Článek
„Karbonizace je proces, při kterém se v motoru usazují zbytky nespáleného paliva – takzvané karbonizační zbytky. Ty vznikají i přesto, že palivo splňuje všechny normy,“ vysvětluje Markéta Jakoubková s tím, že v motorovém prostoru takovou neplechu zkrátka nechcete.
„Představte si je jako mastné, lepkavé usazeniny, podobné tomu, co zůstává na kuchyňských dlaždičkách nad sporákem. V horkém prostředí motoru se postupně vytvrzují a usazují na jednotlivých částech, čímž omezují jejich pohyb a zhoršují proces hoření.“
Týká se to všech motorů, nebo jsou některé typy náchylnější?
Karbonizace postihuje jak benzinové, tak naftové motory, ale u dieselů je riziko vyšší. Nafta je těžší palivo, obsahuje delší uhlovodíkové řetězce a tím i odlišné karbonizační zbytky proti benzinu. Navíc dieselové motory pracují s významně vyššími teplotami a tlaky, což zvyšuje náchylnost k usazování.
Jak může běžný řidič poznat, že má zanesený motor?
To je poměrně zrádné… karbonizace totiž probíhá postupně, takže si na změny průběžně zvykáme. Typickými příznaky jsou vyšší spotřeba, nižší výkon, hlučnější chod motoru nebo pomalejší reakce na plyn. Nejviditelnější je obvykle právě zvyšující se spotřeba paliva.

Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.
Karbonizaci lze předcházet tankováním prémiových paliv, v případě vaší společnosti se jmenují Shell V-Power. Za jak dlouho poznáme, že se motor „pročistil“?
Záleží na mnoha faktorech, ale při použití kvalitního paliva by měl být pozitivní rozdíl patrný už po jedné až dvou nádržích. Motor začne běžet tišeji, plynuleji, a může se zlepšit i akcelerace. Důležité je však říct, že u každého auta je to individuální.
Může míru karbonizace ovlivnit i jízdní styl?
Rozhodně. Pokud auto používáte jen na krátké trasy – například rozvoz dětí do školy a zpět – motor se pořádně nezahřeje a usazeniny se spíše hromadí. Jízdní styl, který zahrnuje i delší trasy a vyšší otáčky, pomáhá karbonizaci omezovat.
A co starší typy motorů, třeba česká modla v podobě 1.9 TDI?
Starší motory bývají často méně citlivé na kvalitu paliva, ale i tak jsou náchylné ke karbonizaci. I proto se nová paliva testují i na starších vozech a veteránech, aby byla zajištěna jejich kompatibilita. V Česku máme starší vozový park a je důležité, aby moderní paliva fungovala i v těchto autech.

Motor, který Češi milují. Ale nebojte, moderní paliva jsou vhodná i pro starší motorizace včetně oblíbeného 1.9 TDI.
Nehrozí tedy, že za pár let už nebude čím tankovat naše starší víkendové „mazlíky“?
Ne, nemusíte se bát. Všechna moderní paliva jsou testována i na starších vozech. Nejenže s nimi bez problémů fungují, ale zároveň jim mohou i pomoci snižovat usazeniny.
A co v poslední době tolik skloňovaná syntetická paliva, může právě to být záchrana moderních spalovacích motorů?
Syntetická paliva mají velký potenciál. Jsou mnohem čistší než klasická a mají jednodušší chemickou strukturu. Díky tomu se lépe spalují a zanechávají méně zbytků. Neznamená to, že po nich nezůstane vůbec nic, ale jejich dopad na karbonizaci je podstatně nižší. Největší kámen úrazu je zatím jejich dostupnost, která je omezená a často spojená s vyšší cenou.