Hlavní obsah

Ve Francii snížili rychlost na okreskách na 80 km/h. Proč?

Foto: Shutterstock

Francouzská policie hlídá 80 km/h doslova na každém kroku

20. 7. 2018

Na dálnici stotřicítkou, ve městě padesát, ale na okreskách nesmíte ve Francii rychleji než 80 km/h. Důvod? Snaha snížit počet smrtelných dopravních nehod. Pokuty? Od 1 700 do 40 000 Kč, ale taky zákaz řízení na tři roky a tři měsíce za mřížemi.

Článek

Kdo z vás se o prázdninách již vypravil do Francie, ten to nejspíš zaregistroval. Na okreskách byla snížena rychlost z původních 90 km/h na 80 km/h a silnice jsou plné četníků a stacionárních radarů. Francouzský autoklub společně s tím rozjel osvětovou akci, ve které vysvětluje, že v rychlosti 90 km/h potřebuje řidič na plné zastavení auta 70 metrů, což je o 13 metrů víc, než když pojede rychlostí 80 km/h. A že zatímco pomaleji jedoucí auto stihne před případnou překážkou úplně zastavit, tak rychleji jedoucí vůz narazí do překážky rychlostí 50 km/h. Ano, to je sice nesmysl, ale vám to může být jedno, protože důležitější informací pro motoristy je fakt, že francouzští policisté rozdávají pokuty jak na bežícím páse. A ty nejsou zrovna malé a jsou jasně nastavené. Jestli už jste jednání francouzských četníků někdy zažili, já ano, pak asi víte, jak arogantně se k cizincům chovají. Ale abych byl konkrétní…

Za překročení povolené osmdesátky maximálně o 19 km/h je automatická sazba 68 eur, pokud pojedete rychleji o 20 až 29 km/h, pak je to 135 eur, 30 až 39 km/h je „odměněno“ stejnou sazbou, ale s bonusem v podobě zákazu řízení na tři roky. A když vám na okresce naměří 130 km/h a a výš, pak počítejte s pokutou 1500 eur a zákaz řízení berte jako samozřejmost. Při opakovaném překročení rychlosti o 50 km/h je pokuta 3 750 eur a pro jistotu vám policie ještě zabaví auto a šoupne vás na tři měsíce za mříže.

„Francie se potýká s tím, že loni zemřelo na následky dopravních nehod 3 448 lidí, a že od roku 2014 se toto číslo zvyšuje,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský. „V celé Evropě přitom v průměru za uvedené období zemřela o dvě procenta lidí méně, a tak musela francouzská policie nějak zareagovat.“ Podle francouzského autoklubu se víc než polovina smrtelných nehod stala právě na okreskách a snížení maximální povolené rychlosti by mělo ročně zachránit až 400 lidských životů a zároveň snížit počet těžce zraněných.

Foto: Shutterstock

Přehledná franouzská okreska, ale značka hovoří jasně...

Osobně si myslím, že samotná rychlost není tím pravým důvodem dopravních nehod. Je to nepozornost a nevěnování se řízení! Řidiči koukají do mobilů, telefonují, hrají si s palubním počítačem či navigací a něvěnují se tomu čemu mají, tedy řízení. A dělají to proto, že když auto jede pomalu, vzniká falešný pocit, že mají spoustu času na jiné věci. Ale to už je jiné téma a spíš na blog.

A jak snížení rychlosti na 80 km/h vnímáte vy?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama