Hlavní obsah

Nový VW Passat je až překvapivě normální auto. V tom nejlepším slova smyslu. A s dvoulitrem TDI vůbec nic nežere

Foto: Lukáš Kukla

Devátá generace Volkswagenu Passat přijíždí jen jako kombík a víc než kdy jindy má blízko ke Škodě Superb. Jaká tahle novinka je? A jak jezdí se základním naftovým motorem?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Passat patří mezi tradiční modely wolfsburské automobilky. Zažil už celkem devět generací, nabídl několik karosářských verzí a zaznamenal nějakých 34 milionů prodaných kusů. S aktuálním provedením ale přichází pozoruhodný zvrat. Vlastně hned několik zvratů.

První se týká právě karoserie - jak jsem zmínil hned v úvodu, devátá generace se prodává výhradně jako kombi. Limuzínu dohnal klesající zájem o klasické sedany, proto se ve Volkswagenu rozhodli, že s ní skončí.

A až doběhne životní cyklus nejnovějšího provedení, skončí dokonce samotný Passat v podobě se spalovacími motory. Nástupce, kdoví, jestli stejného jména, má jezdit na elektřinu.

Další novinkou je přesun produkce z Německa na Slovensko. Devátá generace se vyrábí v závodě v Bratislavě, po boku nové Škody Superb, s níž je Passat blízce spřízněný. Škodovka sice nový Superb stále prodává i jako liftback, když se ale podíváte na oba kombíky, zjistíte, že jde z venku do velké míry o stejné vozy. Liší se od sebe detaily, které jsou charakteristické pro obě značky, tedy především světly, provedením přední kapoty, nárazníků nebo masek chladiče.

Blíž než kdy jindy

Díky těsné příbuznosti se Škodou Superb se nový Passat může chlubit vlastnostmi, v nichž tradičně vyniká český zástupce střední třídy. Jde zejména o mimořádný prostor pro nohy cestujících vzadu a velký, šikovnými nápady hýřící zavazadlový prostor.

Foto: Lukáš Kukla

Zavazadelník je obrovský a chytře vymyšlený.

A právě v kufru začnu. „Batoh“ pojme celých 690 litrů, což je mezigeneračně o 40 l víc, po sklopení zadních opěradel se dovnitř vejde dokonce 1 920 litrů – o 140 l více než u předchůdce. Už v základní konfiguraci kufr nabízí dlouhou ložnou plochu, pod podlahu se vejde plnohodnotné rezervní kolo.

Zadní opěradla se sklápějí do roviny s podlahou, příjemné také je, že tak lze učinit páčkami přímo ze zavazadelníku. Kufr testovaného auta byl navíc vybaven háčky na tašky, 12V zásuvkou, plnohodnotnou 230V zástrčkou a praktickou schránkou na levém boku, v níž se ukrývají šikovné přepážky se suchým zipem či síťový program. Tady je to prostě simply clever… Nebo spíš „einfach schlau“?

Velkorysý zavazadelník doplňuje prostorná kabina. O místě na nohy cestujících vzadu už byla řeč, interiér však potěší vzdušností i v dalších směrech, tísnit se v Passatu nebude snad nikdo.

Jinak a lépe

K velkým změnám došlo v přední části kabiny. Zcela nová je palubní deska, která zaujme prakticky kolmým sklonem, ještě výraznější novinku ale představuje přepracovaná koncepce ovládání. Nový Passat může mít až 15palcový displej infotainmentu, jehož prostřednictvím se spravuje většina prvků výbavy a funkcí. Na tomto řešení je vidět, že se Volkswagen poučil z negativních reakcí na ergonomii v některých novějších modelech a ovládání citelně vylepšil.

Obří obrazovka je například natočena směrem k řidiči, takže je poměrně snadno dosažitelná, a pod ní se nachází osvětlená dotyková lišta. Displej nabízí parádní rozlišení, samotný palubní systém působí výrazně přehledněji a hlavně – konečně se zdá být stabilní a důstojně svižný. Osobně bych dal stále přednost klasickým tlačítkům a fyzickým ovladačům (Škoda si nechala svoje chytré otočné ovladače v Superbu pro sebe), ale v novém Passatu už práce s infotainmentem není taková bolest jako v některých jiných volkswagenech. Pomáhají tomu třeba i zkratky, které si můžete seřadit do rychle přístupné nabídky na obrazovce. Rozhodně doporučuji přidat zkratku vedoucí k vypnutí otravného a nepřesného upozorňování na překročení rychlosti.

Foto: Lukáš Kukla

Volkswagen do kabiny vrátil volant s klasickými tlačítky. Obrazovka infotainmentu je masivní.

Že Volkswagen naslouchá kritice, dokládá také návrat volantu s fyzickými tlačítky. Nesympatickým dotykovým ploškám je snad definitivní konec.

K dalším novinkám patří přesun voliče převodovky (vždycky je automatická) na sloupek řízení, konkrétně k volantu na jeho pravou stranu. Na první dobrou jde o zvláštní změnu, ale zvyknete si. Navíc přináší nezpochybnitelnou výhodu v podobě „vyklizení“ středového tunelu. Díky tomu konzola poskytuje přihrádku pro bezdrátové nabíjení, praktické držáky nápojů a velkorysé odkládací prostory.

Potěšila mě skvělá sedadla s masážní funkcí, výhrady nemám ke zpracování a kvalitě materiálů, líbilo se mi také ambientní osvětlení.

Ale abych jen nechválil, mám i dvě drobné výhrady. Jedna se týká přecitlivělých parkovacích senzorů, které řvou ve chvílích, kdy by podle mě nemusely, druhá pak hlasového ovládání. Takhle – musím Volkswagenu přiznat, že v oblasti hlasových pokynů udělal v posledních měsících obrovský posun a přidal několik užitečných funkcí, ale do spolehlivého řešení ještě dost chybí.

A jak jezdí?

Devátá generace Volkswagenu Passat bude podle všeho poslední se spalovacími pohonnými jednotkami. Aktuální ceník zahrnuje tři „klasické“ motorizace - zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI EVO mHEV (mild-hybrid) o výkonu 110 kW a vznětové čtyřválce 2.0 TDI o výkonech 110 a 142 kW. Silnější provedení má standardně pohon všech kol. Všechny verze dále využívají sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovku.

Elektrifikaci zastupují dvě výkonové varianty plug-in hybridu 1.5 TSI PHEV, obě dostaly šestistupňové DSG.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu spoustu místa, zvlášť pro nohy.

Nám se k testu dostavil slabší turbodiesel, který… jsem si vysloveně užíval. Jeho charakter a maximální výkon 150 koní sice nepřináší vlnu adrenalinu, ale celkově funguje naprosto báječně. Pokud nechcete vyloženě závodit nebo se vytahovat v levém dálničním pruhu, je dynamika více než dostatečná. Při akceleraci dvoulitr dokáže využít zejména slušného maximálního točivého momentu 360 Nm, který je k dispozici mezi 1 600 až 2 750 otáčkami za minutu. V příhodných otáčkách prostě nabídne uspokojivý zátah, takže si vcelku pohotově poradí například s předjížděním pomalejších vozidel.

Motor je ale hlavně hezky odhlučněný a kooperaci s dvouspojkovou převodovkou s klidným svědomím mohu popsat jako kultivovanou. Ano, občas jsem narazil na drobné prodlevy pohonného ústrojí po přidání plynového pedálu, nešlo ale o nic otravného. Stručně řečeno - tahle motorizace funguje dospěle a solidně.

Největší pochvalu si ale zaslouží za něco jiného. Za spotřebu paliva. S testovaným kouskem jsem najezdil 1 061 kilometrů. Na jednu jedinou nádrž! Ta má mimochodem objem 66 litrů.

Můj dlouhodobý průměr při vrácení činil 5,6 l / 100 km, věřím ale, že s trochou větší snahy se tohle auto dokáže dostat ještě níž a třeba takové přesuny mezi městy zvládne i pod pět na sto. „Nežíznivost“ spojená se slušnou nádrží pak přináší příjemně bezstarostné ježdění.

Poměrně velkým překvapením pro mě byly jízdní vlastnosti. Passat k nám dorazil v provedení R-Line, které je standardně vybaveno sportovnějším sníženým podvozkem. Ten využívá klasické ocelové pružiny a normální tlumiče, neumí tedy měnit charakteristiku tlumení. Adaptivní regulace podvozku DCC Pro je za příplatek.

Foto: Lukáš Kukla

Volkswagen Passat 2.0 TDI zaujme mimo jiné mimořádně nízkou reálnou spotřebou paliva.

Zaujalo mě, že přestože Volkswagen podvozek verze R-Line popisuje jako sportovní, projevuje se jím vybavený Passat nesportovně, spíš měkce, až trochu houpavě. Ne že by na silnici vrávoral, ale i provedení R-Line nabízí naladění především do komfortu. Možná se pletu, ale také tuto vlastnost kromě velkorysých rozměrů vozu připisuji příbuznosti se Škodou Superb.

Předchozí generaci si prostě pamatuji tvrdší a „utaženější“. A to nemyslím jako výtku, jen popisuji svoje dojmy. Mně osobně důraz na pohodlí naprosto vyhovuje, zvlášť u velkého kombíku s „obyčejným“ dvoulitrovým turbodieselem. V případě testovaného vozu jsem byl s komfortem vyloženě spokojený, podvozek i spojení pneumatikami o rozměru 235/40 R19 krásně odtlumil – skoro až pohltil - drtivou většinu nerovností. Přitom ale Passat nepůsobil ani vyměkle. Podvozek totiž nedovolí velké pohyby karoserie, takže ta se po přejezdu nějaké terénní „vlny“ vždy okamžitě uklidní. I proto auto také slušně zatáčí a mění směr, vyloženě sportovní naturel však u něj nenajdete.

Týdenní soužití s novým Passatem si podle mě zaslouží pozitivní závěr, který vlastně může být velmi stručný - tento kombík je v kombinaci s naftovým motorem praktickým, hezky jezdícím a především sympaticky normálním autem. Normálním v nejlepším slova smyslu, v dnešní době jde o velkou pochvalu.

A ceny? Základní provedení s motorem 1.5 TSI EVO mHEV startuje na částce 899 900 Kč, zkoušený turbodiesel začíná na 1 175 900 Kč. Jestli se vám líbí verze R-Line, pak budete potřebovat minimálně 1 243 900 Kč. A pokud byste si rádi dopřáli silnější vznětový motor, Passat 2.0 TDI 4Motion o výkonu 142 kW stojí nejméně 1 309 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodiesel
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon110 kW (150 k)
Točivý moment360 Nm při 1 600 - 2 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 747 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,3 s
Maximální rychlost223 km/h
Spotřeba (kombinace)5,2 - 5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky235/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 917/1 849/1 484 mm
Rozvor2 841 mm
Objem zavazadlového prostoru690 l (až 1 920 l)
Načítám