Hlavní obsah

Ceny benzinu a nafty prudce rostou, v Polsku se dá výrazně ušetřit. Ale opravdu se to vyplatí?

Foto: Profimedia.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všude čteme o tom, že Češi jezdí raději nakupovat (a hlavně tankovat) do Polska, protože je tam levněji. Kolik se tam dá ušetřit? A opravdu se to vyplatí? Samozřejmě záleží na tom, jak je to daleko…

Článek

Znatelně nižší ceny paliv v určité lokalitě vždycky nutí člověka přemýšlet, jestli si nemá kousek zajet, aby natankoval levněji. Jde přece o princip, že? Proč tankovat někde draze, když kousek vedle stojí stejný benzin o pár korun méně. Tak se na tu výhodnost ježdění pro levnější benzin do Polska pojďme podívat.

Kolik stojí paliva u nás a v Polsku?

I když ceny pohonných hmot poslední dobou hodně kolísají a co platí v pondělí, je v pátek úplně jinak, jisté rozdíly tu jsou. U nás stojí teď benzin průměrně 39,75 Kč za litr, v Polsku vychází na zhruba 35,40 Kč. Jen pro srovnání, na Slovensku stojí benzin průměrně 40,70 Kč, v Rakousku 40,40 Kč a v Německu 44,80 Kč.

U nafty je to podobné. U nás vyjde průměrně na 38,04 Kč, zatímco v Polsku na 34,40 Kč. Na Slovensku dáte za naftu průměrně 38,90 Kč, v Rakousku 40,80 Kč a Německu 42,60 Kč.

Ještě dáme pro úplnost ceny LPG - u nás stojí plyn průměrně 14,80 koruny, v Polsku 15,10 Kč, na Slovensku 16,70 Kč, v Německu 24,60 koruny a v Rakousku 29,50 Kč. Ale znovu připomínáme, že výše uvedené ceny můžou být za týden dva úplně jiné.

Nemusíme chodit daleko a stačí se podívat na ceny benzinu a nafty v Náchodě a hned za hranicemi v Polsku. Shell v Náchodě u nás podle informací z aplikací sledujících ceny paliv nabízel před pár dny benzin za 39,50 Kč a naftu za 37,80 Kč. Hned za hranicemi v Polsku, také u Shellu, stál ve stejný den ale „ten samý“ benzin 36,30 Kč a nafta 35,80 Kč. Když pojedete dál mimo hlavní frekventované tahy a opustíte „prémiové“ čerpací stanice, natankujete skutečně docela výhodně, klidně za méně než 36 korun benzin a naftu za méně než 35 korun.

Vyplatí se jet 30 km pro levnější benzin?

Zatímco LPG natankujete v průměru u nás levněji a jezdit pro něj do Polska nemá smysl, tak jak je to s benzinem a naftou? Zajíždět si třicet kilometrů po levnější benzin je takový český národní sport. Ale teď vážně. Pokud stojí benzin v průměru o 4 koruny za litr méně a nafta o tři koruny, už má smysl o tom aspoň začít uvažovat.

Takže jak to bude u auta s padesátilitrovou nádrží? Padesát litrů benzinu vás bude v Česku stát 1 970 korun, v Polsku za stejné množství dáte o 200 korun méně. Nějakých pět litrů tak máte „zadarmo“. Pokud má vaše auto spotřebu 8 litrů benzinu na 100 km, tak je to nějakých 62 km jízdy.

V Česku 50 litrů nafty stojí 1 870 korun, v Polsku těchto padesát litrů pořídíte za 1 720 Kč, tedy o 150 korun levněji. Opět tak máte více než čtyři litry paliva „zadarmo“. To u vozu se spotřebou 6 litrů na 100 km zase dělá nějakých 60 až 70 km dojezdu „zdarma“.

Má smysl si zajet?

Každý si spočítá, že najíždět dalších 50 kilometrů jen proto, aby o něco levněji natankoval, je hloupost. To by musel v Polsku stát litr paliva o deset korun méně, aby to dávalo pořádný smysl. Jenže když to pak spojíte s nákupem potravin, které jsou v Polsku také znatelně levnější, vlastně takový „výlet“ už smysl dává. Alespoň tedy těm, kteří bydlí kousek od hranic. Pro lidi z Českého Krumlova nebo Plzně je tahle informace k ničemu. Jet někam 4 hodiny a 250 km autem, abyste si nakoupili o pár stovek levněji, je už opravdu konzumní úchylka. Naprosto ale chápeme lidi z pohraničí, že raději jezdí nakupovat k polským sousedům.

Reklama

Načítám