Hlavní obsah

Vilner dotáhl legendární M3 E30 k naprosté dokonalosti!

Foto: Vilner

BMW M3 E30 by Vilner

13. 12. 2018

Co provádí firma Singer s klasickými Porsche 911, to dokázali specialisté firmy Vilner s řidičskou legendou BMW M3 E30. Nejdřív ji zrestaurovali do stavu, ve kterém vyjela před 30 lety z fabriky, pak vylepšili interiér, poladili podvozek, aby odpovídal moderním standardům, a jako třešničku na dort do ní vrazili… hádejte co?

Článek

M3 E30 je ve světě petrolheadů naprostou ikonou, má nedotknutelný statut jednoho z nejlepších BMW všech dob, pro mnohé představuje absolutním řidičské nebe. M3 E30 je prostě strop. Tedy alespoň se to tak říká, protože se s ní svezl jen málokdo. Ale určité předpoklady tu jsou. Silniční M3 E30 vzešla ze závodních okruhů, kde drtila svou konkurenci. Měla tu správnou velikost a byla lehká jako pírko, podvozek byl poctivě vypiplaný a uječený atmosférický motor měl správně točivý charakter. Prostě spojovala oldschool charakter s moderní řidičskostí. No, nejspíš je vážně tak dobrá, jak se říká…

Proto dnes stojí nesmysl – začíná se na milionu a kolem míče a půl máte opravdu pěkný sběratelský kousek. To si sakra rozmyslíte, jestli chcete ničit její hodnotu tím, že jí při renovaci seberete autentičnost. Ale pokud vás peníze zase tolik netrápí a jste skutečný automobilový fajnšmekr, tahle úprava od bulharských specialistů Vilner by mohla být tou nejlepší cestou, jak si svou M3 E30 při jezdění užít opravdu naplno.

Foto: Vilner

M3 E30 je velmi snadné propadnout a pak je to závislost na celý život

Na karoserii se naštěstí moc nesahalo – verze Evo je perfektní taková, jaká je, zvlášť v laku Imola Red. A kapota z uhlíkových vláken spolu s decentně odlišným předním nárazníkem a zatmavenými světly jsou tak vkusné, že si jich ani nevšimnete. Určitě si ale všimnete 18palcových kol BBS s červenými středy, za nimiž jsou pak schované moderní tlumiče a pružiny KW.

Do celkového obrazu zapadá také poloviční bezpečnostní klec nainstalovaná v interiéru místo zadních sedadel a čtyřbodovými pásy vybavené skořepiny od Sparca (barevné sladění s celým interiérem je naprosto perfektní). Všimli jste si také závodního volantu Momo, hliníkových pedálů Sparco, karbonových plátů místo koberečků a hydraulické ruční brzdy? Tady to někdo myslí s řízením opravdu vážně!

Foto: Vilner

Šestiválec místo čtyřválce znamená bonus více než o polovinu vyššího výkonu. To může být zajímavé...

Nejzásadnější – a nejkontroverznější – změna se stala pod kapotou. Místo originálního čtyřválce S14B23 se tam totiž nastěhoval řadový šestiválec S50B32 z pozdější M3 E36. Puristi se nejspíš křižují, ale my ostatní máme radost, že si tohle auto polepšilo z 200 koní rovnou na 321. To musí být pořádný mazec, když to na okruhu roztočí!

Ale není to škoda takhle výjimečné, propracované a cenné auto týrat na okruhu? To vážně není, protože právě pro tenhle účel se zrodilo. A my bychom vážně chtěli zažít, jak na trati funguje. Nejspíš bude ještě lepší než bájný originál. I když bychom nikdy nečekali, že je to možné.

autowebAUTOWEBaUtOwEb