Hlavní obsah

15 nejlepší aut z osmdesátileté historie automobilky Toyota

Foto: Archiv Garáž.cz
6. 9. 2017

Druhá největší automobilka a zároveň osmá největší korporace na světě. To je japonská Toyota, která se proslavila jako výrobce téměř nezničitelných, spolehlivých a úsporných vozů. Nyní oslavila 80 let od svého vzniku.

Článek

Pojďme si nyní připomenout její největší bestsellery z různých automobilových kategorií. Toyota se totiž nesoustředila pouze na jednu automobilovou oblast, ale často vynikala ve všech. Stavěla nejlepší off-roady, také spolehlivá auta, vynikající sportovní speciály a nakonec také přišla s prvním hybridním autem, takže ani ekologie ji není cizí. Možná byste vybrali jiné nebo by jich bylo víc, tohle je naše patnáctka nejlepších vozů značky Toyota.

Toyota AA – začátek slavné historie

Už když Kičiro Tojoda převzal od svého otce továrnu na tkalcovské stavy, snil o projektování a výrobě automobilů. Splněním jeho snu se stal Model AA, který byl vyroben v roce 1936 – o rok později vznikla pobočka firmy nesoucí název Toyota Motor Co. Tento vůz si vzal za vzor americký Chrysler Airflow. Pod maskou se nacházel šestiválcový motor o objemu 3,3 litru, který rovněž vycházel z amerických pohonných jednotek. Model AA byl vyroben v počtu 1404 kusů vyprodukovaných v letech 1936–1942.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota BJ – pokořitel hory Fuji

Prototyp tohoto automobilu byl zkonstruován v roce 1951, práce na něm trvaly rekordně krátkou dobu – pouze od srpna 1950. Důvod ke spěchu byl jednoduchý – potřeby armády a policie. Vůz disponoval šestiválcovým motorem o objemu 3386 cm3 a výkonu 82 koní. Své skvělé jízdní vlastnosti v terénu model BJ prokázal při neobvyklém testu. Řidič Ichiro Taida za přítomnosti zástupců japonské policie a úředníků dojel terénní Toyotou do šesté zastávky lanovky na horu Fuji ve výšce 2390 m n.m. Na diváky to udělalo obrovský dojem a událost zaznamenala ohlasy po celém světě. První objednávka 298 kusů Toyoty BJ pro japonskou policii přišla v roce 1953. Automobil pak brzy našel kupce i u lesní správy a zásobovacích firem. 23. června téhož roku Toyota BJ dostala nový název: Toyota Land Cruiser.  Tento název se natrvalo zapsal do dějin vozů s pohonem na všechna čtyři kola.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Hilux – nezničitelný pick-up

Jeremy Clarkson – hvězda známá zejména z programu Top Gear – dokáže pokazit, sešrotovat a zdemolovat každý vůz, který testuje. No, řekněme - skoro každý. Před 14 lety provedl tento britský novinář legendární test Toyoty Hilux. Úkol měl zdánlivě jednoduchý: prověřit odolnost japonského pick-upu.  Auto zapálili, topili v moři, mlátili do něj demoliční koulí a zasypali na pláži… to je pouze část útrap, které Hilux prodělal, a které přežil. Pokaždé se jej znovu podařilo nastartovat a automobil byl schopen jízdy. Za více než půl století prodala Toyota na celém světě 18 milionů Hiluxů. Není to jen nejpopulárnější pick-up této firmy, ale také druhý nejčastěji kupovaný model Toyoty vůbec.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Corolla – nejpopulárnější automobil všech dob

Kompakt, který debutoval v roce 1966, usadil japonskou střední třídu za volant. Dočkal se uznání řidičů po celém světě – už za osm let se stal nejprodávanějším vozem na světě. V dalších dekádách Corolla svůj úspěch mnohokrát zopakovala. Titul nejpopulárnějšího automobilu všech dob si kompaktní Toyota drží od roku 1997. Během pěti desetiletí spatřilo světlo světa jedenáct generací modelů značky Toyota Corolla a celkem se jich prodalo téměř 45 milionů. Za rok 2015 se japonského kompaktu prodalo více než 1,3 milionu kusů a první pozici na světě opět obhájil s přehledem. Po celém světě si miliony řidičů pravidelně vyměňují Corolly, které dosloužily, za nové modely. Jsou ovšem i takoví, kteří tuto potřebu nemají. Nedaleko Tokia bydlí starší pán, který svou Corollu vlastní již 47 let.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Corolla AE86 – královna driftování

Corolla má ve své historii řadu sportovních modelů. Praktický kompakt také ukázal, že si poradí s různými motoristickými sportovními disciplínami. Snad nejslavnější, možná přímo kultovní variantou tohoto modelu je AE86. AE86 byla poslední Corolla s náhonem na zadní nápravu. Populární se stala pro svoji rychlost a úsporný provoz. Japonské verze měly pod kapotou čtyřválcové motory o objemu 1.6 l a výkonu 130 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Model je znám rovněž pod názvem Corolla GT Coupe, Sprinter Trueno nebo Corolla Trueno, říkalo se mu také Levin. Mladí Japonci, kteří za volantem AE86 objevovali radost z driftování, jí říkali prostě Hachi-Roku (japonsky „86”). Zajímavé je, že právě pálení zadních pneumatik Corolly proslavilo driftování po celém světě. Zvěčnila ho totiž i japonská manga a později anime seriál „Initial D”. Vůz z animovaného seriálu měl charakteristický lak s černobílým vzorem, který se stal oblíbený mezi tunery, a někteří závodníci dodnes startují s modifikovanými AE86.

Prius I – první sériový hybrid

Na koncepci prvního sériově vyráběného hybridního automobilu pracovalo přes dva roky více než osmdesát nejlepších inženýrů Toyoty. Název „prius” pochází z latiny a označuje slovo „první“. Prototyp byl představen roku 1996. O rok později začal sériový prodej a v roce 2000 se vůz objevil v USA - na největším a nejvýznamnějším trhu – a také v Evropě. Hybridní pohon tvořil benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 58 koní a elektrická pohonná jednotka generující dalších 44 koní. Prius kráčející proti soudobým trendům vyvolal po celém světě senzaci. Vůz i přes skeptická očekávání řady komentátorů zaznamenal prodejní úspěch.

Foto: Archiv Garáž.cz

Camry – nejpopulárnější osobní vůz v USA

Tento středně velký sedan prodává Toyota na mnoha trzích, ovšem právě v USA si získal největší popularitu a uznání tamních řidičů, kteří mají v oblibě velké a pohodlné automobily. Camry je na americkém trhu k dostání od roku 1983. Za první rok koupili Američané více než 53 tisíc vozů, v roce 2002 se již Camry ocitla na čelní pozici seznamu bestsellerů. Od té doby si svůj úspěch mnohokrát zopakovala. V letech 2002-2016 se pro Camry rozhodlo více kupců než pro jakýkoli jiný automobil nabízený v USA. V lednu 2017 debutovala na trzích v Detroitu osmá generace Camry, vybudovaná zcela od základů na platformě TNGA.

Foto: Archiv Garáž.cz

Celica – závodní legenda

Celica je další legendou v dějinách Toyoty. Objevila se v roce 1970. Jedním z důvodů pro vznik tohoto modelu byla potřeba modelu s náhonem na zadní nápravu, kterým by se dalo jezdit efektně a snadno – proto bylo zavěšení zcela nezávislé a vzadu čtyřčepové. O sedm let později Toyota prodala miliontý kus Celiky a představila druhou generaci. Třetí generace spatřila světlo světa v roce 1981. Nový model byl skrz naskrz moderní. Ve výbavě byla mimo jiné tovární satelitní navigace. Model se dočkal sedmi generací a jeho výroba byla ukončena roku 2006 – v té době se již trh odvracel od karosérií typu kupé. Za více než 35 let výroby tohoto modelu vyjelo na silnice 4 129 626 vozů. Jeho závodní varianta, Celica GT-Four, získala čtyři mistrovské tituly v soutěži řidičů a dva v kategorii producentů, takže se stala vozem, jenž má na kontě nejvíce úspěchů ze všech modelů v závodní historii Toyoty.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Supra – hvězda stříbrného plátna

Toyota Supra je legendární sportovní model, nástupce Toyoty 2000GT. Kupé, které se vyrábělo od roku 1978 do roku 2002, bylo silně spřízněno (kromě poslední, čtvrté generace) s modelem Celica. První generace – představená jako top verze Celiky – byla poháněna šestiválcovým motorem o výkonu 145 koní. Druhá generace rovněž fungovala jako varianta Celiky, lišící se pouze výbavou. Až třetí generace z roku 1986 se stala nezávislým modelem. Toyota Supra se natrvalo zapsala do paměti fanoušků sportovních automobilů díky své roli ve filmu „Rychle a zběsile“. Objevila se tam čtvrtá generace s výkonem 324 koní, která nabízela zrychlení z nuly na sto kilometrů během pěti vteřin. Ve voze se objevila tehdy velmi moderní řešení, jako je aktivní spoiler nebo olejový chladič diferenciálu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota GT86 – návrat ke sportovním kořenům

Její tvůrci našli zdroj inspirace v bohatých sportovních tradicích Toyoty. Název auta odkazuje na Corollu AE86 z poloviny 80. let dvacátého století, která se mimo jiné díky zadnímu náhonu stala legendou driftingu. Dvoulitrový, vpředu umístěný motor typu boxer o výkonu 200 koňských sil pohání zadní nápravu. Verze GT86 CS-R3 je závodní variantou civilní GT86. Roku 2015 prošla homologací a stala se prvním závodním vozem s náhonem na zadní kola, který ve 21. století získal homologaci FIA.  Nový GT86 se tak vrací ke skvělé závodní tradici Toyoty. CS-R3 pohání dvoulitrový atmosférický benzínový motor typu boxer ze sériového vozu, jehož výkon byl navýšen z 200 koní na 232.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Sports 800 – první sportovní model Toyoty

Roku 1965 debutoval Sports 800 – tehdy sen každého mladého Japonce. Jednalo se o první sportovní vůz Toyoty a první kabriolet na světě se střechou typu Targa, která se po demontáži ukládala do zavazadlového prostoru. Dveře a kapota motoru byly vyrobeny z hliníkové slitiny. Díky použití dvou závodních karburátorů Aisan činil výkon motoru o objemu 790 cm3 45 koní. Během testů bylo dosaženo maximální rychlosti 156 km/h. Z výrobní linky sjelo 3131 kusů, které se prodávaly výhradně v Japonsku. Získal si sympatie nejen zámožné mládeže ze země vycházejícího slunce, ale i amerických vojáků, kteří zde pobývali na základnách. Díky nim se část vozů dostala i za oceán a dnes zdobí garáže amerických sběratelů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota 2000GT – vůz Jamese Bonda

Toyota 2000GT byla první sportovní model této značky, který se prodával na globálních trzích. Ladné kupé mělo konkurovat Jaguaru e-Type, Astonu Martin GTs nebo závodním modelům Ferrari. Toyota 2000GT změnila vnímání japonských automobilů ve světě. Auto dosahovalo světových výsledků – nabízelo maximální rychlost na úrovni 218 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy. Roku 1967 vznikly dva vozy zcela bez střechy, které si zahrály ve filmu o agentu 007 pod názvem „Žiješ jenom dvakrát”. Roadstery byly vyrobeny speciálně pro Seana Conneryho, tehdejšího představitele Jamese Bonda – urostlý herec se totiž nevešel pod střechu aerodynamického kupé.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota RAV4 – průkopník segmentu SUV

Když se v roce 1994 objevila na trhu RAV4, odstartovalo to raketový nástup segmentu SUV. První generace této lehké terénní Toyoty se samonosnou karosérií měla pouhých 3695 mm délky, náhon na všechna čtyři kola a pod kapotou dvoulitrový motor. Milovníci tradičních terénních vozů zkonstruovaných na rámu jenom znechuceně kroutili hlavami, ovšem neobvyklý nápad se ukázal být trefou do černého a rychle se objevili jeho následovníci. Za první měsíc se objednávky vyšplhaly na 8000 aut, což dvakrát překračovalo plánovanou měsíční výrobu. Za první rok činil prodej 53 tisíc vozů a v dalších dvou letech ještě trojnásobně vzrostl. Úspěch Toyoty upoutal pozornost dalších výrobců, kteří se pustili do práce na vlastních kompaktních SUV.

Foto: Archiv Garáž.cz

Současná RAV4 je skvěle vybavené rodinné auto vybudované na platformě Avensisu, takže je pohodlné a prostorné. Ve srovnání s původním vozem narostla bezmála o metr, a také dospěla. V současné době již nesoupeří s městskými hatchbacky, ale s vozy střední třídy.

FJ Cruiser – miláček Ameriky

Tento velmi charakteristický automobil navazující na retro styl legendárního Land Cruiseru FJ40 se objevil jako koncepční vůz roku 2003 a do výroby se dostal o tři roky později. Vyráběl se v Japonsku, ovšem ocenění za odvážný styl a funkční interiér se mu dostalo po celém světě, zejména v USA a Austrálii, kde je „čtyřicítka“ považována za kultovní auto. Toyota FJ Cruiser byla v nabídce s motorem V6 o výkonu 260 koní a objemu čtyř litrů, spolupracujícím s manuální nebo automatickou převodovkou. Model se přestal vyrábět roku 2016.

Foto: Archiv Garáž.cz

Setsuna – okamžik zvěčněný ve dřevě

Tento výjimečný koncepční roadster se představil na Design Weeku v Miláně v roce 2016. Automobil, jehož název v japonštině znamená „okamžik“, byl celý vyroben ručně s použitím dřeva a má symbolizovat rozvíjející se lásku k automobilu. Každý detail Setsuny byl vyroben v souladu s tradičním japonským uměním opracovávání dřeva. Při pohledu zepředu má vůz tvar osmiúhelníku. Zboku nebo shora tvoří elipsu. Svým vzhledem Setsuna trochu připomíná člun. Tradiční japonské techniky – okuriari a kusabi – posloužily k propojení dřevěných prvků bez hřebíků nebo šroubů.

Foto: Archiv Garáž.cz
autowebAUTOWEBaUtOwEb