Hlavní obsah

Kia XCeed čeká na facelift. Už teď ale nabízí o litr nižší spotřebu a povedený interiér

Foto: Lukáš Volšický

Korejská automobilka Kia v loňském roce zmodernizovala svou nejprodávanější modelovou řadu Ceed, ale nejnovější přírůstek do této rodiny si takticky nechala na později. Stylový crossover XCeed, který je nejmladším zástupcem, se oficiálního faceliftu dočká až letos. S konkurencí zatím bojuje nejnovější bohatou výbavou Black Edition.

Článek

Když Kia loni v létě odhalila decentní facelift svého bestselleru, vylepšila nejmladšího zástupce nejnovějších Ceedů jen minimálně. Stylový SUV-kupé crossover XCeed byl uveden do prodeje teprve v roce 2019 a už koncem následujícího roku vyměnil povedenou základní zážehovou čtrnáctistovku za pokročilejší motorizaci Smartstream 1.5 T-GDI, přinášející modernější technologie, více síly i nižší spotřebu paliva.

Základní Ceed v obou karosářských variantách (pětidveřový hatchback i kombi SW) i sportovně laděný shooting brake ProCeed se přitom od loňského omlazení chlubí modernějším vzhledem s charakteristickým „tygřím nosem“, ale elegantní crossover XCeed čeká nápadnější modernizace až letos. Aby však následoval novou image značky, automobilka na něj implementovala nové logo a připravila i parádní výbavu.

Foto: Lukáš Volšický

Černé doplňky vrcholné výbavy Black Edition skvěle ladí s charakteristickou žlutou metalickou barvou Quantum

Black Edition jako vrcholná výbava neelektrifikovaných XCeedů

Jmenuje se Black Edition a je nejvyšší výbavou „neelektrifikovaných“ XCeedů, přičemž vrcholná plug-in hybridní varianta nabízí i celkově nejvyšší stupeň Premium. Velký důraz je kladen na černou barvu, dokonale kontrastující s výraznými barvami exteriéru. Zvláště charakteristická metalická žlutá Quantum je ve spojení s černými doplňky zajímavá.

Zářivě barevné XCeedy se zákazníkům líbí a Kia pomohla vyniknout jejich sportovně-elegantním liniím černým zbarvením lišt masky chladiče, designových doplňků předního nárazníku, lemů kol, zadního nárazníku a také částečně černými 18palcovými koly. Návrháři korejské značky tak vsadili na osvědčenou recepturu a výsledek vypadá naprosto senzačně.

Foto: Lukáš Volšický

Korejská značka zatím provedla decentní facelift implementací nového loga do designu karoserie

Černá barva se pochopitelně výrazněji objevuje i v interiéru, kterému nově dodává ještě sportovnější vzhled. Největší zásluhu na tom má specifická kombinace výhradně černé stropnice se sportovními sedadly se semišovými středy a koženými bočnicemi čalounění, jakou v jiných specifikacích nenajdete. Dynamičtější vizuální dojem navíc umocňují i hliníkové pedály.

Jako vrcholná výbava normálního XCeedu pak Black Edition nabízí i solidní základní výbavu, skládající se například z 10,25palcového infotainmentu s konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto, dvouzónové klimatizace, standardního paketu Winter s vyhříváním volantu a předních sedadel, parkovací kamery i senzorů a nejmodernějších asistenčních i bezpečnostních pomocníků.

Foto: Lukáš Volšický

Nejvýraznější novinkou v interiéru je nové logo značky Kia na volantu

Už tak moderní a skvěle vybavený interiér navíc můžete obohatit balíčkem Premium s 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, elektricky ovládanými pátými dveřmi a prémiovým audiosystémem JBL. Z praktického hlediska pak interiér XCeedu nabízí spoustu prostoru i na zadních sedadlech, za nimiž má zavazadlový prostor se základním objemem 426 litrů.

Smartstream je motor s větším objemem a nižší spotřebou

V Česku se Kia XCeed prodává i se základním tříválcem 1.0 T-GDI, ale nejnižší motorizací výbavy Black Edition je čtyřválec 1.5 T-GDI. Ten pochází z rodiny motorů Smartstream a koncem roku 2020 nahradil prostřední jednotku 1.4 T-GDI, aby zlepšil jízdní vlastnosti při současném snížení spotřeby paliva a emisí škodlivin.

Modernější motorizace stojí na technologii proměnné periody ventilů CVVD, filtru pevných částic a nízkotlakém systému recirkulace výfukových plynů. Nová patnáctistovka se 160 koňmi (118 kW) a 253 newtonmetry je ve srovnání s dřívější čtrnáctistovkou o čtrnáct procent silnější a řidičům nabídne svižnou dynamiku ve městech, na okreskách i dálnicích.

Foto: Lukáš Volšický

Nový čtyřválec 1.5 T-GDI z rodiny motorů Smartstream je silnější a úspornější než předchozí jednotka 1.4 T-GDI

Čtyřválcová patnáctistovka se s vrcholným točivým momentem již od patnácti set otáček za minutu ochotně sbírá a se silným středním pásmem s plochou momentovou křivkou sebejistě zrychluje i při rychlostech přesahujících stovku. Zatímco se čtrnáctistovkou se XCeed rozhýbal z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy, s novým srdcem to zvládne za o fous rychlejších 9 sekund. Výrazněji se zlepšila maximální rychlost, která vzrostla ze 200 na 220 km/h.

Zájemci o vylepšený XCeed se silnější patnáctistovkou si i nadále mohou vybrat mezi šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT. Dvouspojkový automat je vlivem konstrukce i nadále trochu nervózní a pocukává při klidném parkování, ale s trochou cviku se s ním naučíte pracovat.

Foto: Lukáš Volšický

Od standardních Ceedů se crossover XCeed odlišuje hlavně vyšším postojem a měkčím naladěním podvozku

Příjemně komfortní XCeed má vedle standardních Ceedů vyšší světlou výšku a přepracované naladění podvozku s měkčími pružinami, ale i na klikatých okreskách se nechává řídit s až překvapivou jistotou. Výše posazená karoserie snáze podléhá náklonům v zatáčkách, ale to je přijatelná daň za ideální kompromis mezi pohodlím a sportovně-dynamickými jízdními vlastnostmi.

A jak se inženýrům korejské značky povedlo omezit XCeedův hlad po benzinu? Dominik Valášek při svém dřívějším testování starší čtrnáctistovky jezdil s kombinovanou spotřebou 7,6 litru paliva na 100 kilometrů, zatímco já jsem s novější patnáctistovkou jezdil o jeden litr levněji. Během svého testování jsem najezdil nejvíce kilometrů mimo město, z toho velkou část na dálnicích se slabým provozem.

Foto: Lukáš Volšický

Zatímco konkurenti z koncernu Volkswagen přecházejí na virtuální ovladače klimatizace na dotykovém displeji, korejská Kia se nevzdává tradičních tlačítek

Stylová Kia XCeed sice projde oficiálním faceliftem až letos, ale už nyní o ní lze mluvit jako o modernizovaném modelu. S největší pravděpodobností se totiž očekávané omlazení dotkne pouze nových designových prvků, převzatých z jich faceliftovaných sourozenců. Kontrastující výbava Black Edition pak přináší lákavou volbu, jejímž nejpříjemnějším prvkem je prémiová černá stropnice interiéru.

Pro většinu budoucích majitelů ale je důležitější skutečnost, že s novým čtyřválcem Smartstream 1.5 T-GDI má kompaktní crossover XCeed lepší jízdní dynamiku s nižší spotřebou paliva. Ve spojení se sympatickým komfortem a slušným prostorem pro čtyři cestující je autem, kterým Kia zvládá uspokojit i náročnější zákazníky.

Kia XCeed se v Česku prodává se základní cenou od 464 980 Kč, přičemž za vůz s výbavou Black Edition a motorizací 1.5 T-GDI zaplatíte minimálně 604 980 Kč. Příplatek za sedmistupňový automat DCT je 50 tisíc Kč a za paket Premium zaplatíte dalších 33 tisíc Kč. K dispozici je také paket Tech s dalšími asistenty (+40 tisíc Kč) a Roof s panoramatickým střešním oknem (+35 tisíc Kč).

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 482 cm3
Výkon160 koní (118 kW) při 5 500 ot./min
Točivý moment253 Nm při 1 500–3 500 ot./min
Převodovkasedmistupňová automatická DCT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 514 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h9 sekund
Maximální rychlost220 km/h
Spotřeba (kombinovaná)6,6 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky235/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 395/1 826/1 495 milimetrů
Rozvor2 650 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru426/1 378 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám