Hlavní obsah

Trabant se vrací, stane se nejlevnějším evropským autem

Foto: Poschwatta automotive

Nový Trabant naváže tam, kde minulý skončil

1. 4. 2019

Kdo by neznal Trabant! Tento legendární východoněmecký automobil postavil na kola velký kus východní Evropy. Byl tak skvělý, že je továrna ani nestíhala vyrábět a čekalo se na něj i několik let. Nyní se slavné jméno vrací s novým vozem, který chce znovu strhnout davy. Bude se historie opakovat?

Článek

Přes 40 let v produkci a více než 3 miliony vyrobených kusů – chytře inovativní, promyšleně jednoduchý a úžasně laciný Trabant se stal obrovským obchodním i společenským úspěchem, když vyrval automobilismus z drápů nenasytných boháčů a rozšířil ho mezi prostý lid. Nyní se značka Trabant vrací a klade si stejně ambiciózní cíle. Moderní vozy napěchované zbytečnými elektronickými nesmysly se totiž staly pro většinu lidí nedostupným zbožím, o čemž svědčí v našich krajích bující obchod s ojetinami. Ale přiznejme si upřímně, nové auto je nové auto…

A proto je tu nový Trabant, který za dostupnou cenu nabídne moderní vůz prostý zbytečností, které našinec stejně nevyužije a zbytečně by za ně platil. Nechte si své dotykové infotainmenty, digitální přístroje, elektrická sedadla s vyhříváním a odvětráváním, nic z toho nepotřebujeme, volají zákazníci a nový Trabant je s radostí vyslyší.

Koncepce nového Trabantu je stejná jako u jeho předchůdce – půjde o čtyřmístný, dvoudveřový sedan či kombi. Kabina bude dost prostorná, pohodlná a prostá luxusních zbytečností. V přístrojové kapličce před řidičem bude jen analogový rychloměr, volant bude bez tlačítek, která stejně akorát překážejí, okna se budou stahovat poctivě kličkou, nikoliv elektricky, stejně budou obsluhována i zpětná zrcátka, ostřikovače oken a stěrače. Klimatizace vás už dál nebude obírat o výkon a zvyšovat spotřebu, o vyhřívání interiéru se postarají malá kamínka v dolní části středové konzole, o chlazení pak stažená okna. Pěkně postaru, vždyť to vždycky fungovalo.

Foto: Poschwatta automotive

Evoluce designu automobilové legendy

Klíčová je pro tvůrce nového vozu bytelnost a spolehlivost, obrovské to výsady už předchozího Trabantu. Plasty v kabině tak budou tvrzené, aby odolaly poškrábání, a co nebude pevně přišroubované, to bude přitlučené hřebíkem, aby nenechavci nemohli nic rozkrást. Proto také pro pohon využijí osvědčený karburátorový dvoutaktní dvouválec, který se vyznačoval velmi nízkou provozní spotřebou a kultivovaným chodem; tedy jakmile jste si zvykli na vibrace a hluk. V souvislosti s uvedením nového modelu na trh se taktéž nechal slyšet petrochemický výrobce Paramo a plánuje rozšíření speciální výrobní linky pro předpokládané dramatické navýšení poptávky po olejích M2T. Pro provoz osvědčeného trabantího motoru je totiž tento mazut absolutně nezbytný.

Dostatečně ekologický motor, kvůli jehož výrobě nejsou drancovány země pro drahocenné kovy, ani pronásledovány žádné ohrožené živočišné druhy, dostal navíc výjimku z evropských emisních norem – karoserie nového Trabantu je totiž znovu plastová, tentokrát však vyrobená z recyklovaných PET lahví (čímž společnost Trabant pomůže i k záchraně planety). Firma má také plány na elektrifikaci svých vozidel – nemusíte se ale bát nesmyslně dlouhých časů nabíjení, baterie bude při jízdě nabíjet posádka šlapáním do pedálů. Je čas začít si shánět kamarády…

Foto: Poschwatta automotive

Nový Trabant na silnici rozhodně nepřehlédnete

Nezapomnělo se ani na bezpečnost. Elektronické chůvičky nebude řidič Trabantu potřebovat, protože se auto snadno ovládá. Omezovač rychlosti, kterým teď straší Evropská unie, taktéž nebude vůz potřebovat, protože se na rychlost překračující zákonný rychlostní limit stejně nikdy nepropracuje. Ze stejného důvodu nebylo ani nutné řešit pasivní bezpečnost – před případnou nehodou z auta prostě vystoupíte.

Výsledkem takto propracované, zjednodušené konstrukce bez drahých zbytečností je fantastická cena pro koncového zákazníka: 99 900 Kč. Na rozdíl od konkurence to však není fiktivní cena „již od“, kterou vyšroubují příplatkové položky výbavy. Žádné takové prvky výbavy totiž Trabant ke svému vozu nenabízí. Naopak můžete získat výhodnou slevu, když si na výrobu karoserie přinesete vlastní víčka.

Příchod nového Trabantu už nadšeně vyhlíží i cestovatel Dan Přibáň. „Naše stávající Trabanty pomalu dodělávají, a proto už máme u výrobce objednané dva nové kusy. V nich plánujeme cestovat ze Severního pólu na Jižní pól, a tentokrát do itineráře zahrneme i přesun přes moře, které překonáme přímo v Trabantech,“ dodává Dan a vytáčí číslo do Polska s dotazem, zda mu někdo vyrobí i nový Maluch.

Nový vůz se začne vyrábět v továrně v Karl-Marx-Stadtu přesně za rok, tedy na Apríla 1. dubna 2020. Své předobjednávky však můžete už teď podepisovat v každém dobrém Tuzexu.

Jelikož je dnes už 2. dubna, je na čase definitivně říci, že se jedná o aprílový článek pro pobavení. Nový Trabant se opravdu nebude vyrábět, nebude mít karoserii z recyklovaných PET lahví a nebude smrdět na širé okolí svým dvoutaktním motorem. Doufáme, že jste se při čtení pobavili, a příští rok zase něco určitě vymyslíme!

autowebAUTOWEBaUtOwEb