Hlavní obsah

Značka Jeep se za 80 let stala ikonou a synonymem off-roadu

Foto: Jeep
10. 2. 2021

Osm dekád dělí osamělého válečného hrdinu od úspěšné firmy vyrábějící širokou nabídku civilizovaných crossoverů, komfortních SUV a drsných off-roadů všech druhů a velikostí prodávaných na globálním trhu. Jakými nejdůležitějšími modely přispěl Jeep světu?

Článek

Hovorové označení všech terénních aut „džíp“ není náhodou, stejnojmenná americká značka se totiž díky svým nekompromisním a nezastavitelným vozům stala synonymem pro off-roady, které zvládnou i ty nejtěžší terénní překážky a nejnáročnější podmínky. Dnešní nabídka firmy Jeep je však mnohem širší a neomezuje se jen na pravověrné teréňáky, a právě proto slaví v době svých osmdesátin obrovské prodejní úspěchy po celé zeměkouli.

Willys, CJ a Wrangler

Na počátku příběhu celosvětově úspěšné automobilky je jeden americký válečný hrdina, který spojencům pomohl vyhrát válku proti zlu. Rozměrově drobný, na první pohled křehký a až neskutečně technicky jednoduchý Willys byl přesně tím, co armáda potřebovala k rychlým přesunům.

Po válce se ukázalo, že je dokáže využít nejen armáda – rozprodávané vysloužilé Willysy z armádních rezerv si oblíbili i zemědělci, farmáři, technici a dobrodruzi. Spolehlivé multifunkční terénní vozidlo prostě mělo na světě své místo (ostatně inspiroval se jím i britský Land Rover), a produkce civilní verze pod označením CJ („Civillian Jeep“) tak mohla v roce 1945 začít. Postupem času přibývala komfortní výbava a zlepšovala se technika, což zvyšovalo jeho popularitu. Díky nepřetržitému vylepšování CJ vydržel ve výrobě čtyřicet let, tedy až do roku 1985.

Ze světa však nezmizel úplně, protože na něj plynule navázal podobně koncipovaný, ale výrazně technicky vyspělejší Wrangler. Byl mnohem pohodlnější a schopnější na silnici, přitom se nenechal zahanbit ani v terénu – až do dnešních dní patří Wrangler k těm největším terénním drsňákům, které si z fabriky můžete koupit. Kupodivu až v roce 2006 s generací JK přišel Wrangler na trh i v prodloužené čtyřdveřové variantě nabízející víc prostoru a širší použitelnost, čímž původní třídveřový model rychle odsunul na okraj nabídky.

Jediná věc hrdému americkému Wrangleru posledních pár dekád hodně chyběla – poctivý americký V8 pod kapotou. Letos však hlásí návrat a rovnou v podobě masivního 6,4 V8 HEMI (objem 392 krychlových palců odpovídá značení Wrangler Rubicon 392) s výkonem 470 koní a 637 Nm.

Foto: Jeep

Jeep Wrangler Rubicon 392 bude pořádná raketa

Wagoneer

Móda SUV není žádná novinka, vždyť první auto tohoto druhu se zrodilo na samém počátku 60. let! Spousta lidí považuje za pionýra Chevrolet Suburban z roku 1960, ale ten měl svou koncepcí blíž ke kombíku, takže prvenství můžeme přiřknout Jeepu Wagoneer, jenž přišel o dva roky později. Spousta životního prostoru, rozsáhlá komfortní výbava, snadné řízení, pohodlná jízda po silnici díky propracovanému podvozku i zdatnost v terénu podporovaná pohonem všech kol dělala z Wagoneeru perfektní rodinné auto v týdnu a dobrodruha o víkendu. Tyto vlastnosti ostatně zdobí i moderní SUV.

Ve výrobě tento populární model (v půlce 80. let přejmenovaný na Grand Wagoneer) vydržel až do počátku 90. let, kdy mu vaz zlomila ropná krize a rostoucí ceny paliv, které se příliš neslučovaly s jeho 5,9 V8 polykajícím přes 20 litrů benzinu každou stovku kilometrů. Není ale žádným tajemstvím, že se (Grand) Wagoneer letos vrátí jako plnotučné luxusní sedmimístné SUV (postavené na základě pick-upu Ram 1500), které půjde po krku Cadillacu Escalade nebo BMW X7.

Foto: Jeep

Pro velké a nenažrané SUV už v 90. letech nebylo na trhu místo

Gladiator

Co by to bylo za americkou automobilku, kdyby nenabízela pick-up? Na počátku všeho byly prodloužené verze Willyse/CJ, ale první oficiálním pick-upem byl Gladiator vycházející z techniky Wagoneeru. Měl dokonce i vojenskou verzi (M715), která sloužila ve válce ve Vietnamu. V 70. letech Jeep známé jméno nepochopitelně vypustil ve prospěch nudného označení J-series a po přesunu značky pod křídla koncernu AMC byl pick-up pohřbený úplně, aby nekonkuroval úspěšným truckům Dodge.

V 80. letech se ale krátce vrátil pick-up postavený na bázi modelu Wrangler – říkali mu Scrambler – aby ho po pár letech nahradil kompaktní pick-up se základem v Jeepu Cherokee. Jmenoval se Comanche a v nabídce vydržel taky jen pár let.

Foto: Jeep

Comanche postavený na bázi Cherokee se udržel v produkci jen po jednu generaci

Jeep to ale s pracovními verzemi svých aut nevzdal a v roce 2019 představil užitkovou variantu Wrangleru založenou na prodlouženém šasi čtyřdveřové verze – a s ním vrátil fanouškům i slavné jméno Gladiator.

Foto: Jeep

Legenda je zpět!

Z RUKY DO RUKY

Za těch osm dekád vystřídal Jeep řadu majitelů. Do roku 1953 si automobilka říkala Willys-Overland, ačkoliv produkty nesly jméno Jeep. V roce 1953 značku koupila firma Kaiser Motors, a přejmenovala se tak na Kaiser Jeep. Mezi lety 1970 a 1987 patřil Jeep pod křídla AMC („American Motor Complany“), aby se následně přesunul pod křídla Chrysleru, který se oženil a následně rozvedl s německým Daimlerem (1998–2007) a později se spojil s Fiatem (od roku 2009). Letos se nově stal součástí obrovského koncernu Stellantis.

Cherokee

Indiánský náčelník se zrodil v půlce 70. let jako dvoudveřová (čti „sportovnější“) varianta Wagoneeru, a tím se k „UV“ (Utility Vehicle, tedy víceúčelové auto) skutečně přidalo i to počáteční „S“ (Sport), i když jen v podobě anatomicky tvarovaných sedadel nebo volantu a pár designových fines. O žádné opravdové sportování samozřejmě nešlo…

Foto: Jeep

První Cherokee byl jen sportovnější variantou Wagoneera

Skutečným SUV moderního střihu se však Cherokee stal až ve své druhé generaci (XJ), která přešla od rámového podvozku k samonosné konstrukci (poprvé u značky Jeep i poprvé v segmentu SUV) – radikálně se tak snížila hmotnost, což přineslo nižší spotřebu a víc pohodlí i obratnosti na silnici. K dispozici však byly dokonce dva druhy pohonu všech kol (stálý pohon všech kol a připojitelný pohon přední nápravy), takže se neztratil ani v terénu. Ohromně populární model (ve dvou- či čtyřdveřové variantě) se udržel ve výrobě více než čtvrt století (1984–2001) a za tu dobu vznikly více než 3 miliony kusů.

Třetí generaci Jeep (od roku 2001) z naprosto nepochopitelného důvodu na domácím trhu přejmenoval na Liberty (ve zbytku světa šlo stále o Cherokee) a dal mu tvář Wrangleru. Fanoušci nebyli spokojení a nenadchla je ani čtvrtá generace (2008) s krabicovým designem a stále špatným jménem.

Foto: Jeep

Liberty? Jako vážně?!

Kdysi slavný Cherokee se vrátil až v páté generaci (2013), jenže s „čínským“ designem, který byl jen málokomu po chuti. Po nedávném faceliftu se však zdá, že se Cherokee vrací na výsluní.

Foto: Jeep

Původní design Cherokee KL si moc fanoušků nezískal, ale po faceliftu už vypadá mnohem lépe

Grand Cherokee

Zatímco popularita Cherokee postupně klesala, obliba jeho luxusnějšího a většího bratříčka jménem Grand Cherokee rostla. Při svém zrodu na počátku 90. let se stal duchovním nástupcem Wagoneeru (luxusní velké SUV), technicky přitom vycházel ze základů Cherokee (samonosná karoserie, připojitelný pohon všech kol). Nabídka motorizací sází již od počátku na velké V6 a V8, ale v Evropě je k dispozici i s úsporným šestiválcovým turbodieselem. Vznikly dokonce i vysokovýkonné verze SRT8 (420 koní ve třetí generaci a 470 koní pro čtvrtou) a Trackhawk (717 koní).

Nedávno se Grand Cherokee představil své již páté generaci, která přináší ještě víc luxusu a také víc prostoru, uveze totiž až sedm pasažérů. V zámoří z něj bude bezpochyby velký hit, snad se ho dočkáme i v Evropě…

Rostoucí obliba SUV po roce 2000 přiměla Jeep výrazně rozšířit svou nabídku. Možná až moc. Compass, Patriot, Commander, Liberty, Renegade… nejspíš ani v Jeepu si už nevzpomínají, který byl který.

Postupně se však nabídka pročistila, ustálila a přináší přesně to, co lidé chtějí: od malých crossoverů přes střední SUV až k těm opravdu velkým, stálicí zůstává legendární Wrangler a jeho varianty, to vše s širokou nabídkou benzinových a dieselových motorů, nově také nezbytnými plug-in hybridními verzemi. Není divu, že Jeep teď patří mezi nejsilnější automobilky v Americe, patří mezi vůdčí značky nového koncernu Stellantis a je jednou z nejatraktivnějších globálních značek.

My mu přejeme jen to nejlepší do dalších dekád jeho existence!

Reklama

Sdílejte článek