Hlavní obsah

V Mnichově vystavují klasické Volkswageny. Jeden je z lega

Foto: Volkswagen

Volkswagen T2 z lega

19. 2. 2019

Kdo by nemiloval lego. No, možná ten, který na něj ráno hned po probuzení šlápne. Ovšem i takový chudák – a věřte, že vás opravdu litujeme –, nejspíš vezme barevné kostičky na milost, když zjistí, co všechno z nich jde postavit. Třeba i přesná kopie Volkswagenu T2. Jedna taková je k vidění v Mnichově.

Článek

Asi se shodneme, že šlápnout na lego není nic moc, dokonce se prý tak dá definovat absolutní bolest. Ovšem pomineme-li toto mínus, jsou stavebnice lega nesmírně zajímavé. Kromě toho, že se vyrábí mimo jiné i u nás, konkrétně na Kladně, rozvíjí dětskou trpělivost, jemnou motoriku a představivost. No, jen si vzpomeňte, co jste nejraději z těch plastových kostiček stavěli. Pokud to bylo jako u nás, tak to byly ideální domy nebo auta všeho druhu. A jsou tací, kterým vášeň pro lego i auta zůstala a může je i v dospělosti živit.

Už jsme vám o takových lidech říkali. Tehdy jsme vám ukazovali fantastické Bugatti Chiron postavené jen z lega, a to právě na Kladně. Tento famózní český projekt obletěl celý svět a kamkoliv přijel, dostával všechny do kolen hlavně svou originalitou a naprostou přesností. I dnes si ukážeme jedno auto postavené jen z lega a je neméně působivé. Nejde sice o hypersport, ale o campingovou legendu v podobě Volkswagenu T2.

Na svědomí ho mají dva velmi trpěliví stavitelé, kteří ho stavěli ze 400 000 kostiček. Jde o jeden z největších lego projektů, který si nezamilují jen děti, ale nejspíš i jejich tatínkové. Celková hmotnost postaveného auta je 700 kilogramů, přičemž jako vzor posloužila obytná verze modelu T2a, která se vyráběla v letech 1967 až 1971. Mimochodem, jedním z těch stavitelů je i člověk jménem Rene Hoffmeister, jeden z pouhých dvanácti oficiálně certifikovaných stavitelů modelů lego na světě. To je práce snů, co říkáte?

Celá tato stavba nevznikla jen tak, aby ji mohli lidé obdivovat. Rene společně s kolegou ji totiž pojali jako pokus o světový rekord, při kterém měli na stavbu auta jen 6 týdnů. Nejprve museli vyprojektovat náročný konstrukční plán, a pak si vypočítat přesný počet kostek. V tomto případě nelze prostě jen brát z krabice kostičky, jak vám přijdou pod ruku. Potřeba bylo i spočítat tuhost bočních oken, která zaručuje dlouhodobou stabilitu celého projektu.

Zatím to zní jako velká legrace, ale i mistr tesař se někdy utne. Během procesu stavby ti dva zjistili, že jim chybí 20 000 průhledných kostek pro okna a že dodavatel nemá na skladě dostatečné zásoby. „V podstatě jsme potřebovali mít devítidenní týden,“ vzpomíná Hoffmeister. „Vzhledem k tomu, že nic takového neexistuje, byly jedinou volbou noční směny.“ Hoffmeister a Lenhard si tak hráli s kostkami doslova od rána do noci, i o víkendech, aby své dílo dokázali dokončit včas. Nakonec se podařilo, a to i včetně funkční výklopné střechy Westfalia. Výsledný projekt má vnější délku více než 5 metrů, vnější šířku 1,9 metru a téměř 2 metry vnější výšku. A jeho vyklopená střecha vyčnívá do třímetrové výšky.

Pokud tuhle stavebnicovou parádu nutně potřebujete vidět naživo, udělejte si čas na výlet do Mnichova. Auto je vystaveno až do 24. února na veletrhu cestovního ruchu f.re.e.

autowebAUTOWEBaUtOwEb