Hlavní obsah

Volvo XC60 snad nestárne. Plug-in hybrid v nejvyšší výbavě potěší kultivovaností, pohodlím i výkonem

Foto: Lukáš Kukla

Druhá generace Volva XC60 je s námi už nějakých osm let, ale na odpočinek se ještě nechystá. Po týdnu stráveném s jeho plug-in hybridní verzí můžu upřímně říct, že k tomu ani není důvod.

Článek

Tohle středně velké SUV snad nestárne. Ani vzhledově, ani provedením interiéru, ani jízdním projevem. A stejně to vnímají také zákazníci, XC60 je totiž dlouhodobě nejprodávanějším modelem švédské značky.

Není tedy divu, že s jeho odchodem Volvo nespěchá. Nedávno navíc automobilka představila omlazené provedení, které si už můžete objednat také v České republice. Současná XC60 tak s námi ještě nějakou dobu bude.

Co je zač?

Mně však ještě dělala společnost starší verze, která vychází z prvního faceliftu představeného roku 2021, konkrétně ve stylově vyhlížející, černé specifikaci Black Edition v nejvyšší výbavě Ultra. A s motorizací, jež nese označení T6 AWD.

Foto: Lukáš Kukla

Volvo XC60 Black Edition sází, jak napovídá označení, na černou barvu a černé doplňky. Podle mě výsledek vypadá hodně dobře.

Za touto zkratkou se ukrývá plug-in hybrid s pohonem všech kol, spoléhající na přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec (186 kW a 350 Nm) a elektromotor (107 kW a 309 Nm). Kombinovaný výkon soustavy dosahuje 257 kW. A to je docela dost – i na poměrně těžké SUV. Z nuly na sto ostatně T6 akceleruje za pouhých 5,7 sekundy.

V praxi „volví“ plug-in hybrid působí velice dospěle, každá jeho část dělá, co má, aniž by řidiče nebo posádku nějak obtěžovala nebo omezovala. Spalovací motor se projevuje kultivovaně, osmistupňová automatická převodovka řadí hladce a přepínání mezi pohony je plynulé.

Baterie s využitelnou kapacitou 14,9 kWh podle automobilky vystačí až na 82 kilometrů elektrického dojezdu, ve skutečnosti to ale bude méně. Mně se povedlo dostat nejdál na 62 km, což není špatné. A přestože elektromotor nenabízí ohromující výkon, díky schopnosti poskytnout maximální točivý moment prakticky od nulových otáček působí XC60 jako elektromobil vcelku svižně – minimálně v městském a příměstském provozu.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je prostorný ve všech směrech, takže i cestující na zadních sedadlech si užijí prvotřídní pohodlí.

V hybridním režimu pak jde o vyloženě svižné auto, které potěší rychlou reakcí na plyn a velice příjemným zátahem po zadupnutí plynového pedálu.

A za kolik jezdí?

Se spotřebou je to, stejně jako u všech plug-in hybridů, složitější. Žíznivost totiž samozřejmě ovlivňuje pravidelnost nabíjení. S dobitou baterií se vůz pohybuje na elektřinu, takže se může klidně stát, že většinu jízd XC60 T6 obstará bez zapojení spalovacího motoru. Nabídnu vám proto spotřebu v situaci, kdy je v akumulátoru tak málo elektřiny, že auto už odmítá aktivovat elektrický jízdní režim (Pure) a funguje jako klasický hybrid.

V tomto případě můj průměrný apetit činil 9,3 l/100 km. Do výsledného, docela vysokého, čísla se promítly hlavně dálniční přesuny a pražské kolony, na okreskách jinak XC60 T6 dokáže v hybridním režimu jezdit i se spotřebou okolo šesti litrů na sto.

Foto: Lukáš Kukla

Přístrojový panel je digitální, hezky čitelný a přehledný. Ovládá se jednoduše tlačítky na volantu, stejně jako palubní počítač.

Zmínit musím ještě nabíjení. A to bohužel není zrovna hitparáda. Palubní nabíječka umožňuje maximální nabíjecí výkon 6,4 kW, takže v nejlepším případě zabere doplnění energie z „nuly na sto“ asi tři hodiny. Některé plug-in hybridy konkurenčních značek už umí rychlejší nabíjení, takže volvo chápejte jako typický „noční“ nebo „pracovní“ plug-in, který budete k nabíječce připojovat jen tehdy, kdy na dobíjení nemusíte spěchat.

Prostě hezké svezení

Kromě propracovaného plug-in hybridního ústrojí ale Volvo potěší také jízdními vlastnostmi, zvlášť podvozek s aktivním vzduchovým odpružením mě vyloženě nadchl. Plug-in hybridní XC60 hezky tlumí nerovnosti, působí příjemně poddajně, ale přitom se netrápí ani v zatáčkách nebo při náhlých změnách směru. Když budete chtít, svezete se s tímto SUV docela svižně i na nějaké přiměřeně zakroucené okresce. Přesto je cítit, že na prvním místě měli inženýři a ladiči podvozku komfort – a ten je bezvadný.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je jednoduše prvotřídní. Nejvyšší verze Ultra potěší skvělými sedadly, kvalitním koženým čalouněním a výborným audio systémem.

Jízdní chování parádně doplňuje provedení interiéru, které v testované specifikaci Ultra nabízí luxusní požitek. Výbava našeho exempláře zahrnovala například vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla čalouněná kůží nappa, adaptivní LED světlomety, head-up displej, vyhřívaná zadní sedadla, vyhřívaný volant, parkovací asistent s kamerami poskytujícími 360° výhled do okolí nebo výborný audio systém Bowers & Wilkins. Volvo navíc dokáže u svých modelů stále poskytnout takovou specifickou atmosféru, díky níž se prostě uvnitř budete cítit dobře. Interiér je navíc prostorný ve všech směrech.

Infotainment využívá řešení od Googlu, které známe z dalších modelů značky Volvo. Mně osobně se s ním vždycky pracuje dobře, je totiž přehledný a docela svižný. Přesto si neodpustím tradiční poznámku, že pro některé funkce bych uvítal klasické fyzické ovladače – zejména pro nastavení všeho, co souvisí s teplotním komfortem, nebo změnu jízdních režimů. Ale jedním dechem dodávám, že zrovna u XC60 mě ovládání přes dotykový displej vyloženě neštve.

Týden s plug-in hybridním Volvem XC60 mi sice nepřinesl překvapení, ale to je snad i dobře. Znovu jsem se totiž utvrdil v tom, že tohle středně velké SUV prostě představuje velice povedené auto, které potěší zejména nesmírně kultivovaným charakterem a dospělou všestranností.

Volvo už v Česku prodává XC60 v nedávno představené omlazené podobě, která cenou začíná na 1 548 900 Kč za mild-hybrid B5 AWD v základní výbavě Essential. Testovaný plug-in hybrid T6 AWD startuje na 1 644 900 Kč, v námi zkoušené specifikaci Black Edition Ultra pak na 2 014 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 969 cm³
Výkon186 kW (253 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment350 Nm při 3 000 – 4 800 ot./min.
Elektromotor107 kW (145 k) a 309 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí257 kW (350 k)
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 150 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,7 s
Maximální rychlost180 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)0,9 l/100 km
Objem palivové nádrže71 l
Kapacita baterie18,8 kWh (využitelná 14,9 kWh)
Elektrický dojezdaž 82 km
NabíjeníAC 6,4 kW
Kola a pneumatiky255/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 708/1 902/1 651 mm
Rozvor2 865 mm
Objem zavazadlového prostoru468 l
Načítám