Hlavní obsah

Pomalá smrt motorsportu pokračuje: Mercedes končí v DTM

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve stínu nového dieselového skandálu nám další německá automobilka bere kramle z tradiční disciplíny a utíká k elektrickým formulím. Mercedes opouští jednu z nejněmečtějších, ale i nejzajímavějších závodních sérií. Svět se opravdu řítí do...

Článek

Tak už jsou tam všichni tři - míněno Audi, BMW a Mercedes-Benz. Všechny automobilky se během několika týdnů nastěhovaly do Formule E, ačkoliv jejich plány a prsty v některých stájích jsou samozřejmě dlouhodobé, takže to nejsou nějaká překotná rozhodnutí, spíš výsledky intrikaření a čekání "na ty ostatní". Audi nastoupí už v téhle sezóně, BMW v příští a Mercedes o rok později, takže až v sezóně 2019/2020 je uvidíme hezky v sobě. Bude to tichý a pro někoho možná i dost nudný souboj, rozhodně ne takový, na jaký jsme byli zvyklí v DTM. Ale to je evidentně podle automobilek už uzavřená kapitola.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mercedes jistě motivují nejen plány jeho odvěkých rivalů, ale i aktuální průšvih s vlastní Dieselgate, kdy automobilka potichu svolává do servisů své vozy, zatímco se spekuluje o tom, že všechny německé značky si domlouvají kartel, jehož součástí je i tohle naftové šizení. Pod tyhle pokličky ale zatím nikdo nevidí, takže se držme toho, že Mercedes chce stejně jako Audi, BMW a Volkswagen otočit list a podpořit vývoj elektromobilů i svou přítomností v elektrickém motorsportu. Bohužel to znamená, že všechny automobilky zahazují to, co pracně budovaly. Volkswagen opustil WRC, Audi opustilo Le Mans a dost možná to čeká i Porsche, Mercedes dává sbohem DTM... ty nejzajímavější disciplíny přicházejí o výrazné tovární hráče, kteří bičovali jejich vývoj směrem kupředu. Vážně se máme smířit s tím, že kvůli elektrifikaci budou tradiční motorsporty odsouzeny k pomalému zániku? Nebo máme čekat, až se je FIA uráčí elektrifikovat, aby se mohly automobilky vrátit?

Foto: Archiv Garáž.cz

V redakci se v podstatě shodneme na tom, že si automobilky nevidí do talíře. Ano, chápeme, že musí vyrábět elektromobily už teď, v době, kdy to ještě zdaleka není populární... doslova se musí pokusit nám je vnutit do chřtánu. A my budeme samozřejmě ti, co nejvíc prskají. Jenže se před námi otevírá mimořádně nešťastná budoucnost, kdy FIA vyrobí všem slavným sériím elektrické sestřičky, do kterých se nastěhují tovární hráči - Formula E, e-WRC, WEEC, eMoto GP... atd. atd. ty spalovací originály zůstanou, ale budou v nich jezdit soukromníci na starých autech. A víte co? My na ně budeme koukat stokrát radši.

Foto: Archiv Garáž.cz

To není zapšklé zabedněné zpátečnictví, protože elektrosporťáky zatím nepředvedly nic světoborného. Formule E je pomalá a bez zvukové kulisy nezvládá ohromit. Dokonce i downsizovaná Formule 1 čelí kvůli pomalým monopostům a tichým motorům odlivu divácké přízně. Jako by automobilky netušily, co po nich publikum chce... ženou se za novými milníky, představují nové technologie, ale přitom jedním dechem v reklamách na sportovní modely předvádějí burácející zvuky spalovacích motorů a ženou jejich výkony do nebe, jako by naznačovaly, že už je to naposled, co si můžeme doopravdy beztrestně užít.

Foto: Archiv Garáž.cz

Smrt motorsportu, jak ho známe, je evidentně nevyhnutelná. Můžeme jen doufat, že nám amatérům bude umožněno ještě dlouho jezdit ve starých spalovacích plečkách na oplocených okruzích, kde nebudeme rušit emisemi a decibely ostatní občany, kteří už se naladili na zelenou vlnu, ať už dobrovolně nebo proti své vůli.

Reklama

Načítám