Hlavní obsah

Smrt na Dakaru úřadovala až v poslední etapě

Foto: ASO

Tragická nehoda se netýkala přímo tohoto závodního auta, ale týmového doprovodu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když vidíte rozválená auta či kamiony v písečných dunách, působí to děsivě, jenže škody jsou obvykle minimální. Horší jsou nehody na rychlých tvrdých pláních, ale i tam se ukazuje, jak obrovský kus v oblasti bezpečnosti závodní stroje v posledních letech prodělaly. Motorkáře chrání poslední dva roky airbagové vesty a i tohle je věc, která zachraňuje životy. Ale i Dakar 2022 si vybral svou černou daň, poslední den závodu zemřel 20letý řidič doprovodného auta francouzské stáje PH Sport.

Článek

Fanoušci Rally Dakar znají jen atraktivní obrázky pouště, velkých dun, nekonečných plání, vyschlých kamenitých kaňonů nebo oslavujících závodníků. Když se někde objeví obrázky z nehody, téměř vždy mají šťastný konec. Pořadatelé si podobné věci hodně hlídají, závodníci nechtějí takové věci z pochopitelných důvodů často ani vědět, natož vidět, a když už se o něco takového stane, všichni se snaží rychle zapomenout.

Jenže Dakar, to nejsou jen závodní motorky, auta, kamiony a čtyřkolky. To jsou taky členové doprovodu, pořadatelé, novináři a diváci. Když se Dakar ještě jezdil v Africe, bylo těch mrtvých až nepříjemně hodně. Umíralo se také v jižní Americe a i předchozí dva ročníky v Saúdské Arábii dáma s kosou zaúřadovala, pokaždé mezi motorkáři. Letos startovní pole v průběhu soutěže sice prořídlo, ale naštěstí to nebylo nikdy tragické. Smrt zaúřadovala až v poslední etapě a ne mezi závodníky.

VÍTE, ŽE…
Od roku 1979, tedy od založení závodu, přišlo o život kolem 80 lidí, zdroje se různí. Závodníků bylo 27, zbytek tvoří doprovod, novináři a diváci. V roce 1986 nepřežil havárii vrtulníku i zakladatel dakarské rally Thierry Sabine.

Jak už bylo několikrát zmíněno, provoz na silnicích je v Saúdské Arábii, řekněme, chaotický. Pravidla se moc nedodržují, pruhů je tolik, kolik aut se na silnici vejde, kruhové objezdy se řeší tak nějak intuitivně, ze silnice si místní sjedou do pouště, kdy se jim jen zachce, a když přitom musí ještě přejet tři pruhy v protisměru, vlastně se nic zvláštního neděje. Odřídil jsem tu tři roky po sobě pokaždé víc než sedm tisíc kilometrů a viděl jsem tady toho hodně.

Takže mě ani moc nepřekvapilo, když dnes v poledne pořadatel vydal kratičkou tiskovou zprávu, že při nehodě na veřejné silnici zemřel teprve dvacetiletý Quentin Lavalée, člen stáje PH Sport. Jeho spolujezdec, Belgičan Maxime Frere, skončil s vážným zraněním v nemocnici v Džiddě.

Vše se stalo na 550 kilometrů dlouhém přejezdu, kde do jejich auta narazil místní kamion. Jeho řidiči se nic nestalo. „Rodina Rally Dakar vyjadřuje upřímnou soustrast jeho rodině, všem přátelům a členům týmu PH Sport,“ stojí na konci krátkého tiskového prohlášení.

Quentin Lavalée byl šéfmechanikem kultovního Peugeotu 205 Turbo 16, který startoval s číslem 726 v kategorii Classic. O tomhle autě si brzy na Garáži přečtete, bylo krásné ho vidět v akci. Nicméně teď se sluší napsat jediné: Upřímnou soustrast.

Reklama

Související témata:
Načítám