Hlavní obsah

Top 5 ostrých Seatů s odznáčkem Cupra

Foto: Archiv Garáž.cz
5. 9. 2017

Že by si Španělé zase brousili zuby na Nürburgring? Přichází nová ultimátní Cupra, která po letech zase oprašuje bonusové eRko v názvu, znamenající absolutně vrcholnou motorizaci. Při téhle příležitosti jsme se ohlédli za ostatními brutálními Seaty.

Článek

SEAT Leon Cupra R

Foto: Archiv Garáž.cz

První Leon zůstává dodnes pohledným autem a jednoho dne bude určitě v rámci Seatu jednou z klasik. Pomohl k tomu vydatně i koncern, který nový hatchback vybavil tím nejlepším, co bylo na skladě. První Leon šel proti čtyřkovému Golfu a první Octavii, se kterými sdílel většinu součástek. Základní Cupra byla v podstatě dvojčetem benzínové Octavie RS, ale Leon dostal i čtyřkolkovou obdobu Cupra 4 s šestiválcem 2,8 litru a 4Motion pohonem všech kol z Golfu. Ta měla na rozdíl od stoosmdesátikoňové Cupry rovnou 205 koní a představovala technický vrchol. Seat ovšem přišel i s ultimátní variantou Cupra R. Ta ždímala z přeplňované čtyřválcové osmnáctistovky dokonce 210 a po faceliftu až 225 koní. Prodávala se v černé, červené a žluté, což byly barvy španělské i německé vlajky. A komu to nestačilo, ten si mohl ve Švýcarsku od tunerské firmy ABT pořídit speciální verzi s motorem VR6 a 280 koňskými silami s tovární zárukou. Prodávala se jako Cupra 4 Kompressor.

SEAT Leon Cupra 310

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhou generaci Leonu spousta lidí zatracuje, kvůli jejím MPV tvarům (opravdu se trochu moc podobá pozdější Altee), jenže pod kapotou se skrývají potentní motory, platforma z pětkového Golfa je velmi příjemná a tvar karoserie zaručí dostatek prostoru. V důsledku je tak druhý Leon dobře maskované zábavné auto, což platí zejména o sportovních variantách Cupra. Už základ měl krásných 240 koní, ale Cupra R dostala motor z tehdejšího Audi S3 nebo eRkového Golfa a měla 265 koní na přední nápravě. Po vítězství v šampionátu COPA ovšem Seat postavil ještě brutálnější variantu v limitovaném počtu 55 kusů. Ta měla 290 koní, pružiny Eibach a silnější brzdy. Z nuly na stovku vystřelila poprvé pod šest sekund. Ale ani to nestačilo - blázniví Holanďani si postavili stokusovou limitku Cupry, která přeplňovaný dvoulitr obrala o 310 koní. Opět u toho stáli tuneři z ABT, takže zákazníci dostali plnou tovární záruku. Svým způsobem tak měl Leon těch 310 koní oficiálně už před deseti lety.

SEAT Ibiza Cupra R

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhá generace Ibizy byla v automobilových soutěžích tou vůbec nejúspěšnějších, a proto dostala kromě standardní Cupry (156 koní) i silnější eRkovou sestřičku. Obě vycházely z osvědčené dvacetiventilové osmnáctistovky. Erková Cupra v podstatě dostala motor z Octavie RS nebo základního Leonu Cupra, což ovšem bylo na subtilnější autíčko až až. Můžeme si jen představovat, co by se sériovou Ibizou udělal dvoulitr, se kterým vyhrála dva WRC tituly. Ibiza Kitcar je dodnes nejslavnějším závoďákem značky, ale ani ostré Ibizy jí nedělají ostudu, ačkoliv většinou drží lajnu s ostatními koncernovými sourozenci (především s Polem).

SEAT Ibiza Cupra TDI

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve třetí generaci Ibizy stojí rozhodně za pozornost řady FR/Cupra, které měly v koncernové hierarchii výsadní postavení. Cupra navázala na eRko z předchozí generace a udržela tak španělské automobilce pozici ostrého hot hatche (plnokrevné Polo GTI se objevilo až o generaci později). Na naftové frontě dorovnal model TDI Sport se 130 koňskými silami tuzemskou Fabii RS - dieselového "sporťáka", na něhož se tehdy nadávalo, a dnes patří k vyhledávaným youngtimerům. Jenže Seat přišel ještě s Cuprou TDI, která měla těžko uvěřitelných 160 koní. Stejná jednadevítka, ovšem naladěná o celých třicet koní výš. Sice nemá v názvu R, ale je to roztomilý úlet, který mimochodem následující generace nedokázala ani dorovnat (nejsilnější dieselový dvoulitr čtvrté generace má 144 koní).

SEAT Leon Cupra 310

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejnovější Cuprou R se stává brutální Leon s výkonem 310 koní a pohonem přední nápravy. Pro mnohé je to překvapení, protože třistakoňový Leon se nedávno začal nabízet jako čtyřkolka, jenže koncernu zjevně nedá spát hra o rekord v kategorii předokolek na Nürburgringu a tenhle ultimátní Leon by k němu znovu mohl najít cestičku. A hezky s manuálním šestikvaltem, odlišným naladěním podvozku a odklonem kol, aby se eliminovala nedotáčivost, případně se silnějšími brzdami, aby se ty koně nehnali do zatáčky příliš překotně. Tenhle směr se nám rozhodně líbí a je vidět, že v tom přeplňovaném dvoulitru jsou ještě rezervy (ostatně tuneři nám to ukazují dnes a denně). A i kdyby rekord nepadnul, profitovat z toho bude řidič, protože v šikovných rukou umí být tyhle silné předokolky s chytrým vektorováním zatraceně hbité. 

Reklama