Hlavní obsah

Martin Prokop: „Na Dakaru je místo i pro soukromý tým, jako je ten náš. A těším se na souboj gigantů Al-Attiyah vs. Loeb!“

Foto: Prodrive

Prodrive nasazuje na Dakar šest aut. Dvě z nich řídí čerství parťáci, ale především dlouholetí rivalové. Vsadili byste si spíš na Loeba, nebo Al-Attiyaha?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi auty je letos na Dakaru všechno vzhůru nohama. Dva kohouti Nasser Al-Attiyah a Sébastien Loeb se totiž setkali v jednom týmu, a Toyota tak přišla o největší hvězdu. Prodrive celkově nazbrojil, debutuje Ford a Audi by svůj tříletý program rádo završilo vytouženým vítězstvím.

Článek

„A my máme konečně oturbený šestiválec, což je velký krok pro nás, ale pro rallye to neznamená skoro nic,“ pousměje se Prokop.

Šestačtyřicátý ročník dakarské rallye bude v autech obzvlášť pikantní. A těch důvodů je hned několik. Česká republika v ní má tři želízka v ohni, tím nejžhavějším je bez debat Martin Prokop, který vloni zopakoval šesté místo. „Pětka je sen, ale buďme realističtí. Na startu je nějakých třicet ostrých aut,“ nechal se slyšet ještě před odletem do Saúdské Arábie.

Na koho si vsadíte? Nasser Al-Attiyah vs. Sébastien Loeb

Bez ohledu na to, komu fandíte, tak největší senzací je bezesporu příchod Nassera Al-Attiyaha do Prodrivu. Rivalita mezi ním a Sébastienem Loebem, tedy dvěma titány, kteří bojovali o vítězství v předchozích dvou ročnících, teď dosáhne úplně nové úrovně, protože poprvé poměří svoje síly v identickém autě, oba budou mít k dispozici nejnovější model vozu Hunter T1+.

Foto: Prodrive

Kamarádi? Zapomeňte na to, že by tihle dva jeli na sebe. Každý z nich je sólista a tomu druhému bude pomáhat, jen když budou jeho šance definitivně pohřbeny.

„Loeb zná techniku i tým. Al-Attiyah je sice nováčkem, ale na Dakaru asi není lepší pilot než on. A úmyslně říkám na Dakaru, protože když se podíváte do statistik, tak Loeb je lepší řidič v rallye. Posaďte je do WRC a já mám hned jasno, na koho bych si vsadil, ale tady je to všechno jinak,“ komentuje novou situaci Prokop v podcastu 1000 koní.

„Teď před závodem se samozřejmě tváří jako parťáci, ale všichni v bivaku se těšíme, že si to ti dva spolu prostě rozdají, že do toho půjdou. Bude zajímavé je sledovat, Loeb pojede určitě skvěle, ale Nasser byl vždycky ten, kdo udává tempo.“

O kvalitách obou jezdců svědčí mimo jiné i to, že Loeb se vloni na Dakaru jako jediný dokázal Al-Attiyaha plnohodnotně držet. A jejich zápal neutuchal ani v dalších závodech šampionátu W2RC, když dohromady vyhráli 24 z 34 etap ve W2RC (14× Al-Attiyah, 10× Loeb).

Foto: Prodrive

Loeb netouží po ničem jiném než Dakar konečně vyhrát. Jenže takových je tady víc.

A ještě jedna zajímavost… Celkově jede Dakar hned šest hunterů - Prodrive je pronajal či prodal brazilským a čínským posádkám. A když už jsme to nakousli… Mluví se o tom, že Prodrive prodává závodní Hunter za milion liber, tedy zhruba 29 milionů korun. Bez náhradních dílů a příslušenství, samozřejmě.

Toyota postavila další evoluci auta, jezdci jsou prý ohromeni

Toyota tedy přišla o svého katarského kapitána, který s ní získal tři vítězství a celkově vyhrál Dakar už pětkrát, ale pořád má tři hodně dobré koně. Yazeed Al-Rajhi, Lucas Moraes i Giniel de Villiers mají šanci na vítězství, záda jim pak budou krýt další tři jezdci pod jejich křídly, tedy Guerlain Chicherit, Guillaume de Mévius a Seth Quintero. I když v případě toho posledního to krytí zad berte spíš obrazně…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Hlavní hvězdou Toyoty je Al-Rajhi. A ten o autě řekl, že při testech ještě nenarazil na jeho limity.

Mladý Američan, který je mistrem ve sbírání etapových vítězství ve třídě lehkých prototypů (vloni dojel na druhém místě) a díky úspěchům v ostatních závodech zakončil loňský rok s titulem W2RC v jedné kapse, v té druhé pak už měl klíčky od tovární Toyoty. „Máme za sebou skvělé sezony ve třídě T3, ale v autě T1+ jsem toho zatím moc nenajezdil. Cítím tlak, někteří očekávají, že selžu, jiní, že uspěji. Musím dokázat, že si to místo zasloužím.“

„Zašel jsem se k Toyotě podívat a mluvil jsem s Al-Rajhim, který mi ukázal svoje nové auto,“ říká Martin Prokop. „Říká, že je to zase ještě o kus jinde, že se ještě podařilo posunout jeho schopnosti a on že ještě nenarazil na limity auta. Znělo to až děsivě.“

Audi se chce rozloučit vítězstvím

Otázkou také je, co Audi. V roce 2022 nastoupili do dakarského dobrodružství ve velkém stylu, vloni pro ně bylo přijatelné pouze vítězství, ale nakonec byl nejvýš Mattias Ekström na celkovém čtrnáctém místě. Sainz ani Peterhansel závod nedokončili.

Foto: Audi

Vloni vozy Audi ani zdaleka nenaplnily očekávání. Tlak je enormní, i když už je to konec tříletého programu.

Pro letošní ročník se Audi nějakých velkých prohlášení zdrželo. Jezdecká sestava je pořád stejná, a i když se mohlo před Dakarem zdát, že prostě jen z povinnosti dokončí předem vypsaný tříletý program, než se naplno vrhnou do formule 1, tak opak je pravdou. Jejich předstartovní úsilí v bivaku a další FIA schválené navýšení výkonu hraje i s odhodláním jezdců. „Tátovi je sice 61 let, ale chce to konečně vyhrát,“ řekl Carlos Sainz mladší.

Právě Sainz je neuvěřitelně motivovaný a tlačí na Audi, aby do toho dali všechno. Má skvělou kondici, obrovské zkušenosti a jede tak, jako by měl zítra umřít, jako by mu bylo všechno jedno. Na druhou stranu, nikdo asi nezapomene, jak vloni ve velkém stylu havaroval, když z Audi RS Q e-tron udělal letadlo.

Ford chce Audi od příštího roku nahradit

Úplně novým přírůstkem ve startovním poli jsou pak dva prototypy Fordu od M-Sportu. Jeden z nich bude řídit Nani Roma, který vyhrál Dakar v roce 2004 na motorce a o deset let později to zopakoval v autě. „Ford to bere útokem a jsou tady hlavně proto, aby získali zkušenosti,“ říká Martin Prokop. A přiznává, že zpočátku za nimi z M-Sportu chodili pro rady.

Foto: Orlen Jipocar Team

Čeští fanoušci samozřejmě doufají, že nejrychlejší Ford bude ten z Jihlavy. Tedy Shrek Martina Prokopa a Viktora Chytky.

„Když jsme jim ale odmítli dát naše data z celého loňského Dakaru, tak to skončilo.“ A nějaké případné námluvy? Nelanařili ho? „Ani slovo!“ odmítá Prokop rezolutně. A pak dodává, že M-Sport představí na jaře úplně nový koncept auta a že po odchodu Audi by Ford mohl přebrat roli vůdčí automobilky. „Stojí za tím americký Ford, tedy matka, a lze předpokládat, že budou mít nejen chuť, ale i prostředky.“

A samozřejmě je pak ve hře ještě Mini X-Raid, jihoafrický tým Century s úplně novým autem, a také spolehlivé buginy Optimus v provedení Evo5. Všichni zmínění mohou klidně skončit v první desítce.

Každopádně Prokop věří, že i v tak nabité soutěži je místo pro takové malé týmy, jako je právě ten jeho. „Stát se může cokoliv, první desítku bych bral jako jednoznačný úspěch!“

Reklama

Související témata:
Načítám