Hlavní obsah

Dakar v číslech: 4 150 litrů paliva, 43 kilogramů klobás, 195 litrů polévky a jeden gel na ultrazvuk

Foto: MP Sports

Nejtěžší maratonský závod včera skončil, je čas počítat. Jihlavský MP Sports získal šesté místo mezi auty a statut nejrychlejšího soukromého týmu. A je tady spousta čísel, která by vás mohla zajímat…

Článek

Martin Prokop spí. Jeho navigátor Viktor Chytka kouká do telefonu. Je pondělí ráno, den po závodě, a my jsme v přístavu. Mechanici nakládají závodní Ford Raptor společně s hromadou dílů do lodního kontejneru, který vyrazí směr Abú Dhabí, aby zde za pět týdnů startoval v druhém závodě Mistrovství světa dálkových soutěží. Dva kamiony, dvě obytná auta, civilní F-150 Raptor a doktorské Mitsubishi L200 se (asi) zítra nalodí na tři týdny dlouhou cestu do Evropy.

Není tajemstvím, že MP Sports (jeho výprava na Dakar čítala 15 lidí: kromě pilota a navigátora také manažera týmu, šéfinženýra, pět mechaniků, doktora a fyzioterapeuta, kuchaře a jeho pomocníka plus dva zástupce médií) je sice soukromý tým, ale dlouhodobá účast v mistrovství světa rallye a sedm absolvovaných Dakarů znamená, že tým má perfektně zmáknutou logistiku. Podívat se na pár čísel není problém, stačí otevřít počítač. Všechno vám sice prozradit nemůžeme, ale pár zajímavostí ano.

Shrek za těch víc než osm tisíc kilometrů spotřeboval 4 150 litrů benzínu (a jako přílohu k tomu slupnul 40 pneumatik). Palivo do závodních strojů je v ceně startovného, takže nikoho moc netrápí, že spotřeba v dunách atakuje sto litrů na sto ujetých kilometrů. Jinak se jeho spotřeba pohybuje okolo šedesáti litrů a na přejezdech se spokojí dokonce s dvaceti litry. Problémem může být jen kvalita benzinu, která znepříjemnila závod pár motorkářům. U Shreka se pro jistotu měnily každý druhý den palivové filtry.

Foto: MP Sports

Spotřeba sto na sto? V dunách nic neobvyklého…

Mechanici MP Sports mají také zajetý běžný servisní režim, který znamená, že každý den mění oleje v motoru, převodovce i diferenciálech. Dohromady to bylo 170 litrů oleje. „Teplota motorového oleje málokdy přesahuje 130 stupňů, vydržel by víc ve všech komponentech, ale jeho kontrola nám umožňuje predikovat případné poškození mechanických součástí,“ vysvětluje Ivan Matoušek, inženýr týmu.

Foto: MP Sports

Servisní plán zahrnuje každodenní výměny olejových náplní

Je přitom zajímavé, že Prokop držel plný plyn „jen“ dvacet a půl hodiny. „V kamenitých etapách to jinak nejde, s plynem se pak musí hodně pracovat i v dunách,“ říkal jezdec v jednom ze svých podcastů. Zabrat dostává i převodovka, za celý Dakar zařadil Prokop na vložce víc než dvacet tisíckrát. Proto se točí tři a proto se průběžně rozebírají a kontrolují. „Stejně točíme šest diferenciálů, tři alternátory, tři sady poloos a dvě sady tlumičů,“ doplňuje Petr Brynda, šéfmechanik.

Foto: MP Sports

Náhradních dílů si tým přivezl plný kamion

„Okno nám letos stačilo jen jedno, ale potřebovali jsme tři výfuky, devětatřicet řemenů, tři kompletní sady brzd, tedy kotouče a destičky, tři ramena a spoustu spotřebního materiálu.“ A taky tři víčka chladiče, která záhadně ztrácela tlak. Nic z toho nebyl problém, protože auto má servisní plán – mimochodem, mechanici strávili prací na Shrekovi 106 hodin. Dramatické se však ukázalo být posílání dat z řídicí jednotky do Polska dvornímu motorářovi. Bylo to nějakých 700 MB denně a třeba v Pusté končině jezdil Matoušek hledat internet společně se mnou.

Bylo by chybou nevyzpovídat i kuchaře Libora Vaňka, který se od prvního do posledního dne stará o stravovací režim celého týmu. „V průměru jsme každý den spotřebovali padesát litrů vody denně. Měli jsme 550 jídel, padlo 15 kilogramů těstovin, 43 kilogramů klobás, 110 kilo masa, 12 kg sýra, 20 kg brambor, 30 kg zeleniny, 15 kg ovoce a jak byla zima, tak i 3 kilogramy zázvoru, který jsem rovnou nakrájel do medu,“ vypočítává Vaněk. A pak, snad kvůli tomu, že miluji polévky, dodává: „A vydali jsme bezmála 200 litrů polévky.“ Já si dával předem, nejlepší byly vývary a vločková!

Foto: MP Sports

Při celodenní dřině v poušti nějakou dietu nemusíte moc řešit

A posledním zdrojem zajímavých čísel je lékař Peter Ivančák, který jezdí s týmem na vybrané závody od roku 2019. „Naštěstí jsem nemusel zatím nikoho operovat ani nic řezat,“ usmívá se. „Těšil jsem se, že ošetřím jeden zanícený nehet, ale mechanik si celý ten otok proštípl malými kleštičkami a přišel si jen pro desinfekci, takže jsem zůstal především u léčení dýchacích cest. Hlavně Martin Prokop měl trápení už od té doby co jsme se potkali na letišti. Spotřeboval jsem tři krabičky antibiotik, pět přípravků na kašel, tři mazání na bolest, dvoje tablety na uvolnění svalstva, pět sprejů do nosu, čtyři krabičky léků na bolest a nějaké ty desinfekce a náplasti.“

Foto: Jan Červenka

Ultrazvuk ocení nejen nastávající maminky, ale i unavení sportovci

A ten gel na ultrazvuk? Nebojte se, žádné těhotenství. To je čistě ze studijních důvodů, kdy Ivančák prohlédl dvě kolena a jednu achylovku. „Je to velký pomocník, dají se s tím docela dobře vyšetřit měkké tkáně, kosti a klouby klidně hned v poušti. Naštěstí ani to jsem nemusel použít.“

Jak vidíte, na sbalení je toho potřeba víc než na pionýrský tábor. A jak všichni záviděli, když začalo pršet, bláta bylo po kotníky a najednou mechanici vytáhli z kamionu holiny. „Ne, ty na seznamu věcí nebyly, ale zůstaly naložené po rallye v Mexiku,“ rozesměje se týmový manažer Quirin Müller. Po letošním Dakaru ale na seznam jistě přibydou jako povinná výbava!

Reklama

Související témata:
Načítám