Hlavní obsah

Svatý grál muscle cars míří do aukce. V Americe se bude prodávat vzácný Dodge Charger Daytona

Foto: Mecum Auctions

Svatý grál amerických muscle cars jde do aukce – legendární Dodge Charger Daytona hledá nový domov, přičemž tento konkrétní patří k nejvzácnějším exemplářům vůbec. Kombinuje totiž líbivé barvy se závodním osmiválcem HEMI, čtyřstupňovým manuálem a vzácným volitelným balíčkem „Super Trak Pak“. Očekává se, že mezi sběrateli se o něj strhne pořádná rvačka!

Článek

Koncem šedesátých let ovládla americký šampionát sériových vozů NASCAR velká rivalita. Soupeři se snažili vyvinout ze svých rychlých osmiválcových speciálů ještě rychlejší stroje a spolu se zvyšováním výkonů se začali zajímat i o aerodynamiku. Jedním z nejikoničtějších aut éry se přitom stal ohromující Dodge Charger Daytona, první vůz pro NASCAR atakující magickou hranici rychlosti 200 mil v hodině (322 kilometrů v hodině).

Burácející Daytonu na vysokorychlostních oválech diváci milovali, a jak se v byznysu automobilek říká – „Race on Sunday, Sell on Monday“. Tohle přísloví praví, že pokud v neděli závodíte a vyhrajete, hned v pondělí si zákazníci přijdou koupit vaše auta. A to koncem šedesátých let vystihovalo i legendární Daytonu, kterou Dodge pro úspěšnou homologaci prodával i běžným zákazníkům a postupem desetiletí se stala svatým grálem všech „muscle cars“.

Foto: Mecum Auctions

Údajně nejlépe vybavená Daytona vůbec zaujme dokonalým sladěním barev exteriéru a interiéru

Detroitská značka vyrobila pouze 503 Dayton, přičemž jen 70 vozů z roku 1969 bylo se slavným sedmilitrovým osmiválcem 426 HEMI a jen 22 z nich mělo čtyřstupňovou manuální převodovku. A vy teď máte si jednu vzácnou Daytonu koupit, protože se bude dražit na nastávající aukci Indy 2022 v americkém Mecumu ve dnech od 13. do 21. května. Odborníci navíc dodávají, že tato Daytona je vůbec nejlépe vybaveným exemplářem dochovaným do dnešních dnů.

Víte, proč má Dodge Charger Daytona tak vysoké křídlo?

Nejznámější lidová historka vypráví o tom, že inženýři koncernu Chrysler vyzbrojili Dodge Charger Daytona přítlačným křídlem tak vysokým, aby běžní zákazníci mohli otevírat víko zavazadelníku. I když to dává smysl, což uznali i konstruktéři vozu, hlavní důvod byl čistě závodní. Aerodynamická vylepšení s kuželovitým nosem a obrovským spoilerem navrhl raketový inženýr John Pointer, přičemž výšku křídla zvolil tak, aby prořezávalo turbulencemi nedotčený vzduch nad střechou vozu. „Požádali mě, abych to auto zrychlil, o kufru nikdo nemluvil,“ dodal v rozhovoru pro americký magazín Road & Track.

Foto: Mecum Auctions

Co nejvíce ovlivnilo výšku křídla na zádi Daytony? Praktičnost

Spolu s osmiválcem o 425 koních, se dvěma čtyřkomorovými karburátory Carter AFB a vylepšeným chlazením je totiž Daytona vedle čtyřstupňového manuálu vybavena i vzácným volitelným balíčkem „Super Trak Pak“. Ten byl k dispozici pro vozy s oběma osmiválci 426 HEMI i 440 Magnum, avšak pouze s manuálem. Balíček spolu se stálým převodem 4.10 nabídl i samosvorný diferenciál Sure-Grip.

Foto: Mecum Auctions

I když Daytona vycházela ze spartánského závodního speciálu, v interiéru nabídla všechen luxus tehdejších Chargerů

U sběratelů oblíbená Daytona pak při hledání nového majitele vsadí i na svůj neodolatelný šarm stojící na netradiční elegantní kombinaci tmavě zeleného metalického laku se zeleným vinylovým interiérem. Ten je navíc relativně luxusní, protože má elektricky ovládaná okna, sedadlo řidiče nastavitelné v šestisměrech, autorádio Chrysler Solid State AM s 8stopým přehrávačem a další komfortní výbavu.

Dodge Charger Daytona bude jednou z hlavních hvězd blížící se aukce. Jako nový z továrny v Hamtramcku zamířil do Phoenixu v Arizoně a teprve před pár lety byl odborně zrenovován s důrazem na zachování originálních plechů. Za jakou částku se nakonec prodá, je ve hvězdách, protože aukční dům nezveřejnil ani cenový odhad. Správný zájemce ale za svou novou Daytonu do sbírky zaplatí skoro libovolnou cenu.

Reklama

Související témata: