Nejvyšší ocenění v soutěži European Car of the Year zpravidla získávají normální auta, která oproti svým konkurentům nabízejí zajímavou technologii nebo dojem luxusu za málo peněz. Vítězným vozem ankety pro rok 1968 byl rodinný sedan spojující obě vlastnosti, u něhož však tehdy nikdo netušil, že se právě to stane i jeho největší slabinou. Evropským autem roku 1968 byl model dnes již zapomenuté automobilky.
Fiat je nejúspěšnější značkou v soutěži European Car of the Year, jejíž historie započala již v roce 1963. V průběhu téměř šesti desetiletí získala turínská automobilka celkem devět prvních míst v prestižní anketě, kterou každoročně vyhodnocuje odborná komise motoristických novinářů. Prvním vítězným Fiatem byla populární řada 124, oficiálně představená na autosalonu v Ženevě v roce 1966.
S třetím ročníkem soutěže Evropské auto roku byla ukončena krátká éra vítězství britských vozů. Evropským autem roku 1966 se stal historicky první úspěšný hatchback, který se později prodával i v Československu a dokázal porazit nejen normální konvenční automobily s tříprostorovou karoserií, ale rovněž za sebou nechal mnohem exkluzivnější a luxusnější vozy.
V počátečních letech soutěže Evropské auto roku slavily úspěch zejména britské značky. V prvním ročníku European Car of the Year 1964 se anglická auta umístila na zlatém a bronzovém místě, a úspěšný pro ně byl i následující ročník 1965. Vítězným vozem se stal rodinný Austin 1800, jemuž se díky nezvyklým proporcím přezdívalo „pozemní krab“.
Reklama