Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Čínské značky Omoda & Jaecoo vstupují na český trh ruku v ruce, jejich zaměření se však mírně liší – zatímco Omoda vám nabídne stylové crossovery, SUV od Jaecoo mají být víc zaměřená na dobrodružství. A sebevědomý model J7 (který si na českém trhu již můžete koupit) to zcela potvrzuje, v nabídce ho navíc brzy doplní ještě sebevědomější J8.
A samozřejmě také větší – ve srovnání s J7 narostlo J8 nejen na délku, ale také v rozvoru, takže nabídne až sedm míst, případně šest s elektricky nastavitelnými a vyhřívanými i odvětrávanými, masážní funkcí vybavenými kapitánskými sedadly v druhé řadě čalouněnými jemnou kůží Nappa. Tím tak jde přímo proti Škodě Kodiaq.
Jaecoo J8 | Jeacoo J7 | Škoda Kodiaq | |
---|---|---|---|
Délka | 4 820 mm | 4 500 mm | 4 758 mm |
Šířka | 1 930 mm | 1 865 mm | 1 864 mm |
Výška | 1 710 mm | 1 650 mm | 1 679 mm |
Rozvor | 2 820 mm | 2 672 mm | 2 789 mm |
Objem kufru | 738 l | 574 l | 910 l |
Oproti ní je ale J8 pojaté o poznání luxusněji (ano, i když je to čína) – pokud vám pohled do kabiny připomněl mercedes, tak vůbec nejste mimo. Připomínají ho dekory dveří i palubky, elektrické ovládání předních sedadel na panelu dveří, výdechy klimatizace, páčka voliče převodovky pod volantem, okrasné mřížky reproduktorů (akorát nejde o hi-fi Burmester, ale Sony se 14 reproduktory, přičemž dva z nich jsou v hlavové opěrce sedadla řidiče) nebo ovládání hlasitosti na středové konzole.

Mercedes v čínském podání. A vlastně proč ne, ostudu to rozhodně nedělá.
Co je Omoda & Jaecoo?
Dvojice značek Omoda & Jaecoo je sice velmi mladá, jejich historie se píše teprve druhým rokem, ale nejsou to žádné rychlokvašky, které za rok zmizí. Stojí za nimi totiž mamutí koncern Chery, jenž byl založen již v roce 1997 a loni vyrobil přes 2,6 milionu aut. Vyrábí prakticky všechno od malých městských krabiček až po obří náklaďáky a autobusy a kromě podílu v Jaguaru a Land Roveru má v portfoliu více než deset různě zaměřených značek. Mezi nimi i dvojici Omoda & Jaecoo, jež jsou určené pro export do Evropy (a budou se tu i vyrábět). Zatímco značku Omoda nesou módní a stylové crossovery, Jaecoo svá SUV ladí spíš do praktična a dobrodružna.

Obě značky mají aktuálně na českém trhu po jednom voze: Omoda 5 a Jaecoo 7. Rychle jich ale bude přibývat.
Prakticky všechno ostatní se ovládá na 12,3palcovém displeji rychlého a přehledného infotainmentu propojeného s 12palcovým digitálním přístrojovým štítem. Na středovém tunelu je pak odkládací prostor pro dva telefony (ten blíž řidiči nabídne i 50W indukční nabíjení s odvětráváním) a o patro níž úložná polička se schránkou ukrývající tři lahvičky s parfémy vstřikovanými do ventilace pro ještě příjemnější pocit v interiéru.
Pohon je shodný s modelem J7, to znamená pokročilý plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 346 koní spojujícím přeplňovanou patnáctistovku s výkonem 143 koní a dva elektromotory (pro pohon všech čtyř kol) sosající energii z baterie o kapacitě 18,3 kWh (s možností DC rychlonabíjení výkonem až 45 kW a funkcí V2L) umožňující čistě elektrický dojezd až 90 km.

Jaecoo J8 má stejný plug-in hybridní pohon jako menší J7, na rozdíl od něj však může mít i pohon všech čtyř kol.
Usednutí na místo řidiče trochu zklame možná až moc vysokým posezem a užším podélným nastavením volantu, takže vyšší postavy se možná budou muset spokojit s trochu kompromisní pozicí, ale jinak je jízda příjemným zážitkem.
Naladění celého auta je cíleně komfortní, takže řízení je docela vágní a podvozek se uvolněně pohupuje, zatímco J8 tiše a poklidně polyká nerovnosti. Přitom ale dokáže být také rychlé a stabilní a jakmile ho hodíte do zatáčky, nechá se docela příjemně řídit a čtyřkolka ho z vinglu efektivně vytáhne.
Víc se při krátkém seznámení na testovacím polygonu automobilky Chery nedalo zjistit, ale to, co jsme se dozvěděli, vzbuzuje naděje, že by produkční auto mohlo být docela lákavou alternativou k zavedeným značkám – zvlášť s nějakou rozumnou cenovkou.
Nečekejte vyloženě láci, tou se Omoda & Jaecoo nesnaží podbízet, ale velmi lákavě vybavené auto za zajímavé peníze. A přesně taková mají Češi rádi. Otázka je, jestli i v cenové hladině kolem milionu korun…