Hlavní obsah

Evropské auto roku 1965: Austin 1800

Foto: Austin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V počátečních letech soutěže Evropské auto roku slavily úspěch zejména britské značky. V prvním ročníku European Car of the Year 1964 se anglická auta umístila na zlatém a bronzovém místě, a úspěšný pro ně byl i následující ročník 1965. Vítězným vozem se stal rodinný Austin 1800, jemuž se díky nezvyklým proporcím přezdívalo „pozemní krab“.

Článek

Anketa o Evropské auto roku 1965 se uskutečnila v roce 1964, kdy se v Československu začínalo vyrábět populární embéčko, které bylo prvním sériově modelem Škoda se samonosnou karoserií a proslulou koncepcí pohonu „vše vzadu“. Na západě mezitím o titul nejlepšího vozu pro následující rok soutěžil americký Ford Mustang, britský Austin 1800 a italské Autobianchi Primula.

Ve finále soutěže se odborná porota motoristických novinářů rozhodla udělit zlatou medaili Austinu 1800, zatímco menší lidový Primula získal stříbro a americký sporťák si domu za oceán odvezl bronz. Receptem na úspěch Austinu byla kombinace praktického a prostorného interiéru s velkým zavazadlovým prostorem o objemu 480 litrů.

Foto: Autobianchi

Revoluční Autobianchi Primula bylo italským průkopníkem v pohonu předních kol

Austin 1800 se v roce 1964 stal zakládajícím členem modelové řady ADO17, kterou vyvíjel automobilový koncern British Motor Corporation, a na svou dobu nezaostával ani použitou technikou. Hlavní inženýr Alec Issigonis, tvůrce původního Mini, při vývoji použil nezávislé zavěšení všech kol s pryžovo-kapalinovým systémem Hydrolastic, jímž nahradil tradiční tlumiče a pružiny. Spolu s moderním podvozkem se v karoserii od Pininfariny nacházela čtyřválcová osmnáctistovka s tyčkovým rozvodem OHV o výkonu 62 kW.

Ani supermini Autobianchi Primula nebylo technicky zaostalým autem, protože bylo italským průkopníkem v pohonu předních kol, ale Austin 1800 vyvolává obdiv především vítězstvím nad legendárním Fordem Mustang. Uvedením sportovního vozu pro dělnickou třídu udělal Ford odvážný krok, který se mu vydařil a přinesl mu úspěch. Mustang se stal senzací už při oficiálním představení a okamžitě se začal prodávat v ohromujících počtech.

Foto: Ford

Americký sportovní bestseller se v anketě umístil až na třetím místě

Zatímco se v letech 1964 až 1975 na evropském trhu prodalo přibližně 221 tisíc exemplářů Austinu 1800, americký Mustang lámal prodejní rekordy. Výroba Mustangu započala v květnu 1964, a již po osmnácti měsících sjížděl z výrobní linky miliontý kus. Hlavním důvodem tohoto úspěchu však byla skutečnost, že se Ford Mustang prodával na výrazně větším trhu než Austin, a snažili se jej získat i zájemci z celého světa.

Austin v soutěži Evropské auto roku zvítězil pouze jedinkrát a celá značka je již dlouhou dobu minulostí. Společnost Austin Motor Company ukončila činnost v roce 1987, kdy se společnost Austin Rover přejmenovala na Rover Group.

Jaký z finalistů ankety by byl Vaším vítězem?
Austin 1800
12,9 %
Autobianchi Primula
13,1 %
Ford Mustang
74 %
Celkem hlasovalo 731 čtenářů.

Reklama

Načítám