Hlavní obsah

Když vám Karoq nevoní a nafta přímo smrdí: Praktická Honda ZR-V umí šetřit chytře

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská Honda rozšiřuje svou nabídku o další povedený model jménem ZR-V, který konkurenci nejspíš (ne)pěkně zatopí. Ale nejdřív si musíme ujasnit, co vlastně to ZR-V je…

Článek

Je to binec. Tedy myslíme názvosloví Hondy. Když se řekne Civic nebo Jazz, každý má jasno. Ale jak dojde na CR-V, HR-V nebo ZR-V, už by to chtělo nějaký vysvětlující leták nebo mnemotechnickou pomůcku, aby se v tom člověk vyznal. Ne, nemáme pro vás žádný trik a ani oficiální vysvětlení Hondy, že ZR-V znamená „Z Roundabout Vehicle“ (jako auto pro generaci Z), nijak nepomůže. Ale můžete si pamatovat, že ZR-V je Civic na chůdách.

To potvrzují už vnější rozměry, které jsou hodně podobné (lehce přes 4,5 metru na délku a přes 1,8 metru na šířku, crossover je akorát o 20 cm vyšší), takže i vnitřní prostor pro posádku je prakticky shodný (na zadní sedadla se vejde dospělák tak akorát), v objemu kufru má Civic kupodivu mírně navrch (404 litrů oproti 380 litrům ZR-V) – znovu se tedy potvrzuje pravidlo, že SUV nemusí být nutně praktičtější než konvenční modely, z nichž vycházejí.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na délku měří ZR-V i Civic zhruba stejně, Civic má však o 77 mm delší rozvor. Interiér je na tom u obou aut prostorově podobně.

V základních architektonických rysech se shodují i interiéry obou aut (včetně digitálního přístrojového štítu a 7palcového infotainmentu, nejvyšší výbava se chlubí 10palcovým), drobné detaily se však již liší (provedení výdechů klimatizace a mřížky napříč palubní deskou nebo středového tunelu). Také pozice za volantem je u ZR-V pochopitelně vyšší pro snadnější nasedání a lepší přehled za volantem, ergonomické pojetí je však shodné (včetně šikovného panelu klimatizace).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina ZR-V vyniká ergonomií, snadno si najdete pohodlnou řidičskou pozici.

Také v nabízené výbavě nenajdete velké odlišnosti, pro obě auta zahrnuje například adaptivní světlomety, bezklíčový přístup a startování, vyhřívaná sedadla a volant, prémiové audio s až 12 reproduktory a subwooferem a mnoho dalších laskomin. Již v základu máte také kompletní balík bezpečnostních jízdních asistentů Honda Sensing zahrnující nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu a další, k tomu třeba i parkovací senzory vpředu i vzadu s parkovací kamerou. Honda s výbavou rozhodně není skoupá.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dotykový infotainment může mít 7", ale také 10" obrazovku. Jednoduché a přehledné rozložení doplňují šikovná fyzická tlačítka a otočný ovladač hlasitosti usnadňující ovládání systému.

A shodný je také hybridní pohon nabíjený pouze jízdou, který kombinuje úsporný benzinový dvoulitr hned se dvěma elektromotory, jež roztáčejí společnými silami přední kola výkonem až 184 koní. Ačkoliv to není zcela přesné, v běžném provozu totiž v nižších rychlostech stačí elektromotor na práci sám, benzinový motor pak převezme štafetový kolík až ve vyšších rychlostech, kdy již elektřina přestává fungovat efektivně.

Oba pohony jsou skutečně skvěle sehrané a spolupracují hladce, tiše a především efektivně. Aniž byste se museli za volantem nějak zásadně krotit, můžete jezdit za nějakých 5,5 litru v kombinovaném provozu (při šetrnějším zacházení a při pohybu mimo dálnice se můžete přiblížit i čtyřem litrům) – což znamená, že vám 57litrová nádrž vystačí na tisíc kilometrů dojezdu. Ale to neznamená, že vám ta nádrž vystačí na kdovíjak dlouho…

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jedinou motorizací pro ZR-V je hybrid s kombinovaným výkonem 184 koní. Bez větší snahy s ním můžete jezdit za 5,5 litru.

Pokud totiž rádi řídíte, hrozí akutní riziko, že za volant ZR-V budete usedat častěji než obvykle a budete volit delší trasy po točitých okreskách místo přímých po dálnici. Stejně jako Civic, i ZR-V je totiž radost řídit – ani nemusíte jet kdovíjak rychle, prostě jen plynete se silnicí, propojíte se s autem, točíte volantem a tančíte po pedálech, což svou přirozeností přináší velké řidičské uspokojení.

ZR-V se tedy Hondě po všech stránkách povedlo a jestli nutně potřebujete SUV, nebudeme vám ji vymlouvat. Jsou tu však čtyři důvody, proč Civic zůstává lepší volbou. Prvním důvodem je již zmíněný větší kufr, byť rozdíl je spíše optický než skutečně využitelný. V Civicu také sedíte níž a jeho podvozek je měkčeji naladěný, takže si s ním víc užijete rychlou i pomalou jízdu. Nižší stavba a o 70-100 kg nižší hmotnost také znamená až o litr nižší spotřebu. A konečně je tu cena – se Civicem ušetříte oproti ZR-V velmi významných 120 tisíc korun. Když s nimi navíc získáte lepší auto, není moc o čem přemýšlet.

Ceník Hondy ZR-V začíná na opticky vysoké částce 939 900 Kč, mějte však na paměti, že za tyhle peníze nepůjde o žádné holátko, ale velmi slušně vybavené auto, které si vyššími úrovněmi výbavy (Sport za 989 900 Kč nebo Advance za 1 039 900 Kč) můžete už jen vyšperkovat zbytnými prvky, jako jsou adaptivní světlomety, prémiové audio se subwooferem, indukční nabíjení telefonu, kožené čalounění nebo panoramatické okno, jež rozhodně nepotřebují všichni.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč, 2x elektromotor
Zdvihový objem1 993 cm3
Výkon105 kW (143 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment186 Nm při 4 500 ot./min.
Elektromotor184 k a 315 Nm
Převodovkaautomatická, e-CVT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 604 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,9 s
Maximální rychlost173 km/h
Spotřeba (kombinace)5,8 l/100 km
Objem palivové nádrže57 l
Kola a pneumatiky255/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 568/1 898/1 620 mm
Rozvor2 657 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l

Reklama

Načítám