Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vidíte v majestátní přídi Omody 7 trochu vlivu Lexusu? Tak to by nejspíš mezinárodní tým designérů Omody vůbec neurazilo (i když v Japonsku jsou možná trochu otrávení), protože tato značka se snaží přijít s podobně sebevědomým vzhledem a prémiovým nádechem jako japonská značka, ale chce vám ho nabídnout za podstatně příznivější cenu.
Důkazem toho je povedená Omoda 5, která nedávno přímo vtrhla na český trh, a větší a ještě komfortněji pojatá Omoda 7 ji bude brzy následovat. Postavená bude na stejné platformě T1X, ale prodloužená na celkových 4,6 metru, takže půjde přímo proti oblíbené Toyotě RAV4 nebo Hyundai Tucson.
Co je Omoda & Jaecoo?
Dvojice značek Omoda & Jaecoo je sice velmi mladá, jejich historie se píše teprve druhým rokem, ale nejsou to žádné rychlokvašky, které za rok zmizí. Stojí za nimi totiž mamutí koncern Chery, jenž byl založen již v roce 1997 a loni vyrobil přes 2,6 milionu aut. Vyrábí prakticky všechno od malých městských krabiček až po obří náklaďáky a autobusy a kromě podílu v Jaguaru a Land Roveru má v portfoliu více než deset různě zaměřených značek. Mezi nimi i dvojici Omoda & Jaecoo, jež jsou určené pro export do Evropy (a budou se tu i vyrábět). Zatímco značku Omoda nesou módní a stylové crossovery, Jaecoo svá SUV ladí spíš do praktična a dobrodružna.

Obě značky mají aktuálně na českém trhu po jednom voze: Omoda 5 a Jaecoo 7. Rychle jich ale bude přibývat.
Díky rozvoru 2,7 metru působí kabina dost prostorně – pohodlí si dospělák snadno udělá nejen vpředu, ale také vzadu. Objem kufru by od oka mohl být nějakých 450-500 litrů, protože není moc hluboký (pod podlážkou v rovině s nakládací hranou jsou schránky na hever a další drobnosti) a rolo je uchycené docela nízko.

Sebevědomá příď má na bocích laserem vyřezaný vzor pro drobná okrasná světýlka.
Kabina je v typicky čínském moderním stylu inspirovaná Teslou, to znamená malý informativní displej před řidičem, velký dotykový infotainment uprostřed, pod ním na středovém tunelu dvě odkládací místa pro telefon (ta u řidiče s indukčním rychlonabíjecím výkonem 50W podpořeným aktivním chlazením), pár přepínačů a tlačítek (volič jízdních režimů, varovné blinkry atd.) a velká odkládací schránka – to proto, že se volič převodovky přesunul pod volant. Materiály jsou docela kvalitní, zpracování vypadá přesvědčivě a celkové pojetí je na čínskou značku dost příjemné.

Kabina působí velmi čistě a skoro až prémiově. Vychytávkou je infotainment s velkou obrazovkou a rychlým systémem, který je navíc posuvný směrem ke spolujezdci.
Je tu ale jedna vychytávka, kterou Omodě 7 budou ostatní značky závidět. A nejde jen o to, že na 15,6palcovém displeji s rozlišením 2,5K běží velmi přehledný a svižný systém (to je u čínských značek standardem), ale především o to, že si ten displej můžete posílat se spolujezdcem. Stačí po něm přejet čtyřmi prsty jedním směrem a celý displej ten pohyb začne díky zabudovaným kolejničkám následovat až ke spolujezdci, nebo naopak zpátky doprostřed. Možná to vypadá jako zbytečnost, ale že spolujezdec bude moci snadno zadat cíl cesty nebo vybrat oblíbený playlist, aniž by musel mít zbytečný třetí displej přímo před sebou, je vlastně docela chytré.

Dost výrazná jsou i zadní světla připomínající blesk.
Komfortní zaměření celého auta se projevuje i v tom, jak jezdí. Za volantem jsme strávili jen pár minut na uzavřeném polygonu, ale Omoda 7 se na něm projevila jako velmi klidné a tiché auto, které silně preferuje pohodlí před jakoukoliv snahou o sport – nevzrušeně si pluje po nerovnostech, má velmi lehké řízení a jeho plug-in hybridní pohon kombinuje tichost elektrické jízdy (podpořenou systémem aktivního potlačení hluku prostřednictvím hi-fi Sony se 14 reproduktory a dalšími dvěma přímo v opěrce hlavy řidiče) se silným zátahem po probuzení spalováku (jde o 143koňový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TGDI s termální efektivitou 44,5 %).
Toho probuzení si všimnete nejen podle větší hlučnosti (Chery PHEV má pro spalovák jen třístupňovou převodovku), ale taky podle tahání za volant – na povel totiž máte kombinovaných 279 koní roztáčejících pouze přední kola (v nabídce by však měla být i 350koňová čtyřkolka, která přidává další elektromotor na zadní nápravu). V čistě elektrickém režimu byste měli ujet až 95 km (k dispozici má být i DC rychlonabíjení výkonem 45 kW, které baterii o kapacitě 18,3 kWh nabije z 30 na 80 za nějakých 20 minut), celkový dojezd v hybridním režimu by měl být dokonce skoro až 1200 km.

Omoda 7 není dokonalá, ale s tou správnou cenovkou by mohla být hodně zajímavou (a docela pohlednou) alternativou k zavedeným značkám.
Celé to působí dost slibně, a i když je tu pár drobných mušek (v kabině byl trochu cítit plast a lepidlo, pohon a dynamika by si zasloužila ještě trochu doladit a otazníkem je kompatibilita infotainmentu s evropským prostředím), čínská automobilka má pořád dost času vše doladit – Omoda 7 totiž dorazí na český trh až někdy na přelomu roku (do té doby se tu ale objeví další novinky, o kterých si u nás už brzy přečtete). A nečekejte žádnou láci, tahle značka se totiž nechce podbízet cenou, ale za rozumné prachy chce nabídnout širokou výbavu, za niž byste u konkurence museli tučně připlácet. I tak je to auto, které by vás mohlo zajímat.