Hlavní obsah

V Německu už za měsíc začnou zakazovat staré diesely

Foto: Archiv Garáž.cz

Válku proti dehtu odstartovalo přelomové soudní rozhodnutí a velká města tak mají plně nabito proti starým motorům, které neplní normy. České autobazary jim už uvolňují místo...

Článek

Tak dlouho strašák Dieselgate obcházel domácí vody, až legislativě došla trpělivost. Třetina aut v Německu jezdí na naftu. A statisíce, možná i miliony z nich teď budou mít problém. Soudní rozhodnutí totiž včera potvrdilo nároky některých německých měst jako oprávněné. Nároky na zákaz vjezdu dieselových vozů do jejich center. A nejde jen o historická centra nebo pěší zóny, jejichž provoz byl již dříve upravován zelenými plaketami. Teď mluvíme hlavně o místech, kde je velká koncentrace obyvatel, takže kdo má v Německu postarší diesel, ten se má čeho bát. Přelomové rozhodnutí totiž spustí dominový efekt a o svůj zákaz se teď bude hlásit každé druhé město, které má zájem na zlepšení životního prostředí. Nutno dodat, že v Německu je přes čtyři desítky měst, které papírově porušují emisní limity stanovené Evropskou unií. Je to nejvíc v celém evropském regionu a Německo s tím chce něco dělat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Domácí automobilky se rozhodnutí bály jako čert kříže, protože pravděpodobně tušily, jaký verdikt soud vyřkne. Líčení se týkalo výhradně Stuttgartu a Düsseldorfu, ale s existujícím precendesem lze očekávat další a další města, která budou následovat. Soud také potvrdil, že zákaz musí být postupný a musí brát ohledy nikoliv na pohon, ale na emisní potenciál pohonu vozů. To znamená, že moderní diesely do těchto měst dále mohou zajíždět, problém bude se staršími vozy, kterých se němečtí motoristé už začali houfně zbavovat. Řada z nich končí v autobazarech okolních států, Česko nevyjímaje. A co se týče produkce, německé automobilky už začínají vysílat signály o tom, že s naftou končí a do benzínu hodlají instalovat filtry pevných částic. Změna je na obzoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Otázkou ovšem zůstává, jestli hodlají města dělat bububu jen na řidiče osobních aut, nebo si také posvítí na nákladní dopravu. Ano, někdo ty rohlíky do centra vozit musí, ale řešením jsou průmyslové zóny na okrajích, kam zavezou zboží smradlavé kamiony. Odtud pak mohou do města zajíždět menší dodávky s čistším pohonem. Takové řešení samozřejmě vyžaduje funkční městské okruhy. Už proto si o podobných zákazech může nechat např. Praha jenom zdát (ta ovšem úspěšně vyhání motoristy z centra modrými zónami). Čeští zákazníci tak nechtěné německé diesely v bazarech přivítají s otevřenou náručí. Tady se proti dehtu zatím brojí jen velmi opatrně.

Reklama

Načítám