Hlavní obsah

Češi zvyšují náskok v šampionátu Fanatec GT2 European Series

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po úspěšném víkendu na náročné francouzské trati Dijon-Prenois upevňuje Jan Krabec z českého týmu RTR Projetcs vedení v šampionátu amatérských jezdců. V polovině sezony ale ještě není nic rozhodnuto.

Článek

Letošní šampionát Fanatec GT2 European Series má za sebou první polovinu a po důležitém vítězství na Red Bull Ringu a úspěšném víkendu na okruhu Dijon-Prenois upevňuje Jan Krabec, jediný český jezdec v šampionátu, vedení v celkovém bodování amatérské kategorie.

Brněnský tým RTR Projects bezchybným víkendem hned na úvod šampionátu v italské Monze ukázal, že se na sezonu opravdu dobře připravil. Vyhrál oba závody ve své kategorii, ale potrápil i početné pole profesionálních jezdců. Na Red Bull Ringu v Rakousku ale v prvním závodě pro technické potíže první závod český závodník nedokončil, čímž přišel o důležité body do celkového pořadí. Druhý závod na Red Bull Ringu už ale auto fungovalo skvěle a Jan Krabec opět ve své třídě zvítězil, zároveň stihl potrápit i jezdce z vyšší kategorie PRO-AM.

Na trať ve francouzském Dijonu, kde se závodilo tento víkend, se český tým vracel letos už podruhé. Na úvod sezony se tu totiž konalo oficiální testování. Počasí ale bylo proti testování úplně odlišné a zatímco během testů byla zima a pršelo, závodní víkend přinesl suchou trať a vysoké teploty atakující 30 °C. Navíc vedení šampionátu upravilo pravidla BOP a KTM, se kterým český tým závodí, muselo jet s větší zátěží.

BOP (Ballance of performance), tedy umělá úprava výkonnosti vozů, má sloužit k narovnání startovního pole a vyšší atraktivitě závodů, kdy budou auta naprosto rozdílných koncepcí podávat velice podobné, vyrovnané výkony. Po stížnostech týmů s vozy Porsche 911 dostaly vozy KTM mimo jiné dodatečnou zátěž 17 kg (KTM teď veze navíc už 67 kg), vozy Audi R8 zase obdržely užší restriktor pro snížení výkonu. Jen pro úplnost ještě uveďme, že vedle zmíněných vozů startovaly v Dijonu také automobily Mercedes-AMG GT a Lamborghini Huracán.

Foto: Dalibor Žák

Vozům Porsche se tentokrát v Dijonu dařilo. Na dlouhé rovince a ve stoupání využily naplno svůj výkon 700 koní. Všichni závodníci pak bojovali s opotřebením pneumatik v závěru závodu.

Foto: Dalibor Žák

Vůz KTM X-Bow GT2, se kterým závodí český tým RTR Projects a jezdec Jan Krabec. Stejně jako „sériová“ předloha, kterou si můžete koupit a přihlásit k běžnému provozu, má závodní verze karbonový monokok a přeplňovaný pětiválec Audi 2.5 TFSI o výkonu zhruba 600 koní. Zatímco sériový vůz ale používá dvouspojkový automat, v závodním autě je sekvenční převodovka.

Porsche tak získalo pro závod v Dijonu (a zejména dlouhou cílovou rovinku) mírnou výhodu a například Leonardo Gorini z Ebimotors ji dokázal plně využít. „V Dijonu se ukázalo, jak výkonná Porsche jsou. V prvním závodu mě Gorini poodjel a už nebyla šance ho dotáhnout, na rovinkách byl rychlejší než my,“ popsal Jan Krabec dění na trati. Jak záznamy z kamery ve voze, tak i živý přenos závodů (které si můžete pustit na oficiálním YouTube kanále série) ukazují na obrovskou rychlost vozů Porsche, které na dlouhé rovince v Dijonu neměly konkurenci.

Během celého víkendu se ale všichni jezdci potýkali s rychlým opotřebením pneumatik, především pak levé přední. Ta v táhlých pravotočivých zatáčkách okruhu Dijon-Prenois skutečně trpí. Management opotřebení pneumatik a správné nastavení vozu tak byly klíčové. V posledních kolech padesátiminutového závodu bylo vidět, že vozy Porsche, ale i některá Audi a KTM, začínají ztrácet, zejména kvůli opotřebení pneumatik. I tak si ale vedoucí Porsche z kategorie AM vybudovalo dostatečný náskok, který pokryl i dodatečnou penalizaci 13 sekund za příliš krátkou zastávku v boxech.

Foto: SRO / Patrick Hecq Photography

Jelikož poslední závod na Red Bull Ringu tým RTR Projects vyhrál, musel v prvním závodě v Dijonu stát při povinné zastávce v boxech o 14 sekund déle.

Na rozdíl třeba od F1 jsou zde minimální časy, které musí vůz v boxech strávit. Navíc se čas povinné zastávky v boxech používá i jako další prvek BOP. Český tým RTR Projects tak musel v Dijonu stát v prvním závodě (do kterého český jezdec startoval z šestého místa) v boxech o 14 sekund déle jakožto „daň za úspěch“ z posledního vítězného závodu na Red Bull Ringu. Jan Krabec s KTM tak dojel v kategorii AM na druhém místě, celkově osmý. A získal také cenný bodový náskok na největšího soupeře v šampionátu Klause Angerhofera s továrním KTM, který spolu s jezdcem Sarminim dokončil první závod až na čtvrtém místě ve třídě AM.

Do druhého závodu český jezdec startoval z celkové jedenácté pozice. „Do kvalifikace jsme neměli dost agresivní setup, takže jsme nestartovali z pozice, na které jsme chtěli být. Na trati v Dijonu se hodně těžce předjíždí, takže kvalifikace byla z tohoto pohledu důležitá,“ řekl šéf týmu Tomáš Fanta. Závod pak přinesl velmi zajímavé souboje na trati a také poměrně dramatické momenty, kdy v závěru bojovali jezdci jak s únavou (oba padesátiminutové závody se jely v jediný den jen pár hodin po sobě), tak opět opotřebovanými pneumatikami.

Foto: Dalibor Žák

Zatímco tovární stáj KTM má k dispozici tři vozy a pět jezdců, takže má mnohem více dat pro hledání optimálního nastavení vozu, tým RTR Projects zatím nasazuje jen jeden vůz s jedním jezdcem. I tak ale dokážou Češi rakouský tovární tým porážet.

„Z druhého závodu mám opravdu radost. Je vidět, že hlavně v druhé polovině máme dobré tempo a dokážeme si poradit s velmi dobrým soupeřem – jak jezdcem, tak autem,“ hodnotil dění na trati Jan Krabec. Jakožto „daň za úspěch“ v prvním závodě navíc musel Krabec zůstat v boxech o 10 sekund déle, než jaký je minimální čas povinné zastávky.

Po zastávkách v boxech sváděl Krabec několik kol velmi zajímavý souboj s Gorinim v Porsche 911 a nakonec ho zvládl předjet a udržet vedení. „Honza jede hodně chytře, drží se naší taktiky nebojovat se soupeři, u kterých to nemá smysl, šetřit auto a pneumatiky a počkat si na správný čas ve druhé polovině závodu,“ zhodnotil počínání českého jezdce Tomáš Fanta. Ačkoli si ve své kategorii AM vybudoval Krabec dostatečný náskok, vrhl se i na jezdce vyšší kategorie PRO-AM. I když to pro celkové bodování není důležité, jedná se samozřejmě o záležitost závodnické prestiže. Jan Krabec z týmu RTR Projects nakonec předjel další čtyři jezdce z kategorie PRO-AM a k vítězství ve své třídě AM přidal i celkové páté místo. Porazil i dvě tovární KTM.

Foto: SRO / Patrick Hecq Photography

Po druhém místě v prvním závodě a vítězství v druhém upevňuje Jan Krabec vedení v celkovém bodování kategorie AM. Český tým RTR Projects ale ještě čekají tři závodní víkendy a celkem šest závodů.

Největším soupeřem českého závodníka je v kategorii AM aktuálně Klaus Angerhofer z továrního týmu KTM, na kterého má Jan Krabec v celkovém pořadí náskok 20 bodů. O dalších deset bodů dál je Leonardo Gorini z týmu Ebimotors, který jezdí s vozy Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Bodování v šampionátu připomíná systém známý z F1, kdy se za vítězství uděluje 25 bodů, za druhé místo 18 bodů a za třetí 15 bodů. Následuje 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod. Ještě se uděluje jeden bod za vítězství v kvalifikaci. Každé umístění je tak velmi důležité.

Další závod šampionátu Fanatec GT2 European Series se jede 23. července v portugalském Portimau. Pak závodníky čeká 17. září španělská Valencie a poslední závod se jede 7. října na francouzském okruhu Paul Ricard. Znovu připomínáme, že závody můžete sledovat zcela zdarma a živě na oficiálním YouTube kanálu, případně si je můžete pustit ze záznamu.

Související témata:
Načítám