Hlavní obsah

300koňový španělský fešák: Cupra Leon má rychlosti i stylu na rozdávání

Foto: Lukáš Kukla

Když se vám v redakci sejdou dva 300koňové bílé hot hatche, nemůžete se ubránit jistému srovnání. A odlišností je kupodivu celá řada, i když jsou obě silniční střely od značek pod křídly jednoho koncernu…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je 300 koní hodně, nebo málo? Protože většina českých řidičů jezdí nejspíš obyčejným autem s výkonem kolem sto až sto padesáti koní, bude se vám stádo s dvojnásobným počtem hlav zdát nesmyslně velké. Ale věřte, že za volantem je to tak akorát, abyste se bavili beze strachu (s trochou rozumu). Navíc výkonová převaha se hodí i v běžných situacích – každé předjíždění a připojování do rychlejšího pruhu je hračkou.

Jenže není 300 koní jako 300 koní – srovnání Golfu GTI Clubsport a Leonu VZ ukazuje, že záleží i na tom, v jakém balení je nabídnete. Základ je v zásadě stejný, kompaktní rodinný hatchback okořeněný výraznými doplňky, které krotkému osobáku dodávají auru ostrého sportovního náčiní už na první pohled. Oproti méně nápadnému Golfu je ale Cupra Leon se svými diodovými světly, měděnými prvky na karoserii i kolech a zádí s LED světelným pruhem a čtyřmi koncovkami výfuku přece jen o kus zdobnější.

Foto: Lukáš Kukla

Čtyři laufy? Jasné poznávací znamení silničního rychlíku!

A podobné je to i v kabině, kam zapadnete do nízko uchycené a pevně objímající anatomické sedačky, v cupře s propracovanější architekturou i materiálovým konceptem je to ale přece jen lepší pokoukání i pobyt. Taky na displejích palubních přístrojů a infotainmentu se designéři Cupry víc vyřádili, což sice zprvu komplikuje orientaci, ale jakmile si zvyknete, budete si spolu rozumět. Výrazně lepší je už také ergonomie ovládání s rychlými zkratkami, kterými snadno vypnete některé otravné asistenty.

Startovacím tlačítkem, které je u Golfu na středovém tunelu, ale u cupry příhodně na volantu (stejně jako volič jízdních režimů), probudíte k životu foukaný dvoulitr z rodiny EA888 – ten je sice v obou případech technicky i parametricky shodný a obě auta vystřelí z klidu na stovku pod šest sekund (GTI Clubsport má oficiálně čas 5,6 sekundy, Leon VZ je tabulkově o 0,1 s pomalejší), v cupře má ale hutnější zvuk díky basovému brumlání reproduktorů. To bylo dříve spíš k smíchu, ale tady příjemně tvrdí muziku, což u sportovního auta vůbec nevadí, naopak.

Foto: Lukáš Kukla

Posezení za volantem cupry je prostě radost.

Na silnici však tvrdí muziku spíš Golf – v nejostřejší verzi Clubsport je hodně nabroušený, takže lépe přenáší zátah na silnici, bryskněji se vrhá k apexu a ochotněji pracuje se zádí. Je to prostě nabitá okresková zbraň. Jenže to vůbec neznamená, že by Leon VZ byl nějak vyměklý. V „nejrychlejším“ režimu cupra táhne motor neméně divoce a přituhlý podvozek dodává spoustu jistoty i při hodně svižném tempu. Jenže Golf byl prostě ještě o kus nabroušenější…

Cupra má ale zase výhodu v každodenním soužití, které je s Leonem VZ prostě příjemnější – podvozek se o trochu víc uvolní, aby komfortněji pobíral hrboly a výmoly (na ta 19palcová kola s nízkoprofilovými gumami stejně musíte dávat bacha), řízení je lehčí a přední kola s méně přísnou geometrií se tolik nechytají vyjetých kolejí, navíc si pobyt v kabině víc vychutnáte a za španělským krasavcem se raději ohlédnete (i když bychom místo trochu anonymní bílé Glacial doporučili nějaký tmavší lak, ideálně matný – ty Cupra umí na výbornou a víc vyniknou kontrastní měděné doplňky).

Tohle neměl být žádný srovnávací test, takže tu nebude žádný vítěz ani poražený. Jen jsme na tomto příkladu chtěli ukázat, že se auta i hodně podobně působící, poskládaná z podobných dílů a cílící na podobné publikum mohou až nečekaně lišit svým pojetím a charakterem. Faktem ale je, že se stádem 300 koní pod kapotou se nebudete nudit nikdy, ať vám je tam nažene Volkswagen nebo Cupra.

Fešáckou Cupru Leon můžete mít i s docela běžnými motory (150koňovým 1,5 TSI nebo 204koňovým plug-in hybridem), takže základní cenovka činí 794 900 Kč. 300koňová sportovní verze VZ však stojí 1 094 900 Kč. Snad máte našetřeno…

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm³
Výkon221 kW (300 k) při 5 300 – 6 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000 – 5 200 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 496 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,7 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,3 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 398/1 799/1 444 mm
Rozvor2 686 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l
Načítám