Článek
K dispozici je ve dvou verzích: Grand California 680 se spaním pro dvě osoby a testovaná Grand California 600, ve které noc na lůžku přečkají až čtyři lidé. Zajímavé na tom také je, že provedení pro více osob je vlastně to menší.
Šestistovka totiž vychází z kratší varianty dodávky Crafter, na délku měří 5 986 mm a má 3 640mm rozvor. Grand California 680, postavená na základě Crafteru s dlouhým rozvorem, dosahuje délky 6 836 mm a stojí na 4 490mm rozvoru.
Že kratší Grand „Cali“ dokáže nabídnout místo až pro čtyři nocležníky, je díky vyšší karoserii umožňující umístit spaní pro dvě (menší) osoby pod střechu v přední části vozu. Lůžko však patří do příplatkové výbavy, připlatíte si za něj 61 982 Kč. Druhý flek pro spaní (opět pro dva) se nachází klasicky v zadní části kabiny.
Vzhůru mimo civilizaci
A umím si představit, že 600 poskytne dostatek komfortu a místa pro čtyřčlennou rodinu s dětmi. Ty se vyspí pod střechou, kde má lůžko délku jen 170 centimetrů, dospěláci naleznou více pohodlí vzadu.
Nezaostává ani vnitřní prostor, který je vymyšlen docela chytře: Sedadla v kabině jsou otočná, což umožňuje uvnitř vytvořit menší společenský nebo jídelní kout. Interiér je vysoký a hezky průchozí, projít se dá od palubní desky v podstatě až k zadním skříňovým dveřím – stačí překlopit část postele a odstranit přepážku.

Sedadla v kabině se dají otáčet. Po zakempování si tak můžete vytvořit společenský nebo jídelní kout. Ve výbavě je i skládací stolek.
Uvnitř je také spousta odkládacích prostor a díky slušné variabilitě dovnitř naskládáte i větší předměty, třeba různé sportovní vybavení. A nechybí ani propriety pro venkovní sezení: stolek, skládací židličky nebo markýza.
Velkou výhodou největší Californie je možnost alespoň po nějakou dobu důstojně ignorovat civilizaci a tradiční infrastrukturu. Vůz je totiž kromě kuchyňky s chladničkou, mrazničkou a dvěma plynovými sporáky vybaven také sprchovým koutem s ohřevem vody, umyvadlem a chemickou toaletou či druhou baterií (AGM 92 Ah / 520 A; lze ji dobíjet za jízdy) určenou pro fungování arzenálu spotřebičů. Testovaný kousek navíc ještě dostal výkonnou střešní klimatizaci - za 58 357 Kč.
Nádrž na čerstvou vodu pobere 100 litrů, nádrž na splaškovou vodu pak 90 litrů. Informace o využití vody, naplnění nádrží nebo stavu baterie přehledně ukazuje displej v obytném prostoru, který zároveň slouží pro ovládání různých funkcí, například nezávislého topení. Mnoho kempovacích „fíčurek“ lze navíc alternativně ovládat přes mobil prostřednictvím aplikace California App.

Přes tento displej se ovládají nejdůležitější obytné funkce. Panel také zobrazuje stav baterie nebo nádrží na vodu.
Grand California 600 prostě dokáže být alespoň několik dní energeticky soběstačná, i někde mimo civilizaci vám nabídne nejen místo na spaní, ale také vodu, topení, elektřinu, klimatizaci, toaletu a pohodlné zázemí pro to, abyste neumřeli hlady nebo žízní. Pokud ale vyrazíte na delší dobu, bude samozřejmě potřeba občas zavítat třeba do kempu, abyste minimálně doplnili čistou vodu.
Jak se v tom žije?
Já jsem s velkou Californií vyrazil na několik dní a nocí sám. A upřímně říkám, že mě tohle auto ohromilo. Ovládání všech obytných a kempovacích funkcí je naprosto intuitivní a všechno fungovalo, jak má. Hlavu jsem si nemusel lámat nad ničím.

I s rozloženým hlavním lůžkem zbývá hodně místa na zavazadla, sportovní vybavení či zásoby.
Doplnění vody je snadné, vypouštění té špinavé také, v noci jsem si jednoduše zatopil, ráno jsem si dopřál poctivou teplou sprchu. „Koupelna“ je mimochodem dostatečně prostorná, přestože se v ní musíte o místo dělit s toaletou. A díky plně vybavené kuchyňce nemůžete umřít hlady ani žízní.
O praktičnosti a variabilitě obytného prostoru jsem se už zmínil, kromě toho musím pochválit také možnost velice účinného zatemnění a hlavně akustickou izolaci od okolního světa. Jednu noc jsem strávil v kempu, a i když v něm nebyl stoprocentní klid, uvnitř v kabině panovalo příjemné ticho. Líbí se mi také síťky proti vniknutí hmyzu.
V souvislosti s „bydlením“ mám jen jeden bod k zamyšlení. V Grand Californii 600 se vzadu spí napříč, přičemž postel je široká 136 a dlouhá 193 centimetrů. Já měřím 182 cm, a když jsem položil hlavu na polštář, který logicky také nějaké místo zabere (nespíte prostě s hlavou hned u stěny), tak už jsem se dotýkal nohama stěny naproti. Vyšším dobrodruhům tak doporučuji si „šestistovku“ raději nejdříve vyzkoušet.
A jak se s ní jezdí?
Řízení obytného Volkswagenu Grand California 600 se podobá šoférování naložené dodávky – což je pochopitelně vzhledem k původu vozu logické. To ale automaticky neznamená nějaké trápení, ani trochu. „Grand Cali“ je sice stále „užitkáč“, ale svým docela kultivovaným projevem ne tak vzdálený osobním automobilům. Stačí vám na ni mimochodem normální řidičský průkaz skupiny B.

Volkswagen Grand California 600 umí být energeticky nezávislý.
O pohon se stará dvoulitrový turbodiesel o výkonu 120 kW, díky němuž se „šestistovka“ pohybuje velice důstojně. Dynamika samozřejmě není vyloženě ohromující, ale do běžného provozu je naprosto dostatečná. Vůz se rozjede až na 158 km/h, takže po dálnicích klidně můžete uhánět standardním „osobákovým“ tempem. Motor je docela slušně odhlučněn, stejně tak kabina, a k pohodlí přispívá i osmistupňová automatická převodovka, jež řadí logicky, rychle a hladce.
Spotřeba také není na tak velké a těžké auto špatná, mně palubní počítač po 1 043 kilometrech ukazoval průměr rovných 10 litrů na 100 kilometrů.

Pracoviště řidiče uspořádáním odpovídá moderním osobním volkswagenům. Bohužel to znamená také absenci fyzických ovladačů.
Při změnách směru je ta masa samozřejmě cítit, takže do zatáček musíte pomaleji a opatrněji, vůz je poměrně nedotáčivý a ochotněji se naklání, ale není to nic tragického. Řízení je dodávkové, tedy lehké a s dlouhým převodem. A počítat musíte také s větší délkou a dlouhým rozvorem, což vyžaduje trochu jiný způsob najíždění do zatáček nebo větší opatrnost při manévrování v úzkých uličkách mezi obrubníky či při parkování. Určitě se proto hodí připlatit si za zpětnou kameru. Dopředu je jinak díky krátké přídi a vysoké pozici za volantem krásný výhled.
Pochvalu si zaslouží komfort a způsob, jakým vůz tlumí nerovnosti. Pohodě na palubě přispívá i moderní kokpit, připomínající klasické osobní volkswageny, a slušná výbava zahrnující například dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant nebo digitální přístrojový panel.

Součástí kuchyně je také prostorná lednice.
Nedávný facelift přinesl také aktuální verzi infotainmentu známou z osobních volkswagenů, která běhá na větším displeji s úhlopříčkou 13 palců (v základu 10 palců). V současném provedení už palubní systém koncernu VW tolik nezlobí a žít se s ním dá hezky. Je ale škoda, že kvůli němu i Grand California přišla o fyzické ovladače. Nyní se většina funkcí ovládá přes dotykový displej.
„Šestistovka“ se tedy opravdu řídí hezky, rychle jsem si na ni zvykl a ani délka mi nedělala v praxi problémy. Jediné, na co jsem si musel dávat neustále pozor, je výška, která přesahuje tři metry, se střešní klimatizací je to ještě o něco víc. Během řízení jsem proto musel neustále mít „nastavenou hlavu“ na hlídání výšky případných tunelů po cestě, abych z auta neudělal obytný kabriolet. Cokoli pod 3,5 metru pro mě znamenalo stopku.
Pro člověka, který jezdí především s osobními auty, to může být trochu zrádné, opravdu nesmí během řízení na toto omezení přestat myslet. Grand California 600 to navíc neusnadňuje skutečností, že za volantem se sedí jako v klasické dodávce, takže velkou část vysoké karoserie máte nad sebou, nad hlavou – i proto není těžké na ni zapomenout. Já jsem mimochodem musel auto kvůli tunelům během týdne otočit (a opustit tak pokyny navigace) třikrát.
Volkswagen Grand California 600 je skvělé obytné auto, univerzální, dospělé, příjemně jezdící. A může být i skvěle vybavené. Jenže současně není levné. Cena začíná na 1 714 900 Kč, ale jestli si budete chtít dopřát lepší výbavu a více komfortních nebo praktických prvků, snadno se díky příplatkům dostanete o statisíce výš. Testovaný exemplář například stojí více než 2,1 milionu korun…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem |
Zdvihový objem | 1 968 cm³ |
Výkon | 120 kW (163 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Maximální rychlost | 158 km/h |
Kola a pneumatiky | 235/65 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 986/2 040/3 077 mm |
Rozvor | 3 640 mm |