Hlavní obsah

Subaru Impreza - Velkolepý návrat se špičkovým podvozkem

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru Impreza je jednou z největších automobilových legend, která se před pěti lety přestala prodávat, aby uvolnila místo modelům kategorie SUV. Teď přichází znovu do Evropy v nové generaci, jako nosič technických řešení pro budoucí modely.

Článek

Prodej modelu Impreza skončil v některých evropských zemích roce 2012, protože se Subaru rozhodlo, že půjde hlavně cestou kategorie SUV a crossoverů. Teď přišel čas ji vrátit na evropský trh. Důvodem je nová globální platforma a technologie, které se představí také v následujících novinkách. Nová Impreza je v mnoha ohledech vlajkovou lodí, ze které v budoucnu vzejde hned několik modelů. Spojuje v sobě geny sportovního a robustního vozu, který nabídne špičkový podvozek, nízkou hmotnost a vysokou míru bezpečnosti. V nabídce budou zatím pouze dva atmosférické motory, propojené s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Bude tohle stačit na prodejní úspěch?

Subaru si je vědomo, že Impreza je jeden z nejstěžejnějších modelů v nabídce, byť nepatří mezi ty nejprodávanější. Pro značku je ale zlatem, které tvoří image Subaru. Patří mezi nejvyhledávanější odkazy na google i youtube, především díky své závodní historii a typickému modrozlatému zbarvení v případě verze GT či STI. Proto Subaru při vývoji Imprezy hledělo hned na několik důležitých oblastí. Jednou z nich byla aktivní bezpečnost, za kterou považuje kromě tuhé karosérie i špičkový podvozek, zajišťující bezkonkurenční ovladatelnost. Pod tím se schovávají typické vlastnosti, jako je nižší těžiště, plochý motor boxer a či robustní konstrukce. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Došlo k výraznému zvýšení tuhosti celé karoserie, což zapříčinilo podstatné zvýšení bezpečnosti. Nová Impreza vydrží srážku s velkým kamionem v rychlosti kolem 90 km/h. Po nárazu není problém otevřít řidičovi a spolujezdcovi dveře a celou posádku dokáže vůz lépe ochránit. Uložení motoru bylo vyřešeno tak, že se kardanka při nárazu zasune a motor zajede pod nohy cestujících vpředu. K tomu se přidává zvýšení torzní tuhosti o 70%, boční ohybové tuhosti o 90%, tuhosti podvozku přední části o 70% a zadní části o 100% vůči předchozí generaci. To jsme si následně vyzkoušeli při jízdní prezentaci na Mallorce. K tomu se přidává také zlepšení reakcí volantu na povely řidiče. Subaru tvrdí, že by Impreza měla být nejovladatelnější modelem současnosti. 

Ještě, než se dostaneme k samotné jízdě, pojďme se podívat na desgin, který se od předchozí generace hodně změnil, byť to na první pohled nemusí být vidět. Impreza se lehce inspirovala u modelu Levorg a dostala podobný výraz. Už není tak nahrbená a kulatá jako předchozí generace. Má užší světlomety, které se nezvedají směrem vzhůru. Dostala větší masku chladiče a výrazněji profilovaný přední nárazník. Přední část také pozvolně nepadá dolů, působí vyšší a o něco delší. Při pohledu z boku jsou znát výraznější přední i zadní blatníky, dva prolisy karosérie a zadní světla, která se designově také inspirovala u Levorgu. Jen mají v blatnících ještě přidanou část, kterou tvoří blikače. Bez té bych se obešel, Impreza by pak vypadala lépe. Páté dveře mají jednoznačně výraznější vykrojení. A jak je na tom nová Impreza rozměrově? Proti předchozí generaci je nová Impreza o 45 mm delší, má o 25 mm delší rozvor a je o 10 mm nižší. Ještě musím připomenout nižší světlou výšku, karosérie se dostala o 15 mm blíže k silnici. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Zásadní změny proběhly také v interiéru. Zůstaňme u těch rozměrů, protože o 1 cm byl snížen posaz za volantem, ale na zadních sedačkách dostávají cestující o 26 mm více prostoru na výšku od sedáku a také stejnou porci navíc pro nohy. Subjektivně interiér prošel největší změnou. Nové tvary má okolí velkého dotykového displeje a výdechů ventilátorů, hlavice řadící páky lineartronicu, volant a také loketní opěrka v předních dveří. Celý interiér působí podstatně lepším dojmem, než u předchozí generace a už se na to i dobře kouká. Já se chci zmínit především o posazu a výhledu. Za volantem nové Imprezy se sedí velmi nízko, příjemně a pohodlně tak, že ani po delší cestě nebudete unaveni. Naprosto bezkonkurenční je výhled z auta. Uzoučké sloupky a bohaté prosklení, zvláště přes přední A-sloupky a také na zadních sedačkách. Máte dojem z naprosté prosvětlenosti interiéru. Z přístupu Subaru by se měli učit i tvůrci klasických MPV. Tohle je lahoda pro oči.

A jelikož jede Subaru na vlně kamer, tak kromě té zrcátkové můžete mít další ve vnějším zrcátku, která směřuje na pravé přední kolo, kam má řidič ten nejhorší výhled. Vtipnou drobností je nový menší displej na vrcholu středového panelu, který je nově ovládaný z volantu. Je to palubní počítač, který má v sobě jedno podmenu, kde je obrázek auta, zobrazující vše, co auto dělá. Stačí dát blinkr a auto nadispleji začne blikat. Šlápnete na brzdu a rozsvítí brzdová světla. Takhle pokračuje se vším, co na nové Impreze aktivujete. Prkotina, která pobaví. Zavazadlový prostor také narostl, díky větší šířce a lepšímu zapracování nabídne více využitelnosti. Objem známe pouze v maximální hodnotě, která je o 40 l větší, než u předchozí generace. Základní hodnota se tak přehoupne i s pohonem všech kol přes 385 litrů. 

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď k osobním dojmům. Už dopředu jsem věděl, že z pohledu motorů to nebude žádná velký výhra. Subaru Impreza se bude nabízet s dvojící atmosférických motorů. Základ bude tvořit jednašestka s výkonem 115 koní a 150 Nm točivého momentu. Navíc ještě v kombinaci s bezestupňovou převodovkou Linerartronic a pohonem všech kol. Subaru se tuto kombinaci snažilo zmírnit nízkou hmotností, což se zčásti povedlo, protože nová Impreza váží pouze 1358 kg. Ale přesto, tahle motorizace bude vyhovovat starším generacím nebo defenzivním řidičům, kteří jen málokdy překročí rychlostní limity. Zvukově se při zrychlování Impreza snaží vytvořit dojem dynamiky, ale jde pouze o zvýšený řev motoru, který není nepříjemný. Nicméně dynamika vozu je hodně slabá. A právě díky tomu bylo možné se soustředit na podvozek. Ten je naopak dokonalý. Fantasticky agilní, ale podstatně tužší než v případě Levorgu. Ten se hodně pohupuje, naklání a možná je až příliš poddajný. Impreza dokáže také skvěle filtrovat nerovnosti, je neuvěřitelně kultivovaná a k tomu navíc přidává tuhost celého vozu s menšími náklony karosérie. Máte daleko výraznější pocit spojení s autem a zpětné vazby, než v případě Levorgu. Skvělé je řízení, rychlé a přesné reakce. Jezdili jsme na mokru a absolutně fantastická je schopnost zatáčet. I při drobné ztrátě adheze pneumatik se Impreza vždycky chytí a zatočí. Žádná nedotáčivost, pouze hbytost a špičková ovladatelnost. Tady se projevuje nižší hmotnost. Impreza výtečně brzdí, byť pedál nemá extrémní odpor do nohy, ale dobře se brzdná síla dávkuje. Až si začnete říkat, proč tady proboha není 300 koní. Ještě jsem zapomněl, že jednašestka nenabízí možnost manuálního řazení virtuálních stupňů, ale místo toho má režim L, který nabídne kratší převod s o něco lepší dynamikou. Není to však nic převratného.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jízdní dojem hodně zachraňuje silnější dvoulitrová varianta, která má 156 koní a téměř 200 Nm. Tady funguje všechno lépe. Už od nižších otáček je znát, že Impreza má chuť zrychlovat. Projev motoru je podstatně tižší a také spotřeba byla nižší, protože jsem nepotřeboval plyn tlačit tolik k podlaze. S touhle variantou se mi jezdilo dobře. Samozřejmě, že to není nic převratného a ani v tomto případě nedosahuje dynamiky přeplňovaných motorů, ale na svižné ježdění už je to v pohodě. Lépe se také chová převodovka Lineartronic s možností manuálního řazení předvolených sedmi stupňů. Moje pocity potvrzují také čísla hodnot zrychlení, kdy je dvoulitr na stovce o 2,6 sekund dříve, než jednašestka. To samé platí také pro maximální rychlost, která je u dvoulitru o 25 km/h vyšší. Silnější specifikaci atmosférického boxeru už si dokážu představit pro každodenní ježdění a v kombinaci se svkostným podvozkem si s ním můžete dovolit výrazně svižnější tempo jízdy. Na jednašestku si můžete stěžovat, ale dvoulitr už většinu budoucích zákazníků Imprezy uspokojí. Reálnou spotřebu zjistíme až při testu v České republice, na Mallorce jsme spíše zkoušeli maximální potenciál vozu a skončili jsme s hodnotou lehce nad 10 litrů. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, novou Imprezu byste mohli ihned odsoudit s tím, že nenabízí pořádný motor, ale ono se vlastně nic zásadního nezměnilo od dob, kdy varianta STI byla součástí modelu Impreza. I tehdy byla v nabídce slabší jednapětka s atmosférickým dvoulitrem. Vrcholem pak byla verze WRX a WRX STI. Teď se pouze jeden vůz rozdělil na dva modely. Nová Impreza přichází jako lepší vůz, minimálně z pohledu podvozku a ovladatelnosti vozu. V kombinaci s dvoulitrovým motorem je velmi příjemným autem pro ty, kteří chtějí bezpečný, robustní vůz, který toho hodně vydrží. A teď ještě cena. Základní model 1,6i EyeSight vyjde na 560 00 Kč, výkonnější 2,0i-S EyeSight pak na 680 00 Kč. Přijde vám to hodně? Stačí když u konkurence zvolíte motor s podobným výkonem, doladíte výbavu a ještě třeba pohon všech kol, pokud se ta možnost nabízí a jste na podobné ceně. U Subaru se prostě na "základ od" nehraje, tady dostáváte kompletní auto. 

Reklama

Načítám