Hlavní obsah

Citroën C3 1.6 BlueHDi – Baby Cactus

Foto: Archiv Garáž.cz

Citroën C3 dorazil na trh už ve třetí generaci a snaží se o to, abychom na tu druhou, kterou si stejně nikdo nepamatuje, definitivně zapomněli. Nejspíš se mu to i povede, protože své kvality tenhle funky prcek má.

Článek

Model C3 od Citroënu byl v rámci trhu od počátku trefou do černého. Nástupce pětidveřového Saxa se ihned vyhříval v centru pozornosti a svým líbivým designem neměl problém zaujmout kupující. I na mne jeho oblé tvary v modré metalíze zapůsobily. Problémem byla spíš druhá generace, která jakoby jen navazovala na tvary a většině lidí ani neutkvěla v paměti. Bylo tedy na čase, aby se třetí vrátila na výsluní. A s designem inspirovaným modelem Cactus se trefila do černého.

Operativní leasing Citroen C3

Foto: Archiv Garáž.cz

První představení proběhlo v září v Paříži a hned se model C3 zařadil k nejhezčím vozům automobilky. Kladné reakce na jeho vzhled jsem ostatně slyšel celý týden, byť si jej řada lidí plete s Cactusem. Zpředu tam je podoba velká, rozdíly jsou patrné hlavně na boku a zádi obou modelů. Většinu lidí ale mate hlavně užitečný Airbump na dveřích. U modelu C3 jsou ale za příplatek, který vám rozhodně doporučuji. Stejně jako volbu tříbarevné karoserie, na kterou se prostě dívá člověk radostněji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přesuňme se však do interiéru. Čtveřici dospělých lidí poskytne na svou třídu jen průměrný prostor. Chytré je ovšem vybrání palubní desky před spolujezdcem, které mu umožní sedět více vpředu. Přední sedadla mají mírné boční vedení opěradla, jsou ale spíše rovné a pohodlné, než aby poskytovala oporu v zatáčkách. Šedá látka potahů pak připomíná koberec, což vizuální dojem trochu kazí. Kontrastní červené prošívání však vypadá dobře a opakuje se i na koženém čalounění na palubce. Některé plasty v interiéru jsou tvrdé, ale jejich slícování není co vytknout. Kožená madla se mi pořád ještě líbí a přijdou mi praktická.

Foto: Archiv Garáž.cz

V základní konfiguraci nabízí kufr objem 300 litrů, nepotěší ale velmi vysoká nakládací hrana. Navíc má Citroën dostatečný počet velkých odkládacích prostor uvnitř auta. Například kastlík je snad bezedný (bohužel mu schází osvětlení) a hluboká je i kapsa uprostřed pod infotainmentem. Kožený volant je optimálně velký a módní zploštění na spodní části takřka neznatelné, za což francouzského výrobce chválím. Vždy jsem tuhle pitomost v autech kritizoval a je fajn, že od ní výrobci upouštějí. Vkusné jsou i výdechy klimatizace. Bohužel, ergonomicky někdy C3 trochu ztrácí. Ovladač zrcátek není pod volantem takřka vidět, výhřev sedadel na jejich vnějším boku najdete spíš náhodou a tlačítka regulující podsvícení budíků nejsou osvětlená, takže v noci je nenajdete a problém nevyřešíte. Jsou to sice všechno drobnosti, ale dá se na ně při navrhování interiéru myslet, jak dokazuje konkurence.

Foto: Archiv Garáž.cz

Novinkou je kamera ConnectedCAM za zpětným zrcátkem. Pokud si do mobilu nainstalujete aplikaci, můžete s jejím pomocím fotit nebo točit videa z jízdy a ihned je sdílet na sociální sítě. Současně také kamera v případě nárazu automaticky zálohuje posledních 30 sekund záznamu před nehodou, což se může hodit. Kamera umí Full-HD a je vybavená GPS a pamětí na 16GB. Můžete jí však mít pouze ve výbavě Shine za příplatek 7000 korun. Na zákazníky to ale může zapůsobit stejně, jako palubní infotainment. Ten totiž ovládá vše přes dotykovou obrazovku. I když přiznávám, že alespoň nastavení klimatizace bych raději viděl postaru na tlačítkách, přičemž občas byl systém trochu zpomalený.

Foto: Archiv Garáž.cz

Naftová šestnáctistovka je jediným vznětovým motorem v nabídce, na výběr jí máte s výkonem 75 nebo 100 koní (a 254 Nm), kterou dnes testujeme i my. Automat se ani nenabízí, takže dostanete vždy pětistupňový manuál. Ten je ale hodně gumový, nepřesný a jeho dráhy jsou příliš dlouhé. Pětku už má řidič opravdu daleko od sebe. Sice není malá C3 žádný sportovec, ale nakonec se výkonově jeví naftová šestnáctka jako adekvátní motorizace. Sto koní je tak akorát na plynulou jízdu, častější řazení si vyžádá pouze plně obsazené auto v kopcovitějším terénu.

Naftová auta si kupují lidé zaměření na spotřebu, a ti by mohli být s C3 spokojení. Na udávanou hodnotu 4 litry jsem se sice nedostal, ale průměr 5,1 l/100 km je příjemný. A to já rozhodně nepatřím k zastáncům ekonomické jízdy a sledování údajů o spotřebě mi připadá zbytečné. Pokud chcete šetřit, choďte pěšky, pokud chcete jezdit autem, smiřte se s tím, že nějaké to palivo potřebuje. Nijak jsem se tedy nesnažil jezdit za co nejméně, jen jsem jízdní styl přizpůsobil klidné a pohodové povaze auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Další předností malého Citroënu je nastavení podvozku. Konečně se zase vykašlali na tvrdost a raději se soustředili na jízdní komfort. Náklony v zatáčkách snesu v malém francouzském autě raději, než hopsání na každém výmolu. Pravda, zadní náprava sice může na větší překážce odskočit, ale pokud přijmete měkčí nastavení auta za své a začnete jezdit pomaleji, bude fungovat skvěle. Pohyby karoserie holt nejsou úplně zvládnuté. I hlučnost od sedmnáctipalcových kol na výmolech a aerodynamický hluk jsou na slušné úrovni.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová C3 tedy má šanci zase vybojovat vyšší čísla prodejů, která předchůdce prohýřil svou odbytostí. Na konkurenci si bude chtít vyšlápnout líbivým designem a pohodlím. Zda to bude stačit, nevíme. Rozhodně ale nebude tak snadno k zapomenutí, jako její předchozí generace.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Citroën C3 1.6 BlueHDi 100
MotorPřeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
Objem1560 cm3
Výkon74 kW (100 k)/3750 ot.
Točivý moment254 Nm/1750 ot.
PřevodovkaPětistupňová manuální
Maximální rychlost188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,9 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)4,4/3,2/3,7 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1165/505 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)3996 x 1468 x 1474 mm
Rozvor2540 mm
Objem nádrže42 l
Objem zavazadelníku300/922 l
Základní cena399 900 Kč

Airbump

Speciln ochrann prvek ztermoplastickho polyuretanu se u C3 objevuje poprv, znm je ale zmodelu C4 Cactus.Jde o jaksi polštř pln vzduchu, kter m za kol pohltit a zmrnit nrazy do rychlosti 4 km/h. Automobilka Citron m na tento prvek 10 patentů včetně technologie spojen obou stěn polštře. Prvky Airbump lze jak u Cactusu, tak u C3 snadno demontovat a měnit za kusy vjin barvě (odstny Black, Dune, Chocolate a Grey). Jednodušesi tak můžete design vašeho auta změnit dle nlady. Kompletn sada stoj vzahranič zhruba 38 tisc korun a jej vměnu zvldnetei sami doma v garži

Reklama

Načítám