Hlavní obsah

Top 5: Nejzajímavější speciály z veletrhu SEMA 2016

Foto: Archiv Garáž.cz
3. 11. 2016

Největší tuningová show je ideální výstavní plochou pro automobilky, které se mohou přetrhnout, aby přivezly ty nejvyšperkovanější koncepty a prototypy. A ani letos nebyla o nejrůznější lahůdky nouze.

Článek

Loni touhle dobou to přitom vypadalo, že tuning v Americe to má spočítané. Začalo se totiž mluvit o podstrčeném odstavci v novele jednoho ze zákonů, který by znemožnil cokoliv upravovat nebo vyměňovat nejen na silničních vozech, kterým běží záruka, ale vlastně na jakýchkoliv vozech. Vzduchem létala slova o copyrightu automobilku a vozech coby dílech, do kterých se nemá zasahovat. Několik všetečných novinářů si naštěstí pasáže všimlo před uplynutím lhůty k připomínkování a tlak tuningových výrobců a komunity jako takové donutil legislativu hezky odcouvat. Amerika tak zůstává zemí zaslíbenou, kde sice v některých státech platí přísné emisní limity, ale pokud vyhovíte tabulkovým hodnotám, můžete si pod kapotu strčit cokoliv, jezdit na pětatřicetipalcových gumách nebo naopak brousit břichem asfalt. Stačí se podívat na tu nejzajímavější úrodu z letošního veletrhu SEMA, a rychle vám dojde, co všechno je možné či nemožné.

Toyota GT4586

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle přestavba vypadá jako z videohry. Už jsme o ní slyšeli, už jsme jí viděli v akci, jak driftuje kolem svého dárce - Ferrari 458 Italia. Teď už jen zbývá ji vyhlásit královnou celé show. Toyoga GT86 s motorem z 458 Italia? Proč ne, když na tuhle přestavbu máte peníze a nervy. To je přesně to, o čem jsme psali v úvodním odstavci. Stropem při podobných swapech je jenom vaše fantazie a ochota překonávat překážky. Motor, který je ve Ferrari uložený uprostřed, se dopředu v GT86 tak-tak vejde a celé auto muselo být rozpitváno, aby se vůbec operace povedla a pacient přežil. Výsledek s 570 koňmi na zadních kolech ale vypadá, zní a jezdí šíleně. Mise splněna.

Toyota Land Speed Cruiser

Foto: Archiv Garáž.cz

A ještě jednou Toyota, tentokrát jde přímo o úpravy od automobilky, ukazující prostředníček Bentley Bentayze. Nejrychlejší SUV na světě? Tss... SUVčka mají obří motorové prostory, do kterých se vejde... cokoliv. Takže pokud chcete tisíc nebo ještě líp dva tisíce koní, je to jen otázka peněz. Pod kapotou šíleného Cruiseru se nachází V8 o objemu 5,7 litru se dvěma turby Garrett, které jsou velké jako volejbalové míče. S dvěma tisíci koní i tahle krabice hravě dosáhne rychlosti přes 350 km/h. Podobně brutálních úprav je na SEMA vždy hodně, ale 2000 koní přímo od automobilky, to se jen tak nevidí (Hyundai letos přivezla Santa Fe, ale "jen" s 1040 koňmi na zadní nápravě).

Ford Maverick Project Underdog

Foto: Archiv Garáž.cz

Přestavba od jedné z hvězd Rychle a zběsile? Je nám jasné, že už odvracíte oči. Sung Kanga si možná ani nepamatujete - poprvé se objevil ve trojce, ale pak se vrátil v pětce a šestce. Že je blázen do aut asi není překvapení, a že postavil něco mezi americkou a japonskou školou asi taky ne. Jako základ si překvapivě vybral Forda Maverick, proto se ostatně projekt jmenuje underdog (podvraťák). Auto je výtvorem tří studentů z kalifornské "průmyslovky" a vzhledově trochu imituje Datsuin 240Z. Pod kapotou se pak ukrývá nový 2.3 Ecoboost z Mustanga. Moc hezký fusion tuning, pokud vás takové věci neurážejí.

Jeep CJ66

Foto: Archiv Garáž.cz

Mopar se letos předvedl. Nabídnul totiž za 1800 dolarů kit, který vám umožní do jakéhokoliv starého Dodge/Jeepu nainstalovat současné crate motory. Chcete zbrusu novou HEMI pro starého Chargera, kterou doslova "zacvaknete" na místo? Tenhle kit obsahuje všechny rozvody, spojky, kabely, senzory a veškerou dokumentaci, takže instalaci zvládne i cvičená opice. A dokonce je tu i celá řada extra věcí, které vám snadno umožní do starých aut nainstalovat klimatizaci a další výkřiky moderních technologií. Mopar samozřejmě rovnou přivezl i pár hotových produktů - Challengera z roku 1971 s HEMI 392 (6,4 litru) a šestistupňovým manuálem z Vipera, ale především nádherného Jeepa CJ66, v němž se vlastně spojují tři generace slavného "džípu" - rám pochází z Wrangleru TJ (1997), kastle je z Wrangleru CJ (1966) a interiér a základní střeva jsou z aktuálního Wrangleru JK. Plus HEMI pod kapotou, manuální převodovka a spousta bonusových tuningových dílů z katalogu, houpajících se na pětatřicítkových gumách.

Chevy Colorado ZH2

Foto: Archiv Garáž.cz

Tenhle obřík vypadá jako z postapokalyptického sci-fi filmu. Je poháněný palivovými články, má solidní světlou výšku, spodek zakrytý ocelovým deklem vyztuženým kevlarem a parádní nájezdové úhly. Už tušíte, kam tohle Colorado míří? Ano, od příštího týdne ho bude testovat americká armáda. Tenhle průzkumný vůz se dokáže dostat na nepřístupná místa a stát se srdcem mobilní základny - systém umí vyrobit pitnou vodu jako odpadní materiál vyplývající z provozu a jeho palivový článek s pomocí obřího konvertoru umí zásobovat např. improvizovanou polní nemocnici až 25 kW (dočasně až dvojnásobkem) po dobu několika hodin. Pro civilisty nic zajímavého, pro armádu a další instituce naopak ten správný směr. Nedivili bychom se, kdyby na ně touhle dobou už nestála fronta.  

Reklama

Sdílejte článek