Článek
Tohle středně velké SUV snad nestárne. Ani vzhledově, ani provedením interiéru, ani jízdním projevem. A stejně to vnímají také zákazníci, XC60 je totiž dlouhodobě nejprodávanějším modelem švédské značky.
Není tedy divu, že s jeho odchodem Volvo nespěchá. Nedávno navíc automobilka představila omlazené provedení, které si už můžete objednat také v České republice. Současná XC60 tak s námi ještě nějakou dobu bude.
Co je zač?
Mně však ještě dělala společnost starší verze, která vychází z prvního faceliftu představeného roku 2021, konkrétně ve stylově vyhlížející, černé specifikaci Black Edition v nejvyšší výbavě Ultra. A s motorizací, jež nese označení T6 AWD.

Volvo XC60 Black Edition sází, jak napovídá označení, na černou barvu a černé doplňky. Podle mě výsledek vypadá hodně dobře.
Za touto zkratkou se ukrývá plug-in hybrid s pohonem všech kol, spoléhající na přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec (186 kW a 350 Nm) a elektromotor (107 kW a 309 Nm). Kombinovaný výkon soustavy dosahuje 257 kW. A to je docela dost – i na poměrně těžké SUV. Z nuly na sto ostatně T6 akceleruje za pouhých 5,7 sekundy.
V praxi „volví“ plug-in hybrid působí velice dospěle, každá jeho část dělá, co má, aniž by řidiče nebo posádku nějak obtěžovala nebo omezovala. Spalovací motor se projevuje kultivovaně, osmistupňová automatická převodovka řadí hladce a přepínání mezi pohony je plynulé.
Baterie s využitelnou kapacitou 14,9 kWh podle automobilky vystačí až na 82 kilometrů elektrického dojezdu, ve skutečnosti to ale bude méně. Mně se povedlo dostat nejdál na 62 km, což není špatné. A přestože elektromotor nenabízí ohromující výkon, díky schopnosti poskytnout maximální točivý moment prakticky od nulových otáček působí XC60 jako elektromobil vcelku svižně – minimálně v městském a příměstském provozu.

Interiér je prostorný ve všech směrech, takže i cestující na zadních sedadlech si užijí prvotřídní pohodlí.
V hybridním režimu pak jde o vyloženě svižné auto, které potěší rychlou reakcí na plyn a velice příjemným zátahem po zadupnutí plynového pedálu.
A za kolik jezdí?
Se spotřebou je to, stejně jako u všech plug-in hybridů, složitější. Žíznivost totiž samozřejmě ovlivňuje pravidelnost nabíjení. S dobitou baterií se vůz pohybuje na elektřinu, takže se může klidně stát, že většinu jízd XC60 T6 obstará bez zapojení spalovacího motoru. Nabídnu vám proto spotřebu v situaci, kdy je v akumulátoru tak málo elektřiny, že auto už odmítá aktivovat elektrický jízdní režim (Pure) a funguje jako klasický hybrid.
V tomto případě můj průměrný apetit činil 9,3 l/100 km. Do výsledného, docela vysokého, čísla se promítly hlavně dálniční přesuny a pražské kolony, na okreskách jinak XC60 T6 dokáže v hybridním režimu jezdit i se spotřebou okolo šesti litrů na sto.

Přístrojový panel je digitální, hezky čitelný a přehledný. Ovládá se jednoduše tlačítky na volantu, stejně jako palubní počítač.
Zmínit musím ještě nabíjení. A to bohužel není zrovna hitparáda. Palubní nabíječka umožňuje maximální nabíjecí výkon 6,4 kW, takže v nejlepším případě zabere doplnění energie z „nuly na sto“ asi tři hodiny. Některé plug-in hybridy konkurenčních značek už umí rychlejší nabíjení, takže volvo chápejte jako typický „noční“ nebo „pracovní“ plug-in, který budete k nabíječce připojovat jen tehdy, kdy na dobíjení nemusíte spěchat.
Prostě hezké svezení
Kromě propracovaného plug-in hybridního ústrojí ale Volvo potěší také jízdními vlastnostmi, zvlášť podvozek s aktivním vzduchovým odpružením mě vyloženě nadchl. Plug-in hybridní XC60 hezky tlumí nerovnosti, působí příjemně poddajně, ale přitom se netrápí ani v zatáčkách nebo při náhlých změnách směru. Když budete chtít, svezete se s tímto SUV docela svižně i na nějaké přiměřeně zakroucené okresce. Přesto je cítit, že na prvním místě měli inženýři a ladiči podvozku komfort – a ten je bezvadný.

Interiér je jednoduše prvotřídní. Nejvyšší verze Ultra potěší skvělými sedadly, kvalitním koženým čalouněním a výborným audio systémem.
Jízdní chování parádně doplňuje provedení interiéru, které v testované specifikaci Ultra nabízí luxusní požitek. Výbava našeho exempláře zahrnovala například vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla čalouněná kůží nappa, adaptivní LED světlomety, head-up displej, vyhřívaná zadní sedadla, vyhřívaný volant, parkovací asistent s kamerami poskytujícími 360° výhled do okolí nebo výborný audio systém Bowers & Wilkins. Volvo navíc dokáže u svých modelů stále poskytnout takovou specifickou atmosféru, díky níž se prostě uvnitř budete cítit dobře. Interiér je navíc prostorný ve všech směrech.
Infotainment využívá řešení od Googlu, které známe z dalších modelů značky Volvo. Mně osobně se s ním vždycky pracuje dobře, je totiž přehledný a docela svižný. Přesto si neodpustím tradiční poznámku, že pro některé funkce bych uvítal klasické fyzické ovladače – zejména pro nastavení všeho, co souvisí s teplotním komfortem, nebo změnu jízdních režimů. Ale jedním dechem dodávám, že zrovna u XC60 mě ovládání přes dotykový displej vyloženě neštve.
Týden s plug-in hybridním Volvem XC60 mi sice nepřinesl překvapení, ale to je snad i dobře. Znovu jsem se totiž utvrdil v tom, že tohle středně velké SUV prostě představuje velice povedené auto, které potěší zejména nesmírně kultivovaným charakterem a dospělou všestranností.
Volvo už v Česku prodává XC60 v nedávno představené omlazené podobě, která cenou začíná na 1 548 900 Kč za mild-hybrid B5 AWD v základní výbavě Essential. Testovaný plug-in hybrid T6 AWD startuje na 1 644 900 Kč, v námi zkoušené specifikaci Black Edition Ultra pak na 2 014 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm³ |
Výkon | 186 kW (253 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 350 Nm při 3 000 – 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 107 kW (145 k) a 309 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 257 kW (350 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 150 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kapacita baterie | 18,8 kWh (využitelná 14,9 kWh) |
Elektrický dojezd | až 82 km |
Nabíjení | AC 6,4 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 708/1 902/1 651 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 468 l |