Hlavní obsah

Byt, nebo Bentley? Limuzína Flying Spur Azure za šest milionů je nádherná rozmařilost

Foto: Lukáš Volšický

Majestátní britská limuzína, která svou tmavě modrou barvou připomíná oblek na denní nošení. Osmiválcový Bentley Flying Spur je dostupnější variantou vlajkové lodi slavné značky, jež jezdí s ohromující dynamikou za ještě více fascinující spotřebu. Pojďte s námi nahlédnout do superluxusního kočáru pro milionáře a ochutnat jeho atmosféru.

Článek

Je páteční večer, Praha se začíná nořit do tmy a já stále jedu v koloně. Už od začátku si však uvědomuji, že pomalá jízda teď až nečekaně hustým provozem nikdy nebyla příjemnější. Ještě ráno jsem trávil čas s laciným elektromobilem pro masy a teď jsem ve společnosti majestátní přepychové britské limuzíny pro ty nejbohatší. Když přes pocitově nekonečnou kapotu pozoruji provoz před sebou, v periferním vidění s dětským nadšením zase registruji jeden z nejslavnějších symbolů automobilismu. Jmenuje se „Flying B“.

Dlouhá kolona před dopravním omezením v tunelu mi dává čas přemýšlet. Pokud obdivujete tradice a automobilovou minulost, v Bentley si toho užijete až bohatě. Je to vlajkový Flying Spur a v dnešních dnech je tím nejlepším, co legendární automobilka navždy spojená s typickou britskou aristokracií vyrábí. Společenský vliv šlechticů současně oslavuje i svým jménem, protože jméno Flying Spur v angličtině znamená „Létající ostruha“ a vzdává hold erbu Klanu Johnston z oblasti Scottish Borders.

Foto: Lukáš Volšický

Bentley Flying Spur je opravdu dlouhá luxusní limuzína. Dokonce i zvenku si lze všimnout většího prostoru na zadních sedadlech.

Nová specifikace Azure spojuje relaxaci s prvotřídním komfortem

A zrovna tohle Bentley zaujme i variantou Azure, novým přírůstkem do modelové řady doplňujícím dřívější verze Mulliner a Speed. Hlavním cílem tohoto modelu je poskytnout náročným zákazníkům dokonalé spojení relaxace, pohodlí a pohody na palubě. Je to naprosto bezchybné, protože jak se znám, v jiných autech bych vymýšlel, jak se co nejrychleji dostanu domů. Ve Flying Spuru ale věnuji pozornost i nejmenším detailům, které jsou největším lákadlem tohoto vysoce luxusního vozu.

Nalijme si čistého vína, nejmodernější Bentley Flying Spur už není jedním z nejnovějších luxusních aut dneška. Už se prodávají i technologicky pokročilejší limuzíny s inovativnější technikou, ale jen Bentley a Rolls-Royce vám umí nabídnout pocit absolutního přepychu. Zážitek toho, jak se cítí smetánka. Kouzlo tohoto vozu přitom tkví v celkovém dílenském zpracování, pečlivě vybraných materiálech, individualizaci a příjemném komfortu. Tomuhle stroji snad zběsile rychlá jízda snad ani nesluší.

Foto: Lukáš Volšický

Bentley Flying Spur je elegantní britská limuzína, která si zakládá na diskrétnosti. Tmavě modrou barvou Sequin Blue pak připomíná oblek na denní nošení.

Než si však budeme vyprávět o jízdě, pojďme si nejprve přiblížit prvotřídní kabinu. Už jsem si stihl najít dvojici prvků, které jsou mými nejoblíbenějšími. Jsou to nádherná táhla pro regulaci jednotlivých výdechů ventilace a příplatkový otočný panel uprostřed palubní desky, který jediným stisknutím tlačítka změníte z dotykového displeje na trojici klasických budíků připomínajících náramkové hodinky. Elegantní přístrojovka najednou působí čistějším dojmem, ale bohužel si ji užijete pouze občas. S infotainmentem inspirovaným audinami budete pracovat často.

Ve Flying Spuru, jakožto dnešní vlajkové limuzíně Bentley, současně najdete vše, co byste jen mohli očekávat. Přední i zadní sedadla jsou vybavena vyhříváním, aktivní ventilací i masážemi. Prostornost zadních sedadel je výrazně větší než vpředu a najdete tam zábavní systém s obrazovkami pro sledování televize, filmů i nastavování komfortní výbavy vozu. A pokud chcete svému řidiči usnadnit práci, můžete mu pomoci s připravením navigace na cestu, kam zrovna potřebujete jet. Jenže tahle limuzína je ještě jedna z těch, které budete rádi řídit sami.

Foto: Lukáš Volšický

Vrcholný Bentley je na rozdíl od vrcholného Rolls-Royce limuzínou, kterou budete chtít řídit sami. A můžete i hezky sportovně!

Osmiválec bohatě dostačuje, na dvanáctiválec v Azure zapomeňte

Bentley Flying Spur je luxusní expres pro cestování Evropou a vy si jej můžete koupit se třemi různými motorizacemi. Tou nejmenší je šestiválcový plug-in hybrid, ideálním kompromisem je čistokrevný osmiválec, a pokud vás láká opravdová prestiž, vsaďte na majestátní dvanáctiválec. U normálních aut jsem sice vždy pro tu nejsilnější motorizaci, ale po několika stovkách kilometrů za volantem nejnovějšího Flying Spuru si začínám uvědomovat, že osmiválec bohatě dostačuje. Reálně má více síly, než kolik kdy budete potřebovat.

Pojďme si jej přiblížit. Srdcem tohoto Flying Spuru je koncernový dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o 550 koních (409 kW) a 770 newtonmetrech. V kombinaci s hladkým osmistupňovým automatem od ZF a pohonem všech kol tak vzniká prestižní limuzína, s jakou si na dálnicích můžete troufnout i na supersporty. Představte si, že z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,1 sekundy a následně umí jezdit elektronicky omezenou maximální rychlostí 318 kilometrů za hodinu! A to s reálnou spotřebou paliva, jaké se snad ani nechce věřit.

Foto: Lukáš Volšický

Pohodlně se usaďte na zadním sedadle a užijte si jízdu. Plavba jako na obláčku právě začíná.

Během čtyř set kilometrů jsem s Flying Spurem jezdil v pražských kolonách, na dálnici i okreskách a výsledkem je 12,3 litru benzinu na 100 kilometrů. To je hlavním lákadlem osmiválce, protože nabízí opravdu rychlou jízdní dynamiku za relativně málo peněz. Tedy ne, že byste spotřebu nějak zvlášť museli řešit, pokud na tuhle věc máte… Větší a výkonnější jednotka W12 sice ohromí 626 koňmi (467 kW), 900 newtonmetry, stovkou za 3,7 sekundy a maximálkou 340 km/h, ale za cenu vyšší spotřeby. Pravdou však je, že dvanáctiválec je vyhrazen pouze vyšším výbavám Mulliner a Speed, ve specifikaci Azure si jej neobjednáte.

Jízda jako na obláčku

Všechny varianty jsou pochopitelně vybaveny moderním adaptivním vzduchovým podvozkem, díky němuž se Flying Spur nese nad většinou silnic jako na obláčku. S „kompromisním“ osmiválcem si přitom můžete užít i překvapivý talent pro sportovní jízdu. Přepněte jej z komfortních režimů Bentley nebo Comfort do módu Sport a všimnete si, jak Flying Spur ztuhne. Sportovnost je jedním z tradičních genů značky Bentley, která v minulosti závodila v Le Mans, a vy můžete proplouvat zatáčkami na okreskách s návykovou agilitou. Jediným limitem na českých okreskách je přitom vaše šířka.

Pravdou však je, že tohle budete dělat pouze svátečně. Jak tu popojíždím večerní kolonou, začínám si uvědomovat, že osmiválcový Bentley Flying Spur je jedním z mála aut, v nichž mě baví jezdit pomalu. Je oázou klidu a dokonale hýčkajícím útulným místem. A s jistotou v něm pochopíte, že sice můžete mít technologicky pokročilejší limuzíny za méně peněz, ale žádná z nich vám nenabídne pocit většího luxusu a exkluzivity.

Bentley Flying Spur V8 Azure se prodává se základní cenou od přibližně pěti milionů korun. Za specifikaci, jakou vidíte v našem testu, však zaplatíte o zhruba jeden milion korun více. Jen volitelný otáčející se panel displeje a klasických hodinek přitom stojí 118 tisíc korun a podobných příplatků v něm najdete celou řadu.

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, zážehový, uložený vpředu podélně, turbodmychadlo
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon404 kW (550 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment770 Nm při 2 000–4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 330 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h4,1 s
Maximální rychlost318 km/h
Spotřeba (kombinace)12,7 l/100 km
Objem palivové nádrže90 l
Kola a pneumatiky275/35 R22 vpředu, 315/30 R22 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)5 316/2 013/1 483 mm
Rozvor3 194 mm
Objem zavazadlového prostoru420 l

Reklama

Související témata:
Načítám