Hlavní obsah

Nej traktory světa: Největší váží 50 tun, nejrychlejší umí 200 km/h, nejdražší stojí 13 milionů Kč

Foto: Redakce Garáž.cz
18. 3. 2022

Jaro klepe na dveře a přichází čas orby a setby. Bohužel na dveře zaklepal také Ivan, a i ten bude sklízet, co zasel. Ukázalo se ale, že na obě akce je traktor tím nejvhodnějším univerzálním nástrojem. Pokud tedy čeští zemědělci a česká armáda chtěli přezbrojit, máme pro vás pár tipů.

Článek

Ať už jde o zorání širých lánů nebo odtažení nepojízdných tanků, recept je stejný – potřebujete pořádně výkonný traktor. Nabídka moderního agrotechnického průmyslu je naštěstí velmi široká, takže si každý může vybrat na danou akci přesně takový, jaký vyhovuje jeho stylu a preferencím: těžkotonážní pásové stroje pro těžký terén nebo lehké a obratné pro náročnější podmínky, můžete mít krásné supersporty nebo hodnotné veterány. Volba bude na vás…

Největší traktor – Big Bud 16V-747

Foto: Big Bud

Většího obra při orbě na poli nikdy neuvidíte. Strach by naháněl celým tankovým praporům

Tento mastodont světa traktorů se zrodil v roce 1977 v americké Montaně – kterou asi bylo třeba kompletně zorat na jeden zátah. Big Bud je totiž 8,5 metru dlouhý a 6,5 metru široký (především díky dvojmontáži speciálních pneumatik s průměrem 2,4 metru a šířce 1 metru) a váží až 50 tun. Proto ho musel pohánět 16válcový dvoutaktní diesel s objemem 24 litrů přeplňovaný dvěma kompresory a dvěma turbodmychadly, který původně produkoval 760 koní, ale postupným vylepšováním se posunul až na 1 100 koní a 4 200 Nm. Díky tomu ve svých nejlepších letech dokázal táhnout 24metrový kultivátor, a pokryl tak půl hektaru každou minutu při rychlosti 13 km/h. Dnes už je z něj ale pouhý muzejní exponát, který se příležitostně účastní zemědělských výstav. Pořád by ale měl dost sil na odtažení celé ruské válečné lodi do… no, tam, kam patří.

Nejvýkonnější traktor – John Deere 9RX

Foto: John Deere

Sedm set koní má jen pár silničních supersportů

Největším drsňákem moderní produkce je řada 9RX od známé firmy John Deere. Pásový mastodont (v nabídce je i provedení s kolovou dvojmontáží 9R) o hmotnosti až 25 tun je poháněný 15litrovým šestiválcem o výkonu až 691 koní, takže vyvine maximální rychlost až 40 km/h, což je na rychlé polní přesuny hodnota víc než dostatečná. Přitom nabízí veškerý možný komfort v podobě autonomního řízení, audia se 6 reproduktory nebo objemné chladničky. Tohle monstrum vážně nahání strach a je k dispozici v zelené kamufláži již z výroby, volba přípojných zařízení je už čistě na vás.

Nejrychlejší traktor – JCB Fastrac Two

Foto: JCB

S tím by se vyháněla BMW z levého dálničního pruhu!

U polních operací je důležitá i rychlost přesunů a žádný jiný stroj na světě vám jí nenabídne tolik jako speciálně upravený kolový traktor vyvinutý inženýry JCB. Jde už o druhou generaci, kterou motocyklový závodník a správný šílenec Guy Martin rozjel v roce 2019 na rychlost bláznivých 217,6 km/h. K pohonu byl použit vyladěný motor Dieselmax s objemem 7,2 litru a šestiválcovou konstrukcí, jenž produkoval masivních 1 016 koní a 2 500 Nm.

Nejdražší traktor – Case IH Quadtrac

Foto: Case IH

Rekordně efektivní traktor? Tak za něj si pěkně připlatíte…

Pásový mastodont americké společnosti Case IH je vyzbrojený 12,9litrovým dieselem o výkonu až 628 koní, který plní ty nejpřísnější emisní normy a pomáhá tomuto stroji k pověsti jednoho z nejefektivnějších a nejúspornějších zemědělských strojů současnosti – to ostatně potvrzuje i jeho rekord z roku 2018 v 24hodinovém nonstop orání. Jenže za tuto vysokou efektivitu se platí: tohoto rekordmana pořídíte za v přepočtu nějakých 13 milionů korun.

Supersport mezi traktory – Lamborghini Mach VRT

Foto: Lamborghini

Lamborghini mezi traktory. Doslova

Ještě než se Ferruccio Lamborghini vrhl na výrobu supersportů, živila ho produkce traktorů a dalších zemědělských strojů. Ta se nakonec udržela dodnes a tím nejlepším, co si můžete pořídit, je model Mach VRT. I to jméno zní rychle, že? K typicky ostře řezanému designu má dost síly díky šestilitrovému dieselovému šestiválci o výkonu 250 koní a 981 Nm, díky němuž utáhne až deset tun. Cena? Lidových 3,2 milionu Kč. Bez daně.

Investiční traktor – Porsche Diesel Junior

Foto: Porsche

Při tomhle tempu musel Walter usínat nudou

Své k agrotechnické produkci řekla i automobilka Porsche ve svých začátcích. Řada Diesel Junior se vyráběla v padesátých a na začátku šedesátých let a šlo o lehký jednoválcový (o objemu směšných 822 cm3) traktor s výkonem pouhých 14 koní. Slavný pilot Walter Röhrl si s ním dokonce dal kolečko na Nürburgringu, ale jestli pokořil nějaký rekord, tak snad jedině jako nejpomalejší stroj na trati. Zemědělskou ani závodní hodnotu tak tento stroj nemá žádnou, ale jde o takový unikát, že by dělal parádu v každé sbírce veteránů.

Česká klasika – Zetor Crystal

Foto: Zetor

Česká zemědělská chlouba stále produkuje nové traktory

Nesmíme zapomenout na tuzemskou agrotechnickou produkci a v první řadě uveďme samozřejmě firmu Zetor, která pomáhá s kultivací (nejen) českých polí a lesů již od roku 1946! Dnes má v portfoliu osm strojů ve velikosti od sekačky na trávu (doslova) až po velký model Crystal poháněný šestilitrovým šestiválcem o výkonu 164 koní a 739 Nm. Pokud chcete vyrazit do nové zemědělské sezony v něčem typicky českém, se Zetorem chybu rozhodně neuděláte.

Tak co, už jste si vybrali svého nového favorita na práci na poli nebo oddanou službu v bojovém poli? Klikejte v anketě, nebo nám napište svůj názor do diskuse!

Jaký traktor vás nejvíc zaujal?
Big Bud 16V-747
4,5 %
John Deere 9RX
11,3 %
JCB Fastrac Two
2,4 %
Case IH Quadtrac
4,2 %
Lamborghini Mach VRT
5,4 %
Porsche Diesel Junior
3,9 %
Zetor Crystal
68,3 %
Celkem hlasovalo 11218 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: