Článek
Zabouchnu dveře, nechám se sevřít anatomickou sedačkou a stisknu startovací tlačítko. A pocítím náznak strachu. BMW 5 totiž umí být stále docela hrozivá – a to i když po nastartování zarytě mlčí. Teď je totiž plug-in hybridní. Jenže má výkon brutálních 727 koní a zátah 1 000 Nm k tomu. Stovku zvládá za bleskových 3,5 sekundy. A přitom váží 2,5 tuny. Tohle auto zkrátka vyžaduje respekt.
A to už od momentu manévrování v podzemních garážích. Současná pětka je totiž velká jako loď a vnímáte to také za volantem – při manévrování v těsných prostorách i při jízdě na plný plyn po okreskách. Neumí ten trik správných sporťáků, které se kolem vás smrsknou a vy se hned stanete jejich součástí. Ale to neuměla ani generace před ní.

BMW M5 je pořádný kus auta. Na délku má přes pět metrů a váží 2,5 tuny. Uf!
Přesto se s ní rychle propojíte a začnete jí hned důvěřovat, protože její řízení (i když pořád se zbytečně tlustým věncem volantu) a podvozek vzbuzují absolutní jistotu – jede přesně tam, kam ji namíříte, a v zatáčkách se ani nehne, ať do ní vletíte jakkoliv rychle. M5 taky mistrně maskuje svou hmotnost, i pod tlakem umí být tak obratná a hbitá, až budete žasnout. Nejvíc vás ale překvapí, jak rychle zapomenete na nějakou elektrifikaci.

Kabina je zaměřená na řidiče a sportovnost z ní přímo čiší, přitom však nabízí veškerý komfort, který od luxusního korábu za miliony očekáváte.
V hlavní roli je tu totiž stále mocný osmiválec, který burácí na celé kolo a žene auto vpřed jako by ho vystřelili z děla. Sám o sobě má výkon 585 koní, dalších 197 koní přidá elektromotor ve formě bleskového boostu, takže zátah působí ještě intenzivněji a nepovoluje ani při přeřazeních. M5 tak táhne jako lokomotiva, akcelerace vás tlačí do sedačky a na tachometru naskakují děsivá čísla. A to je část problému…

Pod kapotou se ukrývá stádo 727 koní. S elektrickým dopingem. Ale díky tomu, že základem plug-in hybridního systému je stále dvakrát přeplňovaný V8, tak vám síla rozhodně scházet nebude.
Samozřejmě rychlost má – a vždycky měla – M5 v hlavním popisu práce. Jenže za poslední dekády se jí nahromadilo tolik, že je skoro až na obtíž. Přidejte si k tomu obří velikost a monstrózní hmotnost a zaděláváte si na průšvih, když to někde jen trochu přepísknete. Samozřejmě M5 vás nezklame, pořád s ní můžete dělat bláznivou akrobacii plnou smyků, pokud si troufnete. A pokud na to řidičsky fakt máte – závodnická licence není požadována, ale rozhodně doporučena.

Programovatelná tlačítka vám umožní nadefinovat si své oblíbené jízdní profily, takže stačí jedno stisknutí a vše budete mít naladěné podle svého. Zbytečně tlustý věnec volantu ale ztenčit neumí…
Horší je to, že pokud nepojedete zběsilým tempem, M5 vám moc emocí nedá. Je nesmírně schopná, ale zároveň poněkud netečná. Chybí tu to správné zapojení do procesu řízení, chybí tu pořádný rajc z dojmů, které by z takhle výkonného auta měly přímo stříkat. To, na co dosáhnete svými schopnostmi, dostanete skoro zadarmo, a jasně cítíte, že dál si už nesmíte troufnout ani nesměle nakouknout.
Přesto je nová M5 v mnoha ohledech lepším autem než minulá generace. Především, pokud s ní jezdíte denně – máte totiž k dispozici baterii o kapacitě 22,1 kWh (využitelná 18,6 kWh) a díky ní čistě elektrický dojezd papírově až 69 kilometrů (reálně nějakých 40 km), což vám nejspíš pokryje každodenní dojíždění. Anebo sníží spotřebu na dlouhých štrekách – M5 nemá problém jezdit běžné trasy v normálním tempu za skvělých osm litrů.

Ze zásuvky nabijete až 69 čistě elektrických kilometrů. Plné nabití z wallboxu zabere zhruba dvě a půl hodiny, takže je trochu škoda, že tu chybí DC rychlonabíjení.
Stejně potěšující je jízda samotná. M5 na adaptivních tlumičích není vyloženě komfortně plující loď, ale taky z vás nevytřese duši ani na mizerném povrchu, což takhle výkonná auta s oblibou dělávají. S přehledem tak můžete dojíždět do práce, rozvážet děti do škol a korzovat po nákupech – na elektřinu naprosto tiše (tedy pokud si nezapnete syntetické vrčení umně napodobující osmiválec, takže ani nepoznáte, kdy naskočí spalovák) a hladce, v příjemném pohodlí bohatě vybaveného a skvěle zpracovaného interiéru.
Je libo více praktičnost?
Poprvé od desetiválcové generace E61 nabízí BMW svou M5 také jako praktičtější kombi Touring. Za příplatek 52 tisíc získáte 34 litrů objemu navíc, které v případě potřeby můžete sklopením opěradel zadních sedadel rozšířit až na 1 630 litrů. Pro rodiny s kočárkem je to vlastně nezbytnost.

Je větší kufr důležitý u 700koňového monstra? Ano!
Kombi je z našeho pohledu také o trochu elegantnější a nenápadnější – o to větší uspokojení bude prohánět sporťáky na okreskách. Dynamicky totiž ve srovnání se sedanem o nic nepřijdete, těch 0,1 sekundy ztracených při zrychlení na stovku ani nezaznamenáte. Za nás je kombi jasná volba!
A přesně tohle od M5 její majitelé čekají v první řadě. Každodenní komfort při nudných jízdách a mistrovský talent, když to někde přišlápnou. A obě tyhle oblasti inženýři díky elektrifikaci prohloubili. Puritány to samozřejmě mrzí, protože se v rámci toho posunu ztratilo i kus řidičského vzrušení, ale jako komplexní balíček je teď BMW M5 prostě lepší.
A pro mnoho zákazníků ze západních trhů taky dostupnější – v mnoha zemích se za podobná auta totiž platí „daň za výkon“, která může tvořit klidně až polovinu kupní ceny. A je jen málo nadšenců, kteří jsou ochotní tímhle způsobem vyhodit peníze z okna. Na plug-iny a elektromobily se ale nevztahuje, takže to pro BMW byla zároveň cesta, jak z téhle oprátky vyklouznout…
ČR se však nic takového netýká a částka, kterou u BMW zaplatíte, je finální. Ale i tak se prohnete. BMW M5 sedan totiž vyjde na 3 653 000 Kč, za kombi Touring si připlatíte 52 tisíc (3 705 000 Kč). A když se ponoříte do nabídky příplatků, mějte připravených dalších pár set tisíc korun navíc.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Motor | vidlicový osmiválec, uložený vpředu podél + elektromotor |
| Zdvihový objem | 4 395 cm³ |
| Výkon | 430 kW (585 k) při 5 600-6 500 ot./min. |
| Točivý moment | 750 Nm při 1 800-5 400 ot./min. |
| Elektromotor | 197 k a 280 Nm |
| Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 727 koní a 1 000 Nm |
| Převodovka | automatická, 8 stupňů |
| Pohon | všech čtyř kol |
| Pohotovostní hmotnost | 2 510 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 3,5 s |
| Maximální rychlost | 250 km/h (s paketem až 305 km/h) |
| Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,6 l/100 km |
| Objem palivové nádrže | 60 l |
| Kapacita baterie | 22,1 kWh (využitelná 18,6 kWh) |
| Elektrický dojezd | až 69 km |
| Nabíjení | AC 11 kW |
| Kola a pneumatiky | ??? 225/40 R18 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 096/1 970/1 510 mm |
| Rozvor | 3 006 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 466 l |











