h, přičemž hmotnost vozu byla 700 kg. Závodní verze ale byly ještě rychlejší a měly hmotnost 550 kg. Za volant se sice vyšší postavy údajne nevejdou, ale ten, kdo má to štěstí a Alpine A110 řídil, na to jen tak nezapomene.

Foto: Archiv redakce
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama