Hlavní obsah

Třetina lidí umírá na silnicích v noci

Foto: Ford Motor Company

Podle zahraničních statistik snížila instalace nočního osvětlení nehodovost až o šedesát procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čistě statisticky je prokázáno, že pravděpodobnost smrtelné nehody je v noci o téměř 40 procent vyšší než za dne. Skoro 60 procent z těch, kdo loni zemřeli na dálnicích, přišlo o život právě v noci. A více než polovina všech chodců zahynulo na silnici taky za tmy…

Článek

Policie vyšetřovala v loňském roce 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob. Z toho se 26 069 nehod stalo v noci, o život při nich přišlo 176 lidí, z toho 56 v obci a 120 mimo obec. „V noci se tak stala rovná čtvrtina ze všech vyšetřovaných nehod. Podíl jejich obětí na celkovém počtu mrtvých byl 31 procent,“ uvádí Roman Budský z Platformy Vize nula. A dodává, že na jeden tisíc nehod, ke kterým došlo ve dne, přišlo o život v průměru 4,9 osoby, v případě nočních nehod to bylo 6,8. „V noci tak byla pravděpodobnost, že nehoda bude smrtelná, vyšší o téměř čtyřicet procent než za dne,“ upozorňuje Roman Budský. Nejnebezpečnější nehody se pak staly v noci za viditelnosti nezhoršené vlivem povětrnostních podmínek, ale na místech bez veřejného osvětlení.

„Jedním z řešení by mohlo být osvětlení nebezpečných míst. Porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení naznačuje, že výskyt smrtelných nehod se může snížit až o 60 procent, u nehod se zraněním může dojít ke snížení až o 54 procent, u nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, to může být 16 procent. Významný efekt sehrává kvalitní veřejné osvětlení při jízdě za tmy na křižovatkách. Po jeho instalaci byl zaznamenán pokles nehod jen s hmotnou škodou o třicet procent. U nehod se zraněním se však jednalo až o 40procentní pokles pravděpodobnosti jejich vzniku,“ říká Roman Budský.

Z celkově 176 obětí loňských nočních nehod bylo 96 cestujících v osobních automobilech a 58 chodců, dále zemřelo 12 cyklistů, 6 motocyklistů a 4 pasažéři v nákladních vozidlech. Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 51 procenty chodci. „Viditelnost chodců a jejich správné označení při chůzi nejen v noci, ale obecně za zhoršené viditelnosti, je jedním z klíčových témat, kterému věnujeme pozornost při přednáškách konaných po celé České republice,“ doplňuje Jiří Svoboda, moderující program v rámci kampaně Senior bez nehod.

Jízda po dálnici je nejbezpečnější, o tom není pochyb. Nicméně noční dálnice mohou být smrtelně nebezpečné – vloni na nich zahynulo 58 procent z celkového počtu obětí právě po setmění. „Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až čtyřikrát vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek. Na rozdíl od jízdy na mokré či namrzlé silnici neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Přitom si často neuvědomují, že například po přepnutí dálkových světel na potkávací se výrazně zhoršuje dohled. A to platí i pro jízdu po dálnici,“ upozorňuje Roman Budský.

A co vy? Vadí vám jízda v noci? Nebo naopak jezdíte raději, protože je nižší provoz? Podělte se s námi o svoje zkušenosti v diskuzi!

Reklama

Načítám