Hlavní obsah

Závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště letos oslaví 50. jubileum

Foto: Archiv Garáž.cz

Letos 9. září se uskuteční již po padesáté v novodobé historii jízda pravidelnosti do vrchu o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště. Letos navíc při 50. výročí pořadatele Veteran Car Clubu Praha. Program je rozšířen i o neděli, kdy se bude konat výstava.

Článek

Letošní ročník slavného závodu bude v tradičním duchu. Od 10 hodin bude probíhat na zbraslavském náměstí výstava vozidel, nově doplněná o automobilové umění. Ve třináct hodin se začnou ke startu řadit formule a budou je následovat historické motocykly a automobily. Snahou všech je zajet dvě jízdy za stejný čas a jezdec s nejmenším rozdílem těchto časů se stane vítězem. 

V 18 hodin je pak plánován příjezd vozidel k hotelu Palace Cinema na Jílovišti. Na stejném místě začne výstava vozidel i v nedělní ráno. Ta bude probíhat od 10 do 12 hodin. V poledne vozidla vyjedou po připravené trase okolím a projedou například přes obce Všenory, Lety, Loděnice, Svatý Jan pod Skalou nebo Karlštejn. Svou jízdu zakončí zhruba ve 13 hodin v Dobřichovicích, kde budou automobily i motocykly vystaveny na nábřeží u zámku, kde bude již od poledne probíhat piknik, kterého se jezdci také mohou zúčastnit. Tento piknik chce navíc útočit na rekord v počtu účastníků, k čemuž by mělo stačit něco kolem 550 účastníků.

Foto: Archiv Garáž.cz

“Zbraslav” je historicky velmi známý a úspěšný závod. Největší slávy se těšila na přelomu 20. a 30. let, kdy byla součástí automobilového i motocyklového seriálu mistrovství Evropy. Ročník 1932 už se však hlavně kvůli světové hospodářské krizi nekonal. První pokus o navázání závodní tradice se uskutečnil v až roce 1957. Po dvou zdařilých ročnících které nesly označení Velká noční automobilová soutěž ovšem význam závodu upadl. Fanoušci a propagátoři této tratě se ovšem nevzdali a v letech 1962 a 1963 dokázali závody do vrchu obnovit. Ale k dispozici bylo už jen 3800 metrů trati, protože pod vrcholem Cukráku už spojnice Prahy s Dobříší vedla po zánovní dvouproudé komunikaci. Zájem automobilových nadšenců ovšem nebyl valný. Vítěze ročníku 1963 sledovalo necelých sedm tisíc diváků, tedy jen zlomek až stotisícové předválečné návštěvnosti. Druhý novodobý ročník byl tedy zároveň posledním.

Foto: Archiv Garáž.cz

O založení dalšího podniku, tentokrát již dlouhodobě úspěšného, se postaral Veteran Car Club Praha. Od okamžiku svého založení v roce 1967 usiloval o obnovení tohoto slavného vrchařského závodu. Historická vozidla se Zbraslaví rozjela 60 let od startu prvního ročníku, v dramatickém roce 1968. Řidiči tehdy samozřejmě regulérně závodili a na trati si nic nedarovali. Hlavním kriteriem byla odchylka času vypočítaného podle zvolené průměrné rychlosti a času skutečně dosaženého v závodě. Pohled na historická vozidla se ale postupně měnil. Rostla jejich výjmečnost, zranitelnost a hlavně finanční hodnota. Díky tomu, a také s ohledem na bezpečnost, hledali organizátoři vhodnější způsob souboje účastníků a proto se v současné době hodnotí shodnost času dvou jízd, místo celých vteřin se měří na desetiny. 

GARÁŽ LIVE

Letošnho jubilejnho zvodu se zůčastn tak team Garž.cz. Posdku historickho vozu Bugatti 35 bude tvořit dvojice modertorů Jakub Rejlek a Jakub Urban. Ze zvodu vznikne krtk reportž, kter bude součst TV show. Během cel soboty a neděle se navc budete moci zastavit u našeho stnku.

Reklama

Načítám